Side 1 av 1

Trimming av en NG900

Lagt inn: 12 sep 2007, 23:11
av Andersfo
Har en NG900 1994mod med 2.3liter. Lurer på om det er noe mer å hente ut av denne motoren? Hvilke alternativer har jeg?

Lagt inn: 13 sep 2007, 11:38
av matrox N522
Bytte til turbomotor, eller kjøpe deg en turbobil :wink: Sistnevnte er nok det beste.
Utrolig lite du får gjørt med en vanlig suger. Ut av store mengder penger, så henter du kanskje ut 10 hk...

Lagt inn: 13 sep 2007, 11:42
av Andersfo
Ser at Speedparts har endel trimmekit. Er det ingen av disse som passer på min? Går det an å montere turbo på den motoren jeg har?

Lagt inn: 13 sep 2007, 11:51
av Edward N812
søk litt rundt på forumet her du, dette spørsmålet blir stilt cirka en gang i uka.. svaret er nei. ikke nei til at det går an, men nei til at du har lyst til det. det blir ufattelig mye dyrere å bygge om en suger til turbo, enn å bare bytte ut sugemotoren med en turbomotor. for ikke å snakke om alt arbeidet du sparer ved å bare løfte ut den gamle motoren, bytte ut ledningsnettet, og sette i en ny en. pluss skifte det som trengs av bremser/understell/clutch for at ikke alt går til blokksberg så fort du må bremse eller kommer til en sving ;)

Lagt inn: 13 sep 2007, 11:55
av EdHunter N815
Som matrox sier er det lite å gjøre med en motor uten turbo, dette gjelder for så vidt alle bilmerker. Grunnen er jo såpass enkel som at effekten i en såkalt sugemotor er begrenset av mengden luft den klarer å ta til seg, og dermed hjelper det ikke så mye å trimme den. Du kan kanskje hente 25-30 HK på det meste, og da snakker vi ganske store summer for å oppnå dette.

Det er ikke så enkelt som å sette turbo på en motor desverre, det er et utall av ting som skiller en sugemotor fra en turbomotor utenom selve turboen. Som matrox også nevner, det enkleste og beste er å enten bytte til turbomotor, eller å bytte bil.

Lagt inn: 13 sep 2007, 11:55
av Andersfo
Skjønner greia, da er det ingen ide at heller jeg prøver. Hva vil det koste å bytte til en Turbomotor? Selve jobben kan jo ikke være så stor. Er det virkelig nødvendig å bytte bremser og understell. Trodde disse allerede var kraftigere i og med at det er en 2.3liter?

Lagt inn: 13 sep 2007, 12:05
av Edward N812
om du ikke kjenner noen som kan gjøre det for deg, eller om du ikke kan gjøre det selv er jobben ganske så dyr. startprisen når motor må ut hos vanlige verksteder er rundt 10 000 kroner. om en ny motor pluss nytt ledningsnett skal i må du nok i alle fall opp i 15 00 kroner.

edit: og turbomotor med komplett ledningsnett koster vel rundt 5000..