Fremgangsmåten er kort og godt sånn :
Man begynner (i ditt tilfelle ) med å demontere lister , fanger , baklampe , vindusviskere , deksler osv , skjære ut frontrute , pakninger , lim og annet tjafs som er i veien . Så drar du skikkelig over den aktuelle rusta med negerkusa . Hvis det fortsatt er gravrust igjen må du ty til kraftigere metoder , feks båndsliper med litt grovt papir på. Lettere sandblåsingsteknikker kan også benyttes . Negerkusa anbefales på det sterkeste da den ikke eter opp stålet og lager så mye hakk/riper/striper etc som vil synes gjennom lakken når sparkelen begynner å søkke.
Og hvis det er hull må du sveise, men det er et annet kapittel .
Deretter drar du over med rondell med 120papir på og får dratt ut lakkantene rundt der du har slipt med kusa ordentlig .
Så er det klart for å legge på rustkiller eller hva du velger å bruke . Jeg personlig bruker Epoxy 2komponent grunning...
Det er dyrt og veldig bra . Prøv å hoppe bukk over sånt Biltema søppel etc.
Når dette er tørt (dagen etterpå , hvis du ikke bruker varmepistol ) matter du over med 240på rondell , blåser av med blåsepistol og tørker over med silikonfjerneren . Deretter kan du legge på sparkel , hvis det er veldig dype søkk i stålet bør du legge i et tynt lag med glassfiber-sparkel, før du legger på vanlig sparkel (styr fortsatt unna Biltema).
Når du har slipt dette ( for hånd med kloss og 120papir selvsagt ) drar du forsiktig over med rondell med pute på med 180papir . Hvis det da kjennes bra ut kan du vaske og legge på fyller (grunning) , hvis ikke gjøres sparkleprosessen på nytt til du får tilfredstillende resultat !
Når du har slipt fylleren så ere klart til å lakkere etter du har maskert og vasket og stått i skikkelig .
Så lakkerer du hele bakskjermen din , A-stolpen , og hele taket hvis det er rust i overkant av ruta også .
Dette var sånn i grove trekk hvordan du kan gjøre det , det finnes andre metoder også (mange dumme også) men denne gir brukbart resultat og rusta kommer ikke igjen med en gang . Og bare så det er sagt så kommer den tilbake en eller annen gang . Spørsmålet her er bare hvor lenge du klarer å holde den i sjakk .
Husk på å tectylere innvendig i bakskjermen , i stolpen og taket og der du ellers har fjernet rust/lakkert osv blabla .
PS: Lakk , grunning , slipepapir og sparkel kjøper du på et lakkverksted eller lignende . Renslighet er viktig under hele jobben ( feks er det veldig ubeleilig med drivakselfett på sparkelen , kjedelige slipestriper som kommer frem noen uker etter du har lakkert , ikke skjulte lakkanter og sånne detaljer ) . Så husk å slipe med rondell!!! , blåse av og vaske mellom hver operasjon!
Er det noen spørsmål rundt det jeg har skrevet
skal jeg besvare så godt jeg kan.
Ellers kan jeg si at dette blir så bra du selv gjør det , ikke noe annet og at jeg skrev dette fordi jeg kjedet meg brutalt akkurat nå , til sist ønsker jeg deg lykke til

!