Side 1 av 1

Veivlagerras?

Lagt inn: 15 sep 2007, 23:00
av Griffin N430
Har nå kjørt 250 km med min nybygde T16 motor, men i dag hadde jeg veldig lavt oljetrykk på tomgang (oljelampa lyste)
Også en bankelyd kommer fra motoren hvis jeg ruser den opp litt...! Høres ut som veivlagerhavari...!

Kan min 10w-30 universalolje har forårsaket dette, samt att oljekjøleren har ligget i innerskjermen....?? Har nok blitt meget varm oljen....



Blir nok riving av motor i morgen...! 8)

Lagt inn: 16 sep 2007, 00:07
av Pål N526
m ulig at lagermetallet på et av rådelagerane har løsna og laga slækk.. IKKE kjør med dette.. er
du heldig, så er motoren i god behold.. se etter stygge riper på veig og råder.. TA bilder 8)

Mvh. Pål

Lagt inn: 16 sep 2007, 11:40
av Macgeier
Hei,
sjekk først oljetrykksventilen. Åpne denne og stikk inn en magnet for å få ut eventuelle fremmedlegmer. Sjekk også at det ikke er noen metallpartikler i stempelet.
Det kan nemmelig være at det er fanget en metallpartikkel mellom pumpa og oljefilteret, hullene i oljetrykksventilen har veldig skarpe kanter slik at den lett kan "bite seg fast" i en metallbit, da blir pumpa låst i litt åpen tilstand og resultatet er null oljetrykk på tomgang.
Ta gjerne og rund av "pustehullene" i stempelet littegrann, dette hindrer at stempelet biter seg fast i partikler.

Og ja, dette kan gjøres med motoren i bilen, litt trangt er det jo..

Uten oljetrykk rakler det grusomt, er du heldig så er det kun oljetrykksventilen, og mulig at motoren er helt OK etterpå :wink:

Lagt inn: 16 sep 2007, 12:08
av Griffin N430
Macgeier skrev:Hei,
sjekk først oljetrykksventilen. Åpne denne og stikk inn en magnet for å få ut eventuelle fremmedlegmer. Sjekk også at det ikke er noen metallpartikler i stempelet.
Det kan nemmelig være at det er fanget en metallpartikkel mellom pumpa og oljefilteret, hullene i oljetrykksventilen har veldig skarpe kanter slik at den lett kan "bite seg fast" i en metallbit, da blir pumpa låst i litt åpen tilstand og resultatet er null oljetrykk på tomgang.
Ta gjerne og rund av "pustehullene" i stempelet littegrann, dette hindrer at stempelet biter seg fast i partikler.

Og ja, dette kan gjøres med motoren i bilen, litt trangt er det jo..

Uten oljetrykk rakler det grusomt, er du heldig så er det kun oljetrykksventilen, og mulig at motoren er helt OK etterpå :wink:
Nei, er nok ikke overtrykksventilen som har satt seg...! med litt turtall har jeg oljetrykk, og med kald olje har jeg også bra med oljetrykk på tomgang...! Prøvde bilen i dag, og null banking. Men med litt varm olje så begynner lyden igjen...! Så da er det nok lite lagerklaring når oljen er kald og tykk, men når den blir varm så blir nok lagerklaringen litt stor, og bankingen kommer...!
Kan vel være håp med å skifte rådelager da....!

Lagt inn: 16 sep 2007, 12:17
av Macgeier
Det er ikke sikkert den har satt seg helt, men bare at den ikke klarer å lukke helt tett :?:
Dette vil gi lavt oljetrykk på tomgang, men ok trykk på høyere turtall.
Med kald olje så så blir problemet "kamuflert" siden kald olje er tykkere, og ikke siger igjennom den utette ventilen.
Flere har hatt trøbbel med ventilen ettet motorarbeide, fremmedlegmer kiler ventilen:
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... light=olja

Lagt inn: 16 sep 2007, 12:20
av Griffin N430
Macgeier skrev:Det er ikke sikkert den har satt seg helt, men bare at den ikke klarer å lukke helt tett :?:
Dette vil gi lavt oljetrykk på tomgang, men ok trykk på høyere turtall.
Med kald olje så så blir problemet "kamuflert" siden kald olje er tykkere, og ikke siger igjennom den utette ventilen.
Flere har hatt trøbbel med ventilen ettet motorarbeide, fremmedlegmer kiler ventilen:
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... light=olja
Men motoren skulle vel ikke banke på høyere turtall da, hvis jeg har oljetrykk der....!

Lagt inn: 16 sep 2007, 12:28
av Macgeier
Griffin N430 skrev: Men motoren skulle vel ikke banke på høyere turtall da, hvis jeg har oljetrykk der....!
Nei, enig, hvis du har høyt nok oljetrykk så skal det ikke banke i motoren.

Lagt inn: 16 sep 2007, 21:37
av Griffin N430
Noen flere innspill, eller noen som har vært borti det samme??

Lagt inn: 17 sep 2007, 13:45
av Macgeier
Hmm, her er en med lignende problem: varm motor - banking.
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... =knackande

Og han er nær en løsning (med lydfiler av lyden):
http://www.900klubben.com/phpbb2/viewto ... =knackande

Lagt inn: 17 sep 2007, 21:07
av Griffin N430
Plukket opp motoren i kveld, og fant et gåent rådelager på syl 4....!
Må bytte veivaksling også, men det har jeg liggende...! Hvis det er akkurat samme aksling på T8....!


btw: Hva slags idiot har konstruert olje"sila" på B202 motoren?? Sila er jo så grov som hønsenetting....!

Lagt inn: 17 sep 2007, 21:30
av Morten-N146
Du kan med fordel bytte o-ring på oljesilen når du har motoren oppe hvis du ikke har gjort det. Og ikke gjør som meg da jeg skulle bygge om fra automat til manuell og gjør den bommerten å bruke samme oljesil. Den fra automat er vel 1.5 cm lengre enn den på manuell og tar nedi bunnpanna slik at o-ringen ikke tetter. Fikk ikke oljetrykk etterpå før jeg byttet sil.

Lagt inn: 17 sep 2007, 21:32
av Jørgen N237
Morten-N146 skrev:Du kan med fordel bytte o-ring på oljesilen når du har motoren oppe hvis du ikke har gjort det. Og ikke gjør som meg da jeg skulle bygge om fra automat til manuell og gjør den bommerten å bruke samme oljesil. Den fra automat er vel 1.5 cm lengre enn den på manuell og tar nedi bunnpanna slik at o-ringen ikke tetter. Fikk ikke oljetrykk etterpå før jeg byttet sil.
Dette var ingen problem med en 1993 900i ihvertfall..

Lagt inn: 17 sep 2007, 22:00
av Griffin N430
Morten-N146 skrev:Du kan med fordel bytte o-ring på oljesilen når du har motoren oppe hvis du ikke har gjort det. Og ikke gjør som meg da jeg skulle bygge om fra automat til manuell og gjør den bommerten å bruke samme oljesil. Den fra automat er vel 1.5 cm lengre enn den på manuell og tar nedi bunnpanna slik at o-ringen ikke tetter. Fikk ikke oljetrykk etterpå før jeg byttet sil.
Har byttet alle pakninger, o-ringer og simringer i motoren for 25 mil siden, så det behøver jeg ikke gjøre igjen nå...!

Lagt inn: 18 sep 2007, 21:05
av Griffin N430
Har tatt ut veiva idag, og jammen er alle lagerflatene ripete og stygge....!
Må ha nye rammelager også...!

Jammen ikke lenge en motor skal gå uten ordentlig oljetrykk før det blir stygt....!