Side 1 av 2

måle GLT med DI/APC

Lagt inn: 29 sep 2007, 16:40
av sonnycrockett
Hvordan får man målt grunnladetrykket på en og900 med en DI/APC boks? Er det ok å nappe sikringen/koble ut hele enheten? Prøvde trikset med å få den opp i trykk og så bremse, men tror ik bremselyset kan være koblet til min boks fordi trykket holdt seg stabilt rett over 1 bar med lett tråkk på bremsen. takker for svar :)

Lagt inn: 29 sep 2007, 17:09
av sonnycrockett
Problemet er bare at magnetventilen tok kvelden ifølge den forrige eieren og det ble satt inn en trykkventil på slangen mellom wastegate og utløpet på turboen i stedet (er det det man kaller blåkran?). Vedkomne som gjorde dette mente det var en bedre løsning, men er litt usikker på om jeg deler det synspunktet. DI systemet har jo ingen tradisjonell bankesensor, men hvis man da bruker blåkran vil man vel ikke få redusert ned trykket ved tenningsbank og det er vel ikke bare bra, eller er ikke magnetventilen like viktig når man har DI? Har lenge tenkt på om jeg burde få skaffet en magnetventil og få satt inn det i stedet.

Lagt inn: 29 sep 2007, 17:13
av Tor N12
Huttetu...

Du har jo ikke noe GLT med blåkran, da er trykket fast... fjern den og monter tilbake magnetventilen du ;)

Lagt inn: 29 sep 2007, 17:20
av sonnycrockett
Kan man bruke hvilke som helst magnetventil fra og900 eller 9000 eller er det noen forskjell på magnetventilen når man har DI? Noen som har en til salgs?

Lagt inn: 29 sep 2007, 17:23
av Tor N12
Du må vel komme med en beskrivelse av hva som er gjort med bilen din først for den finnes jo egentlig ikke, i allefall fra fabrikk ;)

Lagt inn: 29 sep 2007, 17:49
av sonnycrockett
Satt inn DI tennkasett og en DI/APC boks (fra en M89 9000 såvidt jeg husker), og mapsensor. Sånnsett ville jeg tro at en magnetventil burde være fra en 9000, men er jo mulig at de er like uansett på 900 og 9000?

Lagt inn: 29 sep 2007, 18:07
av Øyvind N43
Hvis motorstyresystemet er tatt fra en 89 modell så kan du bruke magnetventilen fra en 900. Men du har nok ikke en Map-sensor, den hører hjemme i et system som heter Trionic og kom i 1993.

Er bare å koble bort blåkkrana med en gang og skaffe en magnetventil. :)

Lagt inn: 29 sep 2007, 18:23
av sonnycrockett
trodde det var en mapsensor, men da er det vel en annen slags trykksensor som sender trykksignal til DI/APC boksen. Jeg skal gå til anskaffelse av en magnetventil ja. Hvor mye pleier en slik og koste a? Noen som har en ekstra liggende?

Lagt inn: 29 sep 2007, 18:33
av Øyvind N43
Hmmm, du har vel ikke tilfeldigvis et bilde av motrrommet på bilen din??
Hadde vært litt spennende å se hvordan det ser ut....

Lagt inn: 29 sep 2007, 19:11
av sonnycrockett
jeg sleit litt med å få til å legge ut bilder på forumet så sendte deg et par på mail :)

Lagt inn: 29 sep 2007, 23:59
av sonnycrockett
Bilde
Bilde motorrom. Blåkrana som skal bort like ved dumpventilen :D

Bilde
Bilde av "trykkmåler". Hva heter denne?

Hvis jeg skal bruke magnetventil fra 9000 da er det noen forskjell på de eller kan man bruke alle opp til -93(?) når trionic systemet begynner?

Lagt inn: 30 sep 2007, 10:39
av Ingvar N629
Siste bildet er trykkgiver til DI-systemet, Saab nummer 75 38 697.

Lagt inn: 30 sep 2007, 10:51
av Øyvind N43
Magnetventilen du skal se etter ser sånn ut:

Bilde

Lagt inn: 30 sep 2007, 15:54
av sonnycrockett
Skeptisk til den ventilen der :? ?. Nå har jeg gjort litt reseach på nettet og tror da at ved turbo DI/APC skal man bruke magnetventil art nr 7485576. bilde: http://www.elkparts.com/product_info.ph ... ts_id/2388. Står jo i teksten at den gjelder for M89 turbo 9000 med DI(som er hvor min DI/APC boks stammer ifra). Hvis man derimot har en DI og en APC boks som på M88 9000 må man sikkert bruke den gamle MV. Hvordan er det med din 9000 øyvind? den har vel en DI/APC styreboks og ikke trionic, men du har vel den nye magnetventilen i den eller(altså den som er i linken over)?
Tok desuten å fikla litt i ledningsverket i bilen min og fant da denne lille "hun"-kontakten (uten selskap :D ) gjemt borte ved radiatoren( midt i bildet):Bilde
Ledningen går til DI/APC styreboksen og ifølge mitt koblingsskjema må det være ledning til MV. Den er jo 3 pola som 7485576 og ikke 2 pola som og 900 MV. Saken burde derfor være biff 8) . Burde bare være å plugge inn en ny 7485576 MV her. Er det noen av dere med 9000 (sitter vel samme i ng900 tror jeg også?) som kunne ha en slik brukt en liggende til en grei pris. Ser Speedparts har en ny til 2500 :( . Det er jo litt i overkant av hva jeg tenkte å bruke...Ellers er det vel bare å hoppe over til sverige en tur :wink:

Lagt inn: 30 sep 2007, 17:43
av EdHunter N815
Riktig det, du skal ha den nye typen MV med 3-polet kontakt, og ikke den som Øyvind referer til.

Når det gjelder å få fatt i en brukt ventil anbefaler jeg deg å forsøke en annonse under "deler kjøpes", mye større sannsynlighet for respons der! ;)