Side 1 av 2
"dump ventil spørsmål"
Lagt inn: 04 sep 2007, 00:40
av Paradigm N558
Hater orddeling, og hater faktisk folk som spør om det samme om og om igjen.. Søkeknappen er liksom noe som ikke eksisterer.
Men, nå har jeg søkt, og jeg gav opp. Jeg spør her.
Saab 9000CS Turbo... Hvilken vei skal dumpen stå???
Nå har jeg og en som heter Terje, og henrik krangla som F*** her.
Terje mener følgende:
Dumpen skal stå med stempelet i dumpen på TVERS av innsugsrøret.
Henrik mener den skal stå med stempelet MOT innsugsrøret.
Argumentasjonen er som følger:
Stempelet skal stå på tvers av innsuget fordi under gasspådrag på lader bilen 1.2 bar, og hvis stemepet står mot, så vil det dyttes tilbake pga. turbotrykket, og man får trykklekasje.
Dette tatt til betrakning av at vakumet den bruker til å trekke stempelet tilbake er bare -0.6 ca. bar. Når man da fra andre siden tilfører 1.2 bar, så vil dumpen åpne!
På den andre siden, så kanskje den må ha litt mer enn -0.8 bar for å åpne, og dette tatt i betrakning, slik at den åpner seg ikke før den får en sånn 1 bar på stempelsiden, samt de -0.6 bar så åpner den... men er skeptisk!
Og uansett hvor feil jeg tar, så regner jeg med at dere finner tankegangen min logisk
For å illustrere dette så har jeg lagt ved bilde av min dumpventilkonfigurasjon.
Henrik har sin andre vei, og for de av dere som ikke forstår dette, så følg med i tråden, og ja.. ?

Tor: regner med svar fra deg!
Utengen! Deg og

Lagt inn: 04 sep 2007, 00:48
av Ingvar N629
Begge deler er mulig. Originalt står det som på Henrik sin bil (hvis jeg nå forsto forklaringa di rett), men det er en vanlig modd å snu den. Dette er oppe rett som det er på STCS.
Lagt inn: 04 sep 2007, 01:49
av Johan N828
Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Lagt inn: 04 sep 2007, 01:52
av Paradigm N558
Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
Lagt inn: 04 sep 2007, 01:53
av Paradigm N558
Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
får av og til turboshatter som det så pent heter..
men den dumper ved giring
Lagt inn: 04 sep 2007, 02:02
av Johan N828
ParADigM N558 skrev:Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
får av og til turboshatter som det så pent heter..
men den dumper ved giring
Ta og snu den:P Slik den er nå er det kun vakumet som åpner den og det kommer kun ved skikkelig pådrag så giring.
Lagt inn: 04 sep 2007, 02:08
av Paradigm N558
Har allerede gjort det etter samtale med Tor

Lagt inn: 04 sep 2007, 08:28
av Edward N812
originaldumpen min satt ikke den veien som den på bildet i hvertfall. jeg har min med stemelet mot trykkrør.
Re: "dump ventil spørsmål"
Lagt inn: 04 sep 2007, 13:38
av Henrik N449
ParADigM N558 skrev:
Dette tatt til betrakning av at vakumet den bruker til å trekke stempelet tilbake er bare -0.6 ca. bar.
Stempelet er da fjærbelastet og vil sprette tilbake av seg selv så fort mottrykket reduseres ned til nivået hvor fjæra er sterkere.
Lagt inn: 06 sep 2007, 10:07
av Pål N526
Ikke lett og ha rett hele tiden Para

Lagt inn: 06 sep 2007, 11:26
av Paradigm N558
Ikke lett å havarere motoren hele tiden?
Lagt inn: 06 sep 2007, 20:27
av Rufati
ParADigM N558 skrev:Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
får av og til turboshatter som det så pent heter..
men den dumper ved giring
Du snakker om denne lyden som kort kan illustreres som en kjapp "flafflafflafflaff"? Isåfall har jeg lest i en artikkel tidligere (vet ikke hvor og correct me if I'm wrong) at dette kommer om du slipper pådraget før turboen har fått ladet opp til maks trykk. Dette gjør at dumpventilen ikke åpner helt, eller i det hele tatt, men du har fortsatt f.eks 0.6bar i slangene som ikke har noen plass å gjøre av seg. Det som da skjer er at trykket slår tilbake mot turboen og bremser den. Skovlene på luftsiden blir bremset, og når de hugger igjen et brøkdels av et sekund senere får du denne lyden. Denne lyden avtar kjapt og varer vel kanskje opp mot ett sekund elns.
Det stemmer iallefall hos meg: Slipp gassen før 0.8bar og jeg får denne lyden. Personlig om jeg først skal briefe med dumpen så maner jeg heller frem denne enn å la dumpen åpne.

Lagt inn: 06 sep 2007, 21:34
av Johan N828
Rufati skrev:ParADigM N558 skrev:Johan N828 skrev:Blir ikke mye dumping slik den sitter på bilder værtfall:P
Jo?
får av og til turboshatter som det så pent heter..
men den dumper ved giring
Du snakker om denne lyden som kort kan illustreres som en kjapp "flafflafflafflaff"? Isåfall har jeg lest i en artikkel tidligere (vet ikke hvor og correct me if I'm wrong) at dette kommer om du slipper pådraget før turboen har fått ladet opp til maks trykk. Dette gjør at dumpventilen ikke åpner helt, eller i det hele tatt, men du har fortsatt f.eks 0.6bar i slangene som ikke har noen plass å gjøre av seg. Det som da skjer er at trykket slår tilbake mot turboen og bremser den. Skovlene på luftsiden blir bremset, og når de hugger igjen et brøkdels av et sekund senere får du denne lyden. Denne lyden avtar kjapt og varer vel kanskje opp mot ett sekund elns.
Det stemmer iallefall hos meg: Slipp gassen før 0.8bar og jeg får denne lyden. Personlig om jeg først skal briefe med dumpen så maner jeg heller frem denne enn å la dumpen åpne.

Det er ikke en bra lyd da. Ventlilen bør åpne på lavest mulig trykk.
Lagt inn: 06 sep 2007, 21:47
av Henrik N449
Det er veldig oppskrytt hvor farlig slik backsurge er!
For det første er det ikke lyden av turbinblader som stopper opp, det er lyden av luft som smetter gjennom feil vei.
For det andre så ble det lagd saaber før helt uten dumpventil,
og det gjør det helt antageligvis fortsatt? (kanskje ikke saab, men)
Off topic, men