Side 1 av 2

Bom stopp.......saab går ikke på vann

Lagt inn: 16 sep 2007, 23:10
av noname
Var ute å loda med kjærra idag da den plutselig stoppet....ingen forvarsel, prøvde å starte igjen uten hell,fikk tips av en kompis om å ta av batteriolen i fem minutter,men dette hjalp heller ikke.Leste her inne på forumet at det kan være veivaksel giveren som er kaputt,er det mye arbeid å skifte denne selv og hva koster en slik sak? Har også vært inne på tanken om det kan være ei sikring som er gåend,har sjekket alle sikringer inne i bilen og under pansret,såg at det var noen sikringer ved siden av batteriet,hva er disse til? finnes det sikringer andre plasser under pansret?
Tar imot alle mulig hjelp her inne da det er 12 mil til nermeste saab verksted.

Lagt inn: 17 sep 2007, 00:49
av Johan N828
Alle sikringene har en betegnelse over seg. Og forøverig så tror jeg ikke det er mer enn 1 sikringsboks i motor rommet.

Lagt inn: 17 sep 2007, 05:47
av noname
Du har helt rett i at det er en sikringsboks under pansret men det står plasert noen sikringer til høyre for batteriet kunne ikke finne noe som beskrev hva disse er til...må kansje si at dette gjelder en 9-5 02mod.

Når det gjelder vann i bensin på disse bilen hvor følsom er dem egentlig,hadde akkurat fylt bensin da dette skjedde.......fikk fylt ca 11 liter også var det fritt for bensin på pumpa,hadde ca halv tank etter fylling.flyttet til annen pumpe og fylte full tank. Kjørte så i ca 150 meter også var det stopp... :evil:

Lagt inn: 17 sep 2007, 08:55
av Ingvar N629
Sjekk av bensinpumpa: På fuelrailen på 9-5 sitter det en nippel som sikkert er for måling av bensintrykk. Om du klemmer ned denne med en nøkkel eller lignende, skal det sprute bensin når du får en til å dra tenningsnøkkelen til start. Hvis ikke er nok pumpa gåen.

Sjekk av veivakselgiver: Når startmotoren går så skal det vises på turtellernåla. Er den død, så er det veivakselgiveren som er gåen.

Om begge disse to tingene funker som de skal, så er det mest sannsynlig DI-kassetten (som jeg har en ekstra av, og den ligger i bagasjerommet til jeg får bruk for den).

Lagt inn: 17 sep 2007, 09:11
av EdHunter N815
noname skrev:Når det gjelder vann i bensin på disse bilen hvor følsom er dem egentlig,hadde akkurat fylt bensin da dette skjedde.......fikk fylt ca 11 liter også var det fritt for bensin på pumpa,hadde ca halv tank etter fylling.flyttet til annen pumpe og fylte full tank. Kjørte så i ca 150 meter også var det stopp... :evil:
Siden du fikk kjørt bare 150 meter etter bensinfylling vil jeg si det er en overhengende fare for noe guff på pumpen! Det kan jo være alt fra vann til diesel det for å si det slik.
Hadde jeg vært deg ville jeg umiddelbart fått bilen på verksted for å forsikre deg om at det ikke er dette som er årsaken, så du eventuelt får dokumentert skader dersom du for eksempel har noe diesel på tanken din. Er det bensinfyllingen som er årsaken har du jo rett på å få tømming av tank og eventuelle reparasjoner dekket, så det er viktig at du får dokumentert det så snart som mulig.

Lagt inn: 17 sep 2007, 12:03
av noname
Har sjekket mere på bilen idag,har funnet ut at det er gnist så da er det ingen elektrisk feil,prøvde å file også ta opp pluggene,de var helt tørr??? så bilen er kjørt på det lokale verksted for å tappe tanken og gjøre reint systemet......

Lagt inn: 18 sep 2007, 15:45
av noname
EN LITEN OPPDATERING:
som sagt stoppet bilen bare plutselig,har funnet ut at bensinpumpa ikke leverer bensin men pumpa starter og kjører opp trykket når jeg vrir om tenningen,tok kontakt med saab verksted,ble da fortalt av verkstedmesteren at han hadde mottatt mail fra saab norge på at dem hadde hadd tilfeller av at bensinslangen fra pumpa hadde falt av inne i tanken.....??? hvis slangen rammler av vil da ikke pumpen gå konstant pga at den ikke for kjørt opp trykket,noen av dere der ute som har hørt/vært borti slike tilfeller? Ble å fortalt at det kunne være den mekaniske delen av pumpa som var gåen,men vill ikke det samme skje,At pumpa bare går å går for den vil jo få signal om at trykket ikke er høyt nok,eller har pumpa ett tidsinntervall den går etter når man vrir om tenningen?

Er det noen som vet leverings mengden og trykket på bensinpumpen, er en 9-5 02mod 2,3T

Lagt inn: 19 sep 2007, 16:40
av noname
Har da endelig konstatert feil på min saab....dro selv på det lokale verksted idag for å se på saaben min,konstaterte fort at bensinpumpa leverer det den skal og at det var gnist på pluggene tok en smaksprøve av det som var på tanken.....VANN!!!!! Tappet av nesten 40 liter vann for bensin kom,har nå tappet ned tanken og skal skylle igjennom og skifte filter,håper bare at dysene mine ikke har tatt kveld....

Har vært borti mange forskjellige typer dyserens,hvordan type har dere vært borti og kan annbefale?

Lagt inn: 19 sep 2007, 17:42
av Morti
Hvordan har du fått vann på tanken? :P

Lagt inn: 19 sep 2007, 17:55
av KongerudN344
Også så mye??? :shock:

Lagt inn: 19 sep 2007, 18:14
av noname
var å fylte bensin på søndagen,hadde fylt ca 11,5 liter så var det tomt på pumpa,flyttet da pumpa og fylte 30 liter til. jeg trur at vannet er kommet med tankbilen siden jeg fylte fra to forskjellige pumper,men kan jo være at de 11,5 literne jeg fylt var vann siden det var siste rest på tanken,smakte nu som sakt på det som var på tanken på bilen kunne brukt det til å blandet ut safta med prøvde og å tenne fyr på det,men det tok ikke fyr.

Er bare forbanna tull det milijøvernere sir at bilan kan gå på vann :lol: :lol:

Lagt inn: 19 sep 2007, 22:58
av KongerudN344
Da hadde jeg klaga til bensinstasjonseieren for å si det sånn!

Lagt inn: 20 sep 2007, 01:20
av Johan N828
Saab jobber vell og bra med alternativt dristoff som er miljøvennelig.

Men SÅ langt har de ennå ikke kommet at man bare trenger vann:P

//Johan

Lagt inn: 20 sep 2007, 10:04
av ArntR N315
Hvor fylte du?? Er selv titt og ofte på sørøya......
Greit å vite...

Lagt inn: 20 sep 2007, 10:15
av Morti
Ja jeg hadde sprengt den stasjonen i filler (kanskje ikke så lett hvis de bare har vann på tankene, men dog)