"Lugging" ved hardt gassp?drag p? varm bil

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
vilhelmh

"Lugging" ved hardt gasspådrag på varm bil

Legg inn av vilhelmh » 14 apr 2003, 22:13

Hei!

Jeg har en 900ST og fikk i dag min første "fjusk".
Historien er som følger; Fredag tok jeg en grundig motorvask på bilen, startet den opp etterpå og alt fungerte knirkefritt. I går når jeg kjørte min første langtur etter denne vasken gikk alt fint i vel en time. Så, når jeg girte ned og skulle kjøre forbi, kjenner jeg at bilen begynner å "lugge". Aksellerasjonen var dårlig og det rista litt i bilen. Jeg stoppet for å se om det var noe jeg kunnne gjøre noe med der og da, men jeg fant ut at det var bare å kjøre videre. Jeg merket ingen ting på bilen så lenge jeg kjørte normalt. Når jeg prøvde og gire ned skjedde det samme igjen.

Når jeg gikk ut i bilen i dag fungerte bilen knirkefritt til jeg hadde kjørt 40 min, så begynte den å hakke ved hardt gasspådrag.

Hva tror dere dette kan være? Kan det ha noe med motorvasken å gjøre? Kan det være noen form for fuktighet et eller annet sted?

mvh

--
#Vilhelm
900STCoupe MY95

Brukeravatar
deadprez
Innlegg: 23
Registrert: 09 apr 2003, 01:00
Sted: Lørenskog/oslo

Legg inn av deadprez » 20 apr 2003, 22:49

Kan selvfølgelig være noe med motorvasken, men høres også ut som at du har fuel cut! At motoren får får lite bensin!!! Det er turbo på bilen din???
Saab 900 Turbo 86 mod prosjekt

Brukeravatar
Svein N13
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 249
Registrert: 11 mar 2003, 01:00
Sted: Sandnes

Legg inn av Svein N13 » 21 apr 2003, 21:26

Kan og være at fuktighet har kommet ned under DI-kassetten. Denne slutter ikke tett til, selv om det er gummiisolasjon rundt pluggene. Kan være en ide å skru opp (8 skruer) og tørke av rundt plugger etc.
Mvh Svein
Life begins at 400 NM

Brukeravatar
Kjetiln122
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 440
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N122
Navn: Kjetil Finstad
Bil: Saab CX, 99, 900, 900, 9-3
Sted: Ås

Legg inn av Kjetiln122 » 28 apr 2003, 06:18

Har akkurat det samme problemet med min 900s turbo nå.

Har du funnet noen løsning på luggingen????

Veldig irriterende! :evil:

Gjest

Legg inn av Gjest » 28 apr 2003, 07:48

Hei,
hadde det samme problemet, etter motorvask. Ved gasspådrag og turbotrykk over ca. 0.5 bar begynte hakkingen, voldsom hakking.
Fant aldri ut av det, ble bare gradvis borte etter at fuktigheten sansynligvis fordampet, dette tok flere dager, kanskje en uke...
En annen gang kom jeg meg såvidt hjem fra vaskehallen, etter dette har jeg aldri brukt høytrykkspyler i motoren!
Renset og tørket "overalt", mysteriet forblir uløst.
1990 900s (ltt).

vilhelmh

Legg inn av vilhelmh » 06 mai 2003, 16:42

Joda, problemet ble borte av seg sjøl etter ca en uke. Hadde av DI kassetten og tørket rundt pluggen også, uten at det hjalp i første omgang i hvertfall. Men som sagt, nå er alt i orden...


mvh
--
#Vilhelm

Svar