Side 1 av 1

ting..

Lagt inn: 14 mar 2004, 16:54
av wicky
er det mulig å bytte girkasse olje på en manuell bil?og hva slags olje skal fylles på?hvor skal denne fylles på?

Pluss speedometeret har fått ett eget liv...funker når den selv vil....litt stress siden kjørecomputeren viser at jeg nå bruker 19,5l per mil...imotsetning tim 10,5 tidligere...hvordan skal jeg kunne fixe det?

Lagt inn: 14 mar 2004, 16:58
av Decepe
På min er det en egen målepinne for girkasseolje. Det skal være mulig å bytte oljen og du får kjøpt den på biltema :)
Tror faktisk det står i haynesboka :wink:

(Nå går jeg utifra min bil)

Lagt inn: 14 mar 2004, 20:10
av Mortimer-N18
Ikke for å være stor motstander av biltema, for de har mye bra å kjøpe der, men ikke kjøp olje der... Jeg fyllte olje fra biltema på en helt nyoverhalt motor, og ved 10000km var det ingenting igjen av lagrene i motoren... Det var da etter tre oljeskift siden motoren skal ha oftere ren olje når den er nyoverhalt med alle lager/ringer/pakninger. Det er mulig girkasseolja er bedre, men jeg ville ikke tatt sjansen. Da er det bedre å heller bruke 100kr mer for en mer anerkjent olje, i stedet for å risikere å kjøpe ny girkasse..

Jeg vet det er mange andre der ute som sikkert bare har gode erfaringer med olje fra biltema. Dette er ihvertfall mine erfaringer.

Er det noen som forresten har sammenlignet flere typer olje med tanke på slitaje på motoren?

Lagt inn: 14 mar 2004, 22:38
av wicky
hmm...tenkte nok ikke på biltema olje til å starte med..menne..hvordan gjør man dette?er det noe vits i å bytte på en 9000 1994modell?bilen har kjørt 300000km nå...

Lagt inn: 14 mar 2004, 22:46
av Hjelle, N6
Ang speedometer problemet ditt lurer eg på om du har fått den same feilen som gamlingen hadde på sin 9k. Der var det eit tannhjul som hadde tatt kvelden, forstod det slik at det hadde kontakt med girkassa og dermed gav signal opp mot speedometeret. Huskar desverre ikkje i farta kva det heitte eller meir nøyen beskrivelse, men etter det eg forstår er dette visstnok ikkje uvanlig på 9k.
Saken var lett å bytte, men det er ein fordel å få hive bilen opp.

Ang. olje vil du nok tjene på å få bytta den, kik i instruksjonsboka di for å sjå kva olje som er anbefalt der. Bytta olje på brosan sin med automat, det gikk greit det, både påfylling og avtapping var greit tilgjengelig. Girkassa ligg på høgre handa når du står framfor bilen og kikar i fronten på bilen. Står vel nokre ord om det også i instruksjonsboka.

Lagt inn: 15 mar 2004, 09:51
av wicky...
hmm....dere vet vel at jeg har manuell kasse??

Lagt inn: 15 mar 2004, 10:03
av Jørgen N237
Hei..

Ja, jeg la merke til at det var manuell, men girkassen er på samme sted uansett, og det skal vel være en tappeplugg (?) Er alltid en fordel å skifte olje..

Lagt inn: 15 mar 2004, 10:44
av Øyvind
Ikke alle 9k kassene har avtapningsplugg for olje, tror det ble standar på kassene for kortmotoren. Du får nok prøve å suge ut oljen gjennom hullet for peilepinnen. Kjøp olje hos SAAB, tror det trengs i underkant av 2 liter.
Problemet er at du ikke får ut eventuelt bunnfall, du får heller ikke ut all oljen som ligger i diffen.
Speedometret har en sensor som står oppå girkassen i bakkant, skal vere kurant å skifte.

Lagt inn: 15 mar 2004, 14:23
av Trond N47
Har komplett drevsats til speedometergiveren til en 9000 91 med
elektronisk speedometer å selge hvis du er interessert. Lett å
bytte med kassa i bilen. 99744749

Lagt inn: 15 mar 2004, 22:53
av wicky
Trond N47 skrev:Har komplett drevsats til speedometergiveren til en 9000 91 med
elektronisk speedometer å selge hvis du er interessert. Lett å
bytte med kassa i bilen. 99744749
elektronisk?det betyr?har 1994model CS...vil den passe?

Har kortmotor ja...er det avtappingsplugg på den?

Lagt inn: 16 mar 2004, 13:15
av Øyvind
Skal vere avtapningsplugg på diffhuset ved siden av indre drivknute. Er bilde av den i Hains boka, for den har du selvfølgelig ! . Den er tiljengelig gjennom venstre hjulbue.