Nye 9-3 SS Aero mot Volvo S60 T5

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Nye 9-3 SS Aero mot Volvo S60 T5

Legg inn av Svein N13 » 14 apr 2003, 22:01

Så en test i dag hvor nye Aero blir slått av en Volvo S60 T5. Hva er det som skjer? Saab har alltid vært sprekere enn Volvo. Kan noen forklare dette?
Mvh Svein :oops: :oops:
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
Thor N67
Overload!!!
Innlegg: 1000
Registrert: 24 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N67
Navn: Thor Moi
Bil: 9-5 2,3 M98
Sted: Son
Kontakt:

Legg inn av Thor N67 » 15 apr 2003, 08:02

Volvo har alltid vært flinkere til å få krafta ned i veien. De er litt for kultiverte i forhold til Saab som er vesentlig mer morsomt og mye villere å kjøre. :wink:
Thor N67
M98 9-5 2,3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Re: Nye 9-3 SS Aero mot Volvo S60 T5

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 apr 2003, 08:28

Svein N13 skrev:Så en test i dag hvor nye Aero blir slått av en Volvo S60 T5. Hva er det som skjer? Saab har alltid vært sprekere enn Volvo. Kan noen forklare dette?
Mvh Svein :oops: :oops:
Kvar var den testen då?
Som Thor skriv, so har Vålvå vore flinkare med å få krafta ned, ergo vil bilane gå betre, om det var effekta den tapte på. Men har ikkje T5 større motor enn 9-3SS Aero-en då?

Jaja, rir enno på Bilsport-testen eg, STCS mot TPC, einaste minuset med den var at 900 tapte mot traktor 240. :oops: . Til 900 sitt forsvar so var traktoren omtrent rigga for rally, den var ihvertfall trimma og letta iforhold til ein vanlig traktor.

Møttemjøl racing
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 10 mar 2003, 01:00
Sted: Sula MR

Legg inn av Møttemjøl racing » 15 apr 2003, 10:55

Testen mellom Saab 9-3 Sport Sedan Aero og Volvo S60 T5 finn du i siste Teknikens Värld. Kritikken gjekk på spinkel kraft i forhold til Volvoens 0.5 litere større motor, høgare forbruk i motorvegfart som følge av den mindre motoren, høgare utslepp som følge av høgare forbruk og høg effekt frå et mindre motorvolum. Med andre ord, Volvoen vann på grunn av større motor. Sånn er det....

Me får vente på V6 SCC motoren på 2.8 liter og med to turboar. Det vert snakka om 250-300 hestar. Dukkar opp om ei stund med Haldex firhjulsdrift system og lettere justert Aero understell i følge diverse fortrulige kjelder.

Lars N40

Legg inn av Lars N40 » 15 apr 2003, 11:21

Nå det gjelder testen i TV nr 8 er det stort sett motorstyrken T5 er bedre i.
Volvo har en 2.319 l motor som har fungert bra i flere år. Denne gir 250HK og 330 Nm.

SAAB 93 har en 1.988 l motor med 210 HK og 300 Nm.

Vekten er stort sett den samme på bilene, klart Volvoen dra i fra.

SAABs nye aluminumsmotor kommer fra Open. Denne har Opel brukt en stund og har ca. 200 Hk i turbo utgave. SAAB har endret en del på denne motoren, men blokken er dessverre den samme.

Denne motoren er nå kjent for ikke å kunne tunes over ca. 220 HK siden godset i blokken er for tynn.

Det må nok ligge noe markedsmessig/politisk siden SAAB MÅ bruke denne motoren i stedet for sin egen som nå finns i 95 Aero. Med den motoren kjører en 95 Aero fra en S60 T5 uten problemer, selv om 95 er en tyngre bil.

Det går en del rykter om at SAAB kommer med en ca. 2.8 l motor!!
Kanskje det blir en nærmere 300 HK???

SAAB er faktisk annerkjent for å lage verdens beste turbomototer.

Nå skal ikke jeg kommentere resten av testen i TV, men hva hjelper det å ha mulighet til å kjøre i 250 km/t når bilen blir vinglete og rimelig farlig i den hastigheten.

Min 95 Aero ligger støtt som et fjell i 250 km/t.

For å være en reportasje i TV så får 93 SS et meget godt omdømme.
TV er særdeles glad i Volvo og BMW.

Både SAAB og Volvo er meget bra biler.

Imidlertid skal SAAB kjøre karavanen sin i Oslo området 23 og 24 april. Deretter videre rundt omkring i landet. Kontakt din nærmeste forhandler og planlegg når du kan teste 93SS Aero selv.

Ha en forstatt fin dag

Lars 95 Aero Nordic steg 3

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 apr 2003, 11:27

Møttemjøl racing skrev:Testen mellom Saab 9-3 Sport Sedan Aero og Volvo S60 T5 finn du i siste Teknikens Värld. Kritikken gjekk på spinkel kraft i forhold til Volvoens 0.5 litere større motor, høgare forbruk i motorvegfart som følge av den mindre motoren, høgare utslepp som følge av høgare forbruk og høg effekt frå et mindre motorvolum. Med andre ord, Volvoen vann på grunn av større motor. Sånn er det....
OK. Typiskt TV med andre ord.
Minner meg om jubileumstesten til TV, 9-3 2.0T (185hk) mot M78 99 turbo.
99:an var den minst miljøvenlige bilen TV hadde testa, den "sprengde" skalaen om eg ikkje huska feil. Kan scanne inn om nokon er intereserte i å sjå testen. Huskar ikkje heilt konklusjonen, men 99 turbo var artigare å køyre, men 9-3 var sikrare.
Møttemjøl racing skrev:Me får vente på V6 SCC motoren på 2.8 liter og med to turboar. Det vert snakka om 250-300 hestar. Dukkar opp om ei stund med Haldex firhjulsdrift system og lettere justert Aero understell i følge diverse fortrulige kjelder.
I myllatia for vi halde oss til SAAB-hjulsdrift.
Men 250-300hk? Det betyr då at det finns trimmingspotensiale her... ;)
Reknar med det er 9-3 SS som får denne komboen?

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 15 apr 2003, 17:09

Skal si det ble gang på dette temaet? Jeg tror jeg beholder min 9-5 Aero til SAAB har bevist at GM kan produsere skikkelige motorer. Før gav alltid SAAB høyere ytelser enn det brosjyren sa - den tiden er nok dessverre over.
Kos dere med riktige SAAB Aero'er dere som har de!
Mvh Svein :P
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 15 apr 2003, 20:58

Svein N13 skrev:Skal si det ble gang på dette temaet? Jeg tror jeg beholder min 9-5 Aero til SAAB har bevist at GM kan produsere skikkelige motorer. Før gav alltid SAAB høyere ytelser enn det brosjyren sa - den tiden er nok dessverre over.
Kos dere med riktige SAAB Aero'er dere som har de!
Den rette Aeroen er selfølgelig 900 Aero.
Av dei nyare, der eg heilt enig i at det er 9-5 som er den "rette".

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 12 mai 2003, 15:28

Karavanen er innom!
Prøvde nye 9-3 Aero i dag med automat. Den går "helt greit", men tror ikke jeg ville bytte min 2000 9-5 Aero mot den. Jeg synes automaten girer sent i "manuell" stilling. Noen andre som har testet denne?
Ellers er styringen nydelig på bilen.
Mvh Svein
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
Hjelle, N6
Site Admin
Site Admin
Innlegg: 8371
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N6
Kontakt:

Legg inn av Hjelle, N6 » 13 mai 2003, 07:46

Svein N13 skrev:Karavanen er innom!
Prøvde nye 9-3 Aero i dag med automat. Den går "helt greit", men tror ikke jeg ville bytte min 2000 9-5 Aero mot den. Jeg synes automaten girer sent i "manuell" stilling. Noen andre som har testet denne?
Ellers er styringen nydelig på bilen.
Mvh Svein
Jauda, var i vei på laurdag og fikk meg eit par repor med bilen.
Synes som deg Svein at 9-5 Aero var meir bil for meg - sjølv i orginal. Prøvde 9-5 Aero med automat før 9-3 Aero.

Men trege girskift i manuell modus er desverre meir regelen enn unntaket på bilar som har knappeskift. Prøv 9-5, du merkar det same der.
Når eg prøvde 9-3 Aero var det også ein automat-sak, men eg brukte sjaltegata til å veksle manuellt, istaden for å bruke knappane på rattet.
Knappane på rattet prøvde eg ikkje, men er dei like trege som på 9-5, går det kjappare å veksle med girveljaren.

Det vart BTW ikkje noka stor-testing, køyrde vel ikkje meir enn 10-15 min før andre ivrige stod klar til å overta. Dårlig av SAAB å berre kome med ein 9-3 Aero til karavana. Burde ha vore to-tre bilar berre der eg var, folk stod stort sett i kø for å køyre 9-3 Aero...
Men eg kunne godt tenke meg å køyre 9-3 Aero på ein litt meir svingete veg enn eg prøvde... :)

Svar