Side 1 av 1
Bilen ryker litt..
Lagt inn: 26 sep 2007, 22:08
av Magnus N848
Jeg har akkurat kjøpt meg en NG900 turbo, som er chippa..
Synes bilen ryker en del, mest når jeg slipper gassen, eller når jeg begynner å gasse etter et girskift.
Det er ikke ekstremt masse røyk, men såppass mye at jeg ser det i speilet, og at folk som kjører bak meg kommenterer det..
Turboen er akkurat skifta, men veivpakningen svetter litt.
Er det noen som vet hva dette kan være, og evt hva jeg kan gjøre for å fikse det? Har bilen det vondt så lider jeg også.
Magnus.
Lagt inn: 26 sep 2007, 22:27
av Tor N12
Er det svart- eller blå-røyk da?
Lagt inn: 26 sep 2007, 22:29
av Magnus N848
Røyken ser mest hvit ut..
Lagt inn: 26 sep 2007, 22:37
av Tor N12
Da høres det nok desverre ut som om toppakninga er på vei til å ryke
Sjekk om bilen bruker kjølevann, evt så kan du også ofte kjenne det på lukta av eksosen om den lukter av kjøleveske...
Lagt inn: 26 sep 2007, 22:38
av Morten N88
Spørs om det kommer vann (kjølevæske) inn i sylinderen(e), dvs toppakning.. Mulig årsak.
Lagt inn: 26 sep 2007, 22:44
av Magnus N848
Okei, det høres jo litt upraktisk ut.
Mener å ha lest en plass om at toppakningen lekker skal pluggen/pluggene være fri for sot?
Hva koster det for en ny toppakning da, er sikkert dyrere for arbeidet?

Edit: 249 på speedparts, men tror ikke jeg bytter den selv..

Lagt inn: 26 sep 2007, 22:59
av Tor N12
Villmann N848 skrev:Okei, det høres jo litt upraktisk ut.
Mener å ha lest en plass om at toppakningen lekker skal pluggen/pluggene være fri for sot?
Hva koster det for en ny toppakning da, er sikkert dyrere for arbeidet?

Du kan som oftest se det på pluggene ja...
Ny toppakning koster vel ikke allverden (tror det er en liten tusenlapp) men som du sier så koster nok arbeidet endel om du skal sette det bort. Du bør også planslipe toppen når du skifter pakningen eller i allefall få sjekket at toppen fortsatt er bein.
Skifte av toppakning er jo noe som du kansje kan utføre selv også om du ikke har fjorten tommeltotter

Om du skaffer deg ei god reperasjonshåndbok fra Haynes eller lignende så står det ganske god arbeidsbeskrivelse der.
Lagt inn: 26 sep 2007, 23:22
av Magnus N848
Okei. Ser som sagt at de har pakninger til 248 på speedparts, er disse like gode som originale saab toppakninger? Om det ikke er originale da..
Lagt inn: 30 sep 2007, 12:35
av Hjelle, N6
Uansett, kjøp i tilfelle eit heilt slipesett når du fysst skal skifte toppakning. Då får du med ny toppdekselpakning, innsugspakkning og eksospakning i tillegg til toppakninga. SP har slike også. Eg kjøpte ein gong eit slikt kit på SAAB til B234, synes huske det kosta 6-700 for dette settet.
Ellers kan det være ein tanke å spandere nye pinnskruar til eksosmanifolden, dei har ein tendens til å knekke, enten ved demontering eller montering (om du har vore gjerrig nok og ikkje kjøpt nye) :/