Side 1 av 2
Eksos skruer fra turbo til batteribøy OG900
Lagt inn: 04 sep 2007, 20:20
av zero900t
Hei.
Lurer på en ting, Er det flere som må etterdra de skruene som holder batteribøyen fast i turboen på en Og900????
Jeg sliter med at de mutterne løsner og må etterdra dem 1-2 ganger i mnd...
Er det normalt??? eller har noen et par gode råd om hva jeg kan gjøre for å få dem til å sitte helt fast....
Lagt inn: 04 sep 2007, 20:57
av Pancho N497
er det mutterne på pinnskruene på turboen du mener? (turbo til eksosrør)
må ha sprengmuttere på..
Lagt inn: 04 sep 2007, 20:59
av Ronny_N169
...sprengskiver

Lagt inn: 04 sep 2007, 21:09
av Surbotaab N369
hverken "sprengmutter" eller sprengskive hjelper så veldig her....
Reis til jernvarehandelen og bestill låsemutter med metallisk lås.....
de kommer sikkert med en nylock mutter til deg, denne vil IKKE holde
Eller så kan du stramme med vanlig mutter å så låse denne med en annen

Lagt inn: 04 sep 2007, 21:10
av Cato N698
Bruk kontramutter som karen over meg sier, det funker antakeligvis!
Lagt inn: 04 sep 2007, 21:14
av Henrik N449
Prøv å få rustfrie muttere, for rustne nyloc eller de med metallåseskive inni er like vanskelig å få av som hvis du skulle brukt masse loctite!
Lagt inn: 04 sep 2007, 21:19
av Surbotaab N369
Henrik N449 skrev:Prøv å få rustfrie muttere, for rustne nyloc eller de med metallåseskive inni er like vanskelig å få av som hvis du skulle brukt masse loctite!
Er derfor det finnes noe som heter kobberpasta, event alu-pasta i så høye tempraturer

Lagt inn: 04 sep 2007, 21:58
av zero900t
Takker for hjelpa
Dere er utolige
Skal inn da å få tak i noen ande muttere....
Skal uansett bytte til 3" men må jo ha noe som holde da også....
Ses på landsteffet

Lagt inn: 04 sep 2007, 22:03
av Surbotaab N369
zero900t skrev:
Skal uansett bytte til 3" men må jo ha noe som holde da også....
Ses på landsteffet

Da trekker du pinneskruene og setter inn kortere pinneskruer event vanlige skruer.... hvis ikke vil de gamle stikke LAANGT på utsiden
Ses nok desverre ikke på landstreffet.... (å ta ekstra ferie er dumt med tanke på lønning

)
Lagt inn: 04 sep 2007, 22:29
av Henrik N449
Surbotaab N369 skrev:Henrik N449 skrev:Prøv å få rustfrie muttere, for rustne nyloc eller de med metallåseskive inni er like vanskelig å få av som hvis du skulle brukt masse loctite!
Er derfor det finnes noe som heter kobberpasta, event alu-pasta i så høye tempraturer

Så sant!
Men når det er snakk om 3 eller fire muttere er det ingenting å tape på å kjøpe dem rustfrie heller da

Lagt inn: 04 sep 2007, 23:06
av Edward N812
Lagt inn: 04 sep 2007, 23:08
av Magnus N608
Men må vel være litt kjett å borre hull i skruen.
Selv om det sikkert hadde funket

Lagt inn: 08 sep 2007, 01:04
av TurboTuv
Ikke sett på rustfrie skruer.Snakker av egen erfaring.
Rustfritt reagerer annerledes på varme, og derfor vil rustfrie muttre
låse seg fast på bolten etterhvert.
Det er jo det som er meningen tenker du kanskje, men problemet er at etter en tid vil de ikke løsne i det hele tatt, og du vil knekke boltene om du prøver å demontere.
Kjøp heller muttre med mekanisk lås eller sett på kontramuttre dersom boltene er lang nok.Trenger ikke mange gjengene på ytterste mutteren for å låse den innerste.Lykke til og god helg.
Hilsen Marius.
Lagt inn: 09 sep 2007, 18:44
av eiluN506
Henrik N449 skrev:
Så sant!
Men når det er snakk om 3 eller fire muttere er det ingenting å tape på å kjøpe dem rustfrie heller da

IKKE bruk rustfrie muttrer på "svarte" bolter. Mutteren forblir fin, mens bolten ruster FORT ihjel..(prøvt sjøl

)
Sett på litt lange hylser slik som mellom eksosmanifold og topp, da "spenner" du fra mot mutteren. Det var det eneste som holdt da jeg kjørte 99 med fulltrykker

Lagt inn: 10 sep 2007, 00:22
av Henrik N449
Jøss, visste ikke at det var så mange ulemper ved å bruke rustfrie muttere.
Men ruster virkelig bolten noe fortere om mutteren er rustfri? Det kan jeg ikke skjønne..
Og hva slags reaksjon er det som gjør at rustfritt stål setter seg fast i vanlig stål ved høye temperaturer? Stoler på deg jeg altså, er bare nyskjerrig!