Side 1 av 1

Diagnose kontakt og register 9000

Lagt inn: 24 sep 2007, 18:19
av jaktry
noen som vet hvor jeg finner diagnosekontakten på en M92 9000 CS 2,3T?

Samme bilen har fått en liten "summe", raslelyd fra registeret :o , så jeg tenkte å dra igjennom et nytt kjede. Noen som har erfaringer\tanker om det?
Bilen har gått ca 300k

Mvh Jakob Trydal

Lagt inn: 24 sep 2007, 18:31
av Morten N88
Diagnosekontakten er plassert nede ved gulvet under passasjerstolen. Eventuelt under rattet,men det er på nyere biler.

Ang register vil jeg anbefale deg å gjøre det skikkelig,dvs bytte drev, føringsskinner, kjede og eventuellt strammeren. Er drevene slitt vil en ny kjede slites ut fort.

Lagt inn: 24 sep 2007, 18:35
av Tor N12
Diagnosekontakten sitter under pasasjerstolen. På M92 så bør man bruke ISAT evt Tech2 for å lese av kodene, standard kodelesere virker ikke på denne.

Hvis du skal skifte register på bilen så sørg for å gjøre det skikkelig. Hvis du kun drar igjennom ny kjede så vil jo alikevel de gamle drevene være slitt slik at de vil slite den nye kjeden raskere. Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).

Speedparts har jo rimelige deler til dette og er du medlem i STCN så får du også klubbrabbatten 8)

Lagt inn: 24 sep 2007, 18:40
av jaktry
Tor N12 skrev:Diagnosekontakten sitter under pasasjerstolen. På M92 så bør man bruke ISAT evt Tech2 for å lese av kodene, standard kodelesere virker ikke på denne.

Hvis du skal skifte register på bilen så sørg for å gjøre det skikkelig. Hvis du kun drar igjennom ny kjede så vil jo alikevel de gamle drevene være slitt slik at de vil slite den nye kjeden raskere. Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).

Speedparts har jo rimelige deler til dette og er du medlem i STCN så får du også klubbrabbatten 8)
okei men er det samme kontakt som på nyere biler, f eks 9-5?

mye arbeid å skifte komplett register?

Lagt inn: 24 sep 2007, 18:41
av jaktry
Tor N12 skrev: Bilen din har jo også kjede til balanseakslene som har gått like langt så delene til dette bør du også skifte (evt koble helt bort).
foresten, kan vel ikke koble bort balanseakslene? er automat...

Lagt inn: 24 sep 2007, 18:47
av Tor N12
Ikke samme kontakten nei...

og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .

Lagt inn: 24 sep 2007, 19:03
av jaktry
Tor N12 skrev:Ikke samme kontakten nei...

og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .
okei mn er d bare å ta vekk kjedet da eller? hva er egentli fordelen me å fjerne balanseakslene?

Lagt inn: 24 sep 2007, 20:30
av EdHunter N815
jaktry skrev:
Tor N12 skrev:Ikke samme kontakten nei...

og at du har automat har jo ikke noe med balanseakslene å gjøre så de kan du koble bort... riktignok så kan du da få litt mere vibrasjoner i motoren men det er minimalt .
okei mn er d bare å ta vekk kjedet da eller? hva er egentli fordelen me å fjerne balanseakslene?
Når du klipper kjeden (viktig: IKKE fjern selve akslene, da får du deg en utfordring med å tette oljekanaler!), vil det bli noe mindre å dra rundt, så motoren vil bli litt hissigere og raskere opp på turtall. I tillegg er det jo så klart billigere enn å kjøpe ny kjede og bytte.