Side 1 av 1
Mystisk lyd fra motor på NG900
Lagt inn: 01 okt 2007, 10:38
av HenrikWL
Jeg har lagt merke til en rar lyd i fra motoren som kommer og går etter kaldstart og vedvarer til motoren blir varm. Det kan best beskrives som en "metallisk vibrasjon", og jeg kjenner den godt i pedalene, spesielt gasspedalen. Lyden er relativt høyfrekvent i forhold til lyder som vanlivis kommer fra et motorrom, og later til å være relatert til turtall og/eller klutsjbruk - men jeg er ikke 100% sikker på dette.
Har noen en idé om hva det kan være?
Motoren er for øvrig en 2.0i.
Lagt inn: 01 okt 2007, 11:36
av matrox N522
Den skriker helt klart etter en turbomotor
Litt vansklig å si hva det kan være, men bruk tommestokk trikset, og lytt deg frem.
Lagt inn: 01 okt 2007, 12:29
av HenrikWL
Jeg skulle gjerne gitt den en turbomotor, men er ikke ombyggingen svindyr med deler, arbeid og avgifter? Jeg har jo selvsagt lekt med tanken, men vet ikke om jeg har penger og utstyr (for ikke å snakke om kunnskap) til å foreta noe slikt.

Men jeg finner det jo typisk at jeg greide å kjøpe meg en av få Saab modeller uten turbomotor.
Nå har jeg aldri hørt om tommestokk trikset, og finner det ikke innlysende hvordan en tommestokk skal være nyttig i denne sammenhengen, men å lytte - det kan jeg alltids klare.

Problemet kommer oftest på morgenen når jeg skal på jobb - selv om jeg kaldstarter bilen også andre tider på døgnet - uten at jeg helt ser hvorfor.
Lagt inn: 01 okt 2007, 13:55
av HenrikWL
Daniel N683 skrev:om bilen har vært registrert over 10 år i norge, betales det ikke avgifter på effektøkning

*sikle*
Hnngh... Don't do this to me!
Er det mye jobb da? Må hele motoren byttes, eller kan man klaske på en dings her og en dippedutt der? Og vil en over gjennomsnittet bilteknisk kyndig far med tilgang til verksted lette jobben, eller er det en jobb for spesialister uansett?
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:07
av Morten-N146
Du bør ha en komplett donorbil for å gjøre det og bytte over ledningsnettet/motor fra denne. Mye jobb og lite å spare på det istedenfor å selge den du har og kjøpe en med turbo.
Re: Mystisk lyd fra motor på NG900
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:22
av Macgeier
henrikwl skrev:Jeg har lagt merke til en rar lyd i fra motoren som kommer og går etter kaldstart og vedvarer til motoren blir varm. Det kan best beskrives som en "metallisk vibrasjon", og jeg kjenner den godt i pedalene, spesielt gasspedalen. Lyden er relativt høyfrekvent i forhold til lyder som vanlivis kommer fra et motorrom, og later til å være relatert til turtall og/eller klutsjbruk - men jeg er ikke 100% sikker på dette.
Har noen en idé om hva det kan være?
Motoren er for øvrig en 2.0i.
Denne "metallisk vibrasjon" kan være ventiltikking, det er "normalt" på kald motor.
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:23
av HenrikWL
Hjelp!

Ja, da tror jeg jeg greier meg uten turboen inntil videre. Ga 65 høvdinger for bilen og den er i veldig god stand, så jeg tror nok jeg beholder den.
Men så var det denne mystiske lyden da.

Kan det være noe pumpe-greier nedi der som ikke liker seg etter en kald natt? Oljepumpe, bensinpumpe, snekkedyse, hysejekk, fustasjopphengsforkoblinger eller lignende?

Re: Mystisk lyd fra motor på NG900
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:34
av Ingvar N629
Macgeier skrev:
Denne "metallisk vibrasjon" kan være ventiltikking, det er "normalt" på kald motor.
Mitt tips også, dersom du ikke hadde kjent det i pedalene! Sikker på at vibrasjonene forsvinner når lyden forsvinner? Er ikke ventiltrykkere i kombinasjon med et dårlig moterfeste da?
Gjør som Eskil sier og lytt med en tommestokk, eller kjøp et stetoskop. Stetoskop har Biltema til ca 80 kroner.
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:56
av HenrikWL
Ja, vibrasjoner og lyd henger sammen, det er jeg rimelig sikker på. Vibrasjonen kiler godt i høyrefoten, så jeg hadde merket det hvis den var der hele tiden.
Jeg begynner å slippe ut klutsjen mens jeg gir gass, og hvis jeg er litt for "røff" og turtallet slipper langt nok ned (ikke så veldig langt ned, egentlig - det er aldri snakk om at motoren holder på å kveles) kommer lyden og vibrasjonen. Den vedvarer da til jeg har fått klutsjen helt ut, hvorpå den svinger i takt med turtallet til det er stabilisert. Den er nok koblet til lavt turtall, for hvis jeg "gir jernet" hører jeg den aldri. Det er i forbindelse med krypkjøring den forekommer.
Lagt inn: 01 okt 2007, 18:22
av Mats900R
hadde lignende lyder i min ng900 spesielt ved kaldstart, men da jeg fikk byttet bakre motorfeste forsvant det

Lagt inn: 01 okt 2007, 23:49
av HenrikWL
Motorfeste, sier du? Hmm... Får undersøke det nærmere da.
Men sånn for sikkerhets skyld: jeg virker kanskje litt blåst her nå, men det var snakk om tommestokker og stetoskop litt oppi her. Hvordan anvender man slikt i forbindelse med bil?

Lagt inn: 02 okt 2007, 01:33
av Aleks-ander_N948
tommestokker og stetoskop kan du feks bruke til og høre etter ulyder på motoren og lokalisere den med og høyre kor den er sterkest
Andre ting som fungerer er hørselsvern og skrujern, det jeg bruker
