Side 1 av 1

Bytte av register og balanse kit på 9-5

Lagt inn: 10 sep 2007, 14:06
av Kurt N597
Hallo.
Jeg har etterhvert blitt lei av kjederasling i motoren, så da er det bare å stålsette seg og gjøre klar til mekking.
Nye, komplette kit er innhandlet fra Speedparts, og med gode råd fra Ole og Bent i bakhånd har jeg en grov plan for gjennomføring av dette.
Jobben skal gjøres med motoren i bilen, og rengjøring av bunnpanne/sil samt bytte av rådelager blir tatt i samme slengen.
Jeg har ikke mekket på denne motoren før, bare kjørt bilen siden nyåret 2002, så hvis dere der ute har noen gode råd og tips til meg, så mottas de med takk. :)

Lagt inn: 10 sep 2007, 14:37
av Ronny_N169
Gjorde dette føre ferien, tok noen fåbilder som du jo kan studere.

Lagt inn: 10 sep 2007, 15:39
av Kurt N597
Takk for det Ronny. :)
Bildene skal studeres nøye, men etter å ha lest litt rundt lurer jeg på om jeg skal fjerne balanseakslene helt.
Noen som har erfaring med dette? Blir det merkbart mer vibrasjon?
Motoren vil jo gå litt lettere da, og den skal vel justeres opp litt etterhvert uansett.
Jeg er midt i et facelift prosjekt (2002 baklys/fanger og Aero 2004 front), så jeg vet ikke når jeg skal få gjort alt. Det går ut over studiene også...

Lagt inn: 10 sep 2007, 21:32
av saab9000aero
må for all del ikke fjerne selve akslingen.du som en vanlig person vil ikke merke noen som helst forskjell,men hvis du er en perfeksjonist så kan du få litt problemer.

Lagt inn: 10 sep 2007, 22:31
av Brede N979
Etter oppfordring fra Ingvar fant jeg omsider en fin link, angående det å fjerne eller ikke fjerne balansekjeden, som du kan lese litt på om du vil.

http://forum.saabturboclub.com/viewtopi ... ght=balans

Lykke til!

Lagt inn: 10 sep 2007, 22:51
av Kurt N597
Hmmmmm.
Der stod det jo en del, ja. Takk for det.
Trur jeg driter i å fjerne noe, jeg bare bytter til nye deler.

Ronny: Det var bra bilder. Hvor lang tid brukte du på jobben?

Lagt inn: 10 sep 2007, 23:13
av Jørgen N237
Jeg byttet for noen måneder siden alt dette, men asistanse.. Gikk endel timer med på jobben, og det er trangt.. Men raskere med motor i bil tror jeg.. Byttet register+balanse kjeder med alle drev, men ikke aksling/lager.

Lagt inn: 17 sep 2007, 12:56
av Kurt N597
Takker for all info jeg har fått om dette.
Etter å ha kjørt motorrensing med diesel i går har jeg begynt å lure på om jeg bør se nærmere på andre ting, som oljepumpe og turbo, mens jeg er i farta.
Er det noen som har meninger om det så mottas de med takk.
Jeg vet at TD04 turboen er solid, men den kan umulig ha hatt godt av den smørja som var i motoren...

Lagt inn: 17 sep 2007, 15:33
av Frode N073
så lenge det ikkje e ulyda eller blårøyk fra turbo så trenge du vel ikkje bytta den

Lagt inn: 03 okt 2007, 13:04
av Kurt N597
Da var jobben gjort. :)

Først må jeg si takk til Ingvar som fikk hentet meg inn da han skjønte at jeg var i ferd med å planlegge noe som var vanskelig å gjennomføre. Han overtok jobben som verksmester, jeg fikk jobben som sporadisk håndtlanger, og etter mange timers mekking fikk vi se hvor galt det var.

Bilde
Bilde

Det var på høy tid at dette ble gjort, for å si det mildt. Jeg lurer egentlig på hvordan det så ut inni der før jeg tok motorrens med diesel for et par uker siden...

Lagt inn: 03 okt 2007, 13:32
av Ingvar N629
Litt av en jobb, og den så stygg ut inni! Men vi fikk det til, og det ble bra! Godt å være to om en sånn jobb. :handshake:

Lagt inn: 03 okt 2007, 13:57
av Morten-N146
Regner med at dere hadde ned bunnpanna og sjekka oljesilen også? Hvordan så det ut?

Edit: Tror jeg skal ta av toppdekselet en dag å sjekke hvordan det ser ut på min 9-5......

Lagt inn: 03 okt 2007, 14:01
av Kurt N597
Oljesilen så ikke så ille ut, men jeg kjørte jo 4 runder med diesel gjennom motoren 2 uker før. Som forberedelse til dette, kan man si. :)

Lagt inn: 03 okt 2007, 18:11
av Jørgen N237
Min motor var overraskende rein når jeg holdt på, uten noe form for diesel eller flushing før dette ble gjort.. Men kjedet så minst sagt søppel ut, sammen med drev på denne..