Side 1 av 2

2.3T i 9k

Lagt inn: 16 mar 2004, 12:10
av wicky
hmm..har nå kjøpt meg 2.3T motor til saaben..men motoren mangler Turbo og intercooler...må jeg kjøpe originalt eller kan jeg kjøpe noe mer råere??(helst det siste!) skal originalt være 200hk i den med originale deler...hvor mye kan jeg regne med å få ut av motoren?

Re: 2.3T i 9k

Lagt inn: 16 mar 2004, 12:29
av alex_ander3@hotmail.com
wicky skrev:hmm..har nå kjøpt meg 2.3T motor til saaben..men motoren mangler Turbo og intercooler...må jeg kjøpe originalt eller kan jeg kjøpe noe mer råere??(helst det siste!) skal originalt være 200hk i den med originale deler...hvor mye kan jeg regne med å få ut av motoren?
'



du trenger jo selvfølgelig ikke å kjøpe orginal intercooler. her er det noen intercoolere som skal selges
http://www.bilforumet.net/showthread.ph ... adid=30965


hvor mye du kan regne med å få ut av motoren: tja 1000 hk med de rette delene... :lol:

må nok si oss noe mer du skal gjøre med den før vi kan si noe om det tror jeg.. hvor mye effekt du har lyst på.

Lagt inn: 16 mar 2004, 19:32
av Børre N17
Kjøp T25 grenrøret av Kristian N70, og sleng på en TD04-15T, passer rett på..! Fås i Sverige for en billig penge. Samme turbo benyttes originalt på 9-3 og 9-5 Aero, og funker meget bra. Har en sånn på cabban, og er kjempe fornøyd. :D

Lagt inn: 17 mar 2004, 03:33
av wicky
skal jo være 200hk med originale deler..tenkte meg rundt 250hk foreløpig om det er mulig uten å bytte masse annet i motoren..men hvor dyrt er dette?er ikke så veldig hypp på å bruke 50tusen til lixom..

Lagt inn: 17 mar 2004, 14:34
av Trond N47
250 hk får du enkelt til med original turbo og intercooler. Det trengs
bare chip og effektanlegg, samt sportsluftfilter. Garret T25 er god for
i underkant av 300 hk på den motoren. Skal du ha mere må du ha
Mitsubishi TD04 eller større turbo (f.eks. Garret T28). Men TD04 har
enda bedre responstid enn T25. Tror du ville blitt overbegeistret for
bilen med originalt utstyr og 250 hk.

Lagt inn: 17 mar 2004, 21:54
av wicky
problemet er at original turbo og IC ikke følger med på motoren..må kjøpe disse delene andre steder...lurte derfor på om det er noe vits i å kjøpe original eller kjøpe en større turbo..noen som vet priser på dette?

Lagt inn: 18 mar 2004, 02:45
av wicky.
hmm..passer alle intercoolere rett på eller hva?og hva med turbo?passer dem rett på eller er det mye som skal til for å få alt til å fungere?

Lagt inn: 18 mar 2004, 11:00
av Trond N47
Alle intercoolere til 9000 er like. De har kapasitet nok til over 300 hk.
Turbo, grenrør og eksosrør passer om hverandre til T25 og TD04.
Samme hvilken av disse du kjøper, TD04 er best og T25 er billigst.
Har du nytt eksosanlegg til bilen? Dette må du ha, anbefaler 2,5"
fra Speedparts, evt 3" men da blir det mere bråk når du gir på.

Har T25, IC og muligens også grenrør liggende hvis du er interessert.

Lagt inn: 18 mar 2004, 11:38
av wicky
hvor mye skal du ha for det du har liggende?hva vil hk bli med dine deler montert?

Lagt inn: 19 mar 2004, 11:08
av Trond N47
Kommer an på motorstyringen det. Men ingen av delene begrenser
260 hk iallefall. Tror kapasiten til turboen ligger mellom 270 og 300 hk.
Intercooleren tåler enda mere, rettelse av forrige innlegg: IC til 9000
har bare gjennomgått mindre endringer i inntak/uttak rørenes vinkel
(ref TT).

Lagt inn: 19 mar 2004, 11:13
av wicky
vil IC fra en skyline passe?Må jeg montere oljekjøler?

Lagt inn: 22 mar 2004, 03:20
av wicky
hvordan ser jeg om det er en 200hk motor eller 170hk?

Hvor i Oslo kan jeg få byttet motoren?få montert turbo/IC til en ok penge..vil helst ikke sette meg inn i dette selv..kan de speedparts folka montere motoren?MÅ jeg strengt tatt bytte girkasse?

og btw..er det særlig trygt med 250/300hk med forhjulstrekk?

Lagt inn: 22 mar 2004, 09:39
av Trond N47
Ikke forskjell på de motorene, kun motorstyringen. Enkelte ltt (170hk)
manglet magnetventil, men den følger kanskje ikke med. Ellers ville
chassisnummeret til bilen ha avslørt det. Hvis du skal chippe spiller det
ingen rolle, bedre med en ltt som er penere kjørt. Du må ha magnetventil
for å få den til å gå bedre enn 170 hk / 0,7 bar. Magnetventilen er en
liten svart plastsak koplet til 3 små gummislanger med en 3-polet
ledningstilkopling. Sitter på radiatorviften på min.

Manuell girkasse til en i passer fint på en 2,3T motor. Voldsom
akselerasjon og kort levetid hvis du bruker den hardt.

Ellers har du vel rett i at 300 hk kan være i overkant med framhjulsdrift.
170 hk kan du gi flat pedal i 2. gir, 200 hk går ikke så bra i 3. gir, 250 hk
river seg gjerne løs i 4. Og da snakker vi om tørr asfalt :)

Lagt inn: 22 mar 2004, 11:48
av wicky
så jeg kan bruke den girkassa som er i bilen nå?og heller bytte senere...høres bra ut 8)

Lagt inn: 22 mar 2004, 11:52
av Hjelle, N6
wicky skrev:hvordan ser jeg om det er en 200hk motor eller 170hk?

Hvor i Oslo kan jeg få byttet motoren?få montert turbo/IC til en ok penge..vil helst ikke sette meg inn i dette selv..kan de speedparts folka montere motoren?MÅ jeg strengt tatt bytte girkasse?

og btw..er det særlig trygt med 250/300hk med forhjulstrekk?
Du kan sjekke chassisnummer som Trond N47 skriv, eller sjekke motornummeret har eg for meg.

Speedparts kan nok montere motor for deg, ta kontakt med dei og høyr...

250-300hk med FWD? Tja, om du ikkje brukar berre kjipe deler og køyrer som folk går det nok greit.