Jeg har en helt standard 2001 og9-3 150hk. Er det fortsatt mulig å kjøpe orginalt sportchassis, altså det som var standard på aero modellene (Sachs?) og som senker kun 10mm?
Finnes det evt. andre senkesett til min bil som kun senker 10mm? Jeg bruker bilen min til å pendle til jobb her i Trøndelag, og har ikke lyst å ende opp som snøplog på vinterstid...
Gode innspill mottas med takk!
og9-3 sportchassis
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
og9-3 sportchassis
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Er ikke noe problem mtp snø og senke 30 - 40 mm. Jeg kjører på koni + lesjøfors 35/40 mm senk og jeg har egentlig ikke merket at den har blitt noe lavere i det hele tatt.
HR senker jo kun 30 mm også...
HR senker jo kun 30 mm også...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- 95Vector
- 0.7 bar
- Innlegg: 155
- Registrert: 02 feb 2007, 23:40
- Medlemsnummer: N883
- Bil: MY05 9-3 Aero cab.
Hei.
Jeg var litt i samme tenke boks som deg før jeg senket min tidligere 9-3, og ble ikke helt enig med meg selv.
resultatet ble, at jeg senket 30mm med Lesjøfors sport fjærer.
Jeg ble først litt skuffet når jeg hentet bilen, og tenkte ble den ikke lavere?!. Uansett ble det veldig bra med 30mm, så min erfaring ble at komforten ble opprettholdt og bilen ble mer rettningstabil,,,bedre å kjøre rett og slett.
Men det er sikkert ikke dumt med orginal 10mm og feks Bilstein sprint dempere montert så får du 5mm ekstra dvs 15mm totalt, ifølge utsagn av en annen entusiast.
Jeg var litt i samme tenke boks som deg før jeg senket min tidligere 9-3, og ble ikke helt enig med meg selv.
resultatet ble, at jeg senket 30mm med Lesjøfors sport fjærer.
Jeg ble først litt skuffet når jeg hentet bilen, og tenkte ble den ikke lavere?!. Uansett ble det veldig bra med 30mm, så min erfaring ble at komforten ble opprettholdt og bilen ble mer rettningstabil,,,bedre å kjøre rett og slett.
Men det er sikkert ikke dumt med orginal 10mm og feks Bilstein sprint dempere montert så får du 5mm ekstra dvs 15mm totalt, ifølge utsagn av en annen entusiast.

HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive
- Tor 2.2TiD
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 37
- Registrert: 08 aug 2007, 16:09
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Takk for gode råd! Dersom jeg nå skulle gå for nye fjærer/dempere med 30mm senkning, virker Koni + Lesjøfors som et bra alternativ.
Samtidig har jeg lest at mange anbefaler Hirsch sitt sportchassis, det senker også 30mm og har Eibach fjærer. Slik jeg har forstått det, er det mulig å få tak i Hirsch på SAAB merkeverksted (det kan også kjøpes fra elkparts.com). Er det noen som kjører med Hirsch chassis på og9-3, og som kan fortelle om erfaringer med dette?
Samtidig har jeg lest at mange anbefaler Hirsch sitt sportchassis, det senker også 30mm og har Eibach fjærer. Slik jeg har forstått det, er det mulig å få tak i Hirsch på SAAB merkeverksted (det kan også kjøpes fra elkparts.com). Er det noen som kjører med Hirsch chassis på og9-3, og som kan fortelle om erfaringer med dette?
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- 95Vector
- 0.7 bar
- Innlegg: 155
- Registrert: 02 feb 2007, 23:40
- Medlemsnummer: N883
- Bil: MY05 9-3 Aero cab.
Nei, de gamle demperne var slitne og ble bytta til røde Koni, veldig greie dempere.logitor skrev:Hei!
Beholdt du de orginale demperne med den 30 mm senkingen?
Hmm stusset litt om at det er riktig at Hirsch har sats til og9-3 med 30mm senk ? men jeg ser at ng9-3 har 20mm. undrer

Forøvrig monterte en bekjent for noen år siden samme fjærer på en 02 mod uten å bytte dempere, det var uproblematisk for han i allefall.
HIRSCH - More powerful, more dynamic, more elegant – and even more enjoyable to drive
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 139
- Registrert: 28 sep 2006, 17:18
- Sted: Trondheim
Før sommeren sendte jeg en mail til HIRSCH, der jeg spurte om de fremdeles laget sportchassis til og9-3. Jeg fikk dette svaret:95Vector skrev: Hmm stusset litt om at det er riktig at Hirsch har sats til og9-3 med 30mm senk ? men jeg ser at ng9-3 har 20mm. undrer![]()
**********************************************************************************************
Dear Sir,
thank you for your interest in our products.
Yes, we still provide the Suspension kit for the 9-3 I.
The kit lowers the car 30mm.
For price information and order please contact your local saab dealer.
Best regards
Hirsch Performance AG
Daniel Pillibeit
Tel. +41 71 274 22 28
Fax. +41 71 278 03 35
http://www.hirsch-performance.com
2002 SAAB 9-5 Aero Combi
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
2003 SAAB 9-5 Vector Sedan 2.0t (solgt)
2001 SAAB 9-3 2.0t (solgt)
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Speedparts har Eibach pro-kit med fjærer som senker 30mm. Regner med at dette er noe likhet med de som Hirsch selger. Kjører med disse Eibach-fjærene og nye orginale dempere og det fungerer bra. Bilen er betraktelig stivere og noe lavere. I signaturen min ligger det bilder før og etter montering av nye fjærer og dempere.
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048