Fikse rust, lakkere og finne riktig lakk?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Edonis
0.7 bar
0.7 bar
Navn: Alexander
Bil: 1995 Saab 9000 CD
Sted: Asker

Fikse rust, lakkere og finne riktig lakk?

Legg inn av Edonis » 05 sep 2007, 15:42

Da jeg kjøpte bilen min for litt over ett år siden, så fortalte selgeren meg at noen hadde kjørt inn i bilen på en parkeringsplass for noen år tilbake, og at den hadde blitt omlakkert. Men nå har den virkelig begynt å ruste, og jeg må foreta meg noe ganske kjapt. Jeg har ingen inntekt, så å få den omlakkert på verksted er relativt uaktuelt. Men jeg har en far som er veldig flink med alt slikt, så jeg skal få han til å hjelpe meg.

Uansett; til saken: Bilen min er LeMans blå, fargekode 229. Hvor får jeg tak i denne lakken? Har hørt om flere som ikke har vært helt fornøyde med den lakken de har fått hos Saab, og noen har bestillt fra nettet. Noen som vet hva jeg bør gjøre?

Bilde

Bilde

Bilde
Setter også pris på tips om hvordan jeg bør fikse rusten som er i A-pillaren.

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 05 sep 2007, 18:54

Fremgangsmåten er kort og godt sånn :
Man begynner (i ditt tilfelle ) med å demontere lister , fanger , baklampe , vindusviskere , deksler osv , skjære ut frontrute , pakninger , lim og annet tjafs som er i veien . Så drar du skikkelig over den aktuelle rusta med negerkusa . Hvis det fortsatt er gravrust igjen må du ty til kraftigere metoder , feks båndsliper med litt grovt papir på. Lettere sandblåsingsteknikker kan også benyttes . Negerkusa anbefales på det sterkeste da den ikke eter opp stålet og lager så mye hakk/riper/striper etc som vil synes gjennom lakken når sparkelen begynner å søkke.
Og hvis det er hull må du sveise, men det er et annet kapittel .

Deretter drar du over med rondell med 120papir på og får dratt ut lakkantene rundt der du har slipt med kusa ordentlig .
Så er det klart for å legge på rustkiller eller hva du velger å bruke . Jeg personlig bruker Epoxy 2komponent grunning...
Det er dyrt og veldig bra . Prøv å hoppe bukk over sånt Biltema søppel etc.

Når dette er tørt (dagen etterpå , hvis du ikke bruker varmepistol ) matter du over med 240på rondell , blåser av med blåsepistol og tørker over med silikonfjerneren . Deretter kan du legge på sparkel , hvis det er veldig dype søkk i stålet bør du legge i et tynt lag med glassfiber-sparkel, før du legger på vanlig sparkel (styr fortsatt unna Biltema).
Når du har slipt dette ( for hånd med kloss og 120papir selvsagt ) drar du forsiktig over med rondell med pute på med 180papir . Hvis det da kjennes bra ut kan du vaske og legge på fyller (grunning) , hvis ikke gjøres sparkleprosessen på nytt til du får tilfredstillende resultat !

Når du har slipt fylleren så ere klart til å lakkere etter du har maskert og vasket og stått i skikkelig .
Så lakkerer du hele bakskjermen din , A-stolpen , og hele taket hvis det er rust i overkant av ruta også .

Dette var sånn i grove trekk hvordan du kan gjøre det , det finnes andre metoder også (mange dumme også) men denne gir brukbart resultat og rusta kommer ikke igjen med en gang . Og bare så det er sagt så kommer den tilbake en eller annen gang . Spørsmålet her er bare hvor lenge du klarer å holde den i sjakk .

Husk på å tectylere innvendig i bakskjermen , i stolpen og taket og der du ellers har fjernet rust/lakkert osv blabla .

PS: Lakk , grunning , slipepapir og sparkel kjøper du på et lakkverksted eller lignende . Renslighet er viktig under hele jobben ( feks er det veldig ubeleilig med drivakselfett på sparkelen , kjedelige slipestriper som kommer frem noen uker etter du har lakkert , ikke skjulte lakkanter og sånne detaljer ) . Så husk å slipe med rondell!!! , blåse av og vaske mellom hver operasjon!

Er det noen spørsmål rundt det jeg har skrevet
skal jeg besvare så godt jeg kan.

Ellers kan jeg si at dette blir så bra du selv gjør det , ikke noe annet og at jeg skrev dette fordi jeg kjedet meg brutalt akkurat nå , til sist ønsker jeg deg lykke til :) !
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 05 sep 2007, 20:24

sitter frontruta kitta fast? og er lista som dekker skjøten mulig å bruke igjen etter demontering?
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

adverb

Re: Fikse rust, lakkere og finne riktig lakk?

Legg inn av adverb » 05 sep 2007, 22:34

Jeg har akkurat samme fargen på min og900. Jeg tok en tur til Billakkspesialisten på Santanshaugen, en aldeles sjarmerende butikk med fantastisk service.

Da jeg oppga koden, fikk jeg tre nyanse-prøver som jeg gikk ut til bilen med for å matche. Det var slett ingen lett jobb, da det var hårfine forskjeller.

Etterpå leverer du prøvene til mannen i kassen og gir beskjed om hvilken nyanse du ønsker. Lakken blander de der og da, enten i boks eller i spray. Hele seansen tok et kvarter og kostet en 200 lapp.

Resultatet ble jeg rimelig godt fornøyd med, jeg var nok noe raus med antall lag og klarlakk, men selve lakken var meget god.

Link til Bilakkspesialisten på Gule sider: http://www.gulesider.no/gs/categoryList ... esialisten

TurboLars N383
Overload!!!
Medlemsnummer: N383
Navn: Lars
Sted: Drammen

Legg inn av TurboLars N383 » 05 sep 2007, 23:35

AndreasE skrev:sitter frontruta kitta fast? og er lista som dekker skjøten mulig å bruke igjen etter demontering?
Kittet er vel heller rutelim :wink: . Har aldri bytta frontrute på 9000 jeg , men hvis du ikke har bytta så mange ruter så må du nok bytte både rute (fordi den sikkert sprekker) og pakning . Hvis det er noen form for pakning hadde jeg kjøpt ny uansett . Eventuelle lister brukes på nytt så sant de ikke er ødelagte .
På og900 er det pakning , da er det bare å sparke ut ruta og dra den inn igjen med hyssing .
STCN #383

- 2003 9-5 Aero pamperstralle |LarsEdition

Svar