Side 1 av 3

Fra 8v til 16v

Lagt inn: 23 sep 2007, 03:52
av Isdahl N1069
Hva skal til av mods. for at 16v skal passe inn i min OG900 87 mod? Har turbo versjonen, er det noe som må byttes, innsugningsmanifold eller motorfester? Eller kan alt bare flyttes over og så kan turbo'en som nå sitter på min 8v kobles rett på 16v som kommer fra en 900i?

Lagt inn: 23 sep 2007, 11:52
av Ingvar N629
Hvis du tenker å bare bytte toppen så kan du glemme det.

Lagt inn: 23 sep 2007, 16:02
av Edward N812
Ingvar N629 skrev:Hvis du tenker å bare bytte toppen så kan du glemme det.
han mener nok motoren, tror til og med han skjønner at man ikke må bytte motorfeste for å bytte en topp..

Lagt inn: 23 sep 2007, 16:55
av Isdahl N1069
Mener hele motoren og innmaten ja. Alt skal rives ut i rommet der 8v satt og så skal den erstattes med en 16v med all innmat, men da skal jeg oxo flytte turbo'en og intercooleren inn. Hva må til for dette?

Lagt inn: 23 sep 2007, 19:09
av Petter 900 T
Edward N812 skrev:
Ingvar N629 skrev:Hvis du tenker å bare bytte toppen så kan du glemme det.
han mener nok motoren, tror til og med han skjønner at man ikke må bytte motorfeste for å bytte en topp..
Når man bytter fra 8 til 16 V så må høyre motorfeste byttes ja...

Petter

Lagt inn: 23 sep 2007, 19:12
av Henrik N449
Du skal hive ut 8v turbomotoren, og sette i en 16v innsprøytning som skal turbokonverteres?
Bruk en ferdig turbomotor du!

Lagt inn: 23 sep 2007, 19:26
av Isdahl N1069
Fant ingen... Ikke til 3 lapper. Høyre motorfeste må byttes? Dvs, sveises på nytt da el?

Lagt inn: 23 sep 2007, 20:50
av Eirik N396
Isdahl N1069 skrev:Høyre motorfeste må byttes? Dvs, sveises på nytt da el?
Nei, bare ta det fra den andre motoren du ;)

Lagt inn: 23 sep 2007, 22:34
av Surbotaab N369
turbo+grenrør osv passer heller ikke over.... det er heller ikke sikkert om det er hull i blokka til oljereturen...

og hvis det er lucas sprut + EZK tenning så ber du nesten om problemer....

Lagt inn: 23 sep 2007, 23:18
av Ingvar N629
Trodde du skulle bruke 16V topp fra en i og sette på T8-motoren.. Det passer ikke rett på nei, men toppen til i og T er like bortsett fra kammer.

Du kan ikke uten videre turbokonvertere en 16V i til turbo. Annen komp, tenningssystem hvis det er EZK og annet sprut (boks dyser LMM +)

+ oljeretur.

Lagt inn: 24 sep 2007, 00:57
av Isdahl N1069
Så i praksis er det enklere og billigere for meg å overhale den 8v jeg har nå, og så heller evt selge 16v motoren da?

Lagt inn: 24 sep 2007, 01:07
av Johan N828
Ja det er det. Det letteste er og hente en komplett fra Sverige seff ;)

Lagt inn: 24 sep 2007, 02:57
av Isdahl N1069
Men kan 8v'en gjøres noe med da? Når jeg først skal ta ut motoren så kan jeg jo like greit smøre tjukt på med extra utstyr. F.eks STOR intercooler, smidde stempler osv, osv...eller er det litt for heavy?

Lagt inn: 24 sep 2007, 09:00
av Edward N812
ett smidd stempel koster cirka like mye som en brukt 16v turbomotor, og du trenger fire... veit du i det hele tatt hvorfor du kunne trengt smidd innmat?

Lagt inn: 24 sep 2007, 09:32
av Ingvar N629
Kan jo gjøres så enkelt som dette: viewtopic.php?t=16452

Husk på at du må ha godkjenning fra biltilsynet pga effektøkning da.