Side 1 av 1
Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Lagt inn: 01 okt 2007, 13:29
av Dopus
Har ikke gjort så mye med sabben enda.
får ny tennkasett på tilbakekallingskampanje...har derfor spart litt i forhol til hva jeg hadde tenkt å bruke på bilen, og har tenkt å invistere disse kroene i noe annet kjekkt til bilen.
Har fra før
2,5" cat back eksos
sportsluftfilter
ny tennkasett
hva er neste fornuftige steget.
spare til chip?
Har det noe for seg med større insugsrør (det dem kaller cobra rør?),
har sett Aero innsug til rund 1000kr. er det noe merkbart mer effekt/ raskere spoolup ?
har det noe for seg med oppgraderte stabbstag(Krängningshämmarsats)
når en ikke har oppgradert fjærer og dempere)
Komm gjerne med tips om hvilke oppgraderinger som gir meg mest bang for the bucks... når det gjelder motor og kjøreegenskaper.
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:09
av K_Duck N1093
Bare sånn for sammenligningsgrunnlagets del; 2.0 eller 2.3?
Lagt inn: 01 okt 2007, 14:18
av Dopus
2.L LPT 150HK M01
Lagt inn: 01 okt 2007, 21:02
av Henrik N449
Lavtrykk? Lag fulltrykk!
Lagt inn: 01 okt 2007, 21:07
av matrox N522
Presse flere lama'r under panseret er nok de best anvendte pengene

Lagt inn: 01 okt 2007, 23:15
av Dopus
hmm, har tenkt å chippe den...men økonomien tillater det ikke akkurat nå, så det har jeg tenkt å ta til våren. men er det verd å legge ut penger på andre rimligere ting...eller gir det for lite utslag i motor og kjøreegenskaper. For eksempel nå får jeg ny tennkasett gratis på grunn av en recall kampanje hos saab. hvor er disse pengene best anvendt.
nye dempere og fjærer...dyrt.....ny turbo....dyrt ( den er ikke kaputt men bilen har gått 125k så da er det vel snart på tide med et turbo skifte) nye felger og dekk...også dyrt........ da er det ikke så mange alternativer igjen
Forge resikulerende dump
større innsugsrør(cobra rør?)
stivere stabilistator stag
men jeg får se...chip blir det uansett...bare ikke nå...lurer bare på hvor mine penger er best å bruke inntil neste års ferie penger kommer( blir bsr eller maptun)
Lagt inn: 02 okt 2007, 09:50
av matrox N522
Om du ikke har større trimmeplaner så skifter du ikke turbo før det er nødvendig. Det er da MANGE biler som orginalturboene holder 300000+km. Men begynner bilen din å slippe ut blårøyk,så bør du nok tenke på turboskifte

Det du bør tenke på først er om du vil ha en mer sportslig bil. Da bør du gå for litt senking og hardere dempere. Også ville jeg nok ha trimmet bilen før noe annet. Men det er meg

Dumpventiler som slipper ut igjen lufta som er blitt målt inn i motoren, liker T7 motorer med luftmengdemåler veldig dårlig. Så det anbefales ikke. Innsugsrøret inn til turboen gjør en del på responsen, men det merkes nok bedre om bilen allerede er trimmet.
Stivere stabilistator stag vet jeg ikke om du trenger. I allefall ikke før du har planer om banekjøring

Lagt inn: 02 okt 2007, 10:13
av Ingvar N629
Dopus, er du medlem av forumet og har tilgang til medlemssidene?

Denne tråden flyttes nemlig til trimming ganske snart!
Re: Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Lagt inn: 02 okt 2007, 11:13
av Kurt N597
Dopus skrev:Komm gjerne med tips om hvilke oppgraderinger som gir meg mest bang for the bucks... når det gjelder motor og kjøreegenskaper.
Det jeg vil si gir mest "bang for the bucks" er å bytte til Powerflex foringer på langsgående bærearmer bak. Bytt gjerne de 4 ytre foringene også. Bilen må ha 4 hjulskontroll etterpå, men det har mye å si for kjøreegenskapene. Hvis bilen din trenger det så anbefaler jeg Powerflex foran også, og oppgraderte krengningshemmere/fjærer/dempere/bremser.
Kjøreegenskapene på min bil ble totalt forvandlet etter disse oppgraderingene.
Re: Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Lagt inn: 02 okt 2007, 11:23
av K_Duck N1093
Kurt N597 skrev:(...)å bytte til Powerflex foringer på langsgående bærearmer bak. Bytt gjerne de 4 ytre foringene også. (...)Powerflex foran også
Forsiktig og optimistisk anslag av pris og arbeidsmengde på overnevnte? Dette er oppgaver anden i gata kan påkle seg uten å sitte igjen med skjegget fullt av postkasser, eller bør det settes bort til mer fagkyndig personell?
(Uhemmet trådkupping, tjohei.

)
Lagt inn: 02 okt 2007, 11:50
av Dopus
takk for alle svar..har blitt en smule klokere...det med foringer hadde jeg ikke tenkt så mye på...tror jeg må ta en liten "resarch" på dette.
Re: Hva blir min neste oppgradering? tips mottas!!!!
Lagt inn: 02 okt 2007, 14:47
av Kurt N597
K_Duck N1093 skrev:Kurt N597 skrev:(...)å bytte til Powerflex foringer på langsgående bærearmer bak. Bytt gjerne de 4 ytre foringene også. (...)Powerflex foran også
Forsiktig og optimistisk anslag av pris og arbeidsmengde på overnevnte? Dette er oppgaver anden i gata kan påkle seg uten å sitte igjen med skjegget fullt av postkasser, eller bør det settes bort til mer fagkyndig personell?
(Uhemmet trådkupping, tjohei.

)
Foringer på langsgående bærearmer bak er nok de enkleste. Det får man til selv, men som sagt 4hjulskontroll etterpå.
Alle 10 foringene (6 Powerflex) byttet på merkeverksted, be om tilbud, fordi de har fastpris på bytte av foringer. Tror nok det kommer på 8 - 10 000,- i arbeid ordinært.
Lagt inn: 02 okt 2007, 14:54
av Edward N812
chip trim trenger ikke være dyrt! du snakker om å kanskje gå til innkjøp av større innsugsrør, nye stabstag og så videre. dette koster jo sikkert et par tusen stykk..
let etter trimbokser til din bil på svenskeforumet. der kommer det opp trim-bokser til bilen din støtt og stadig, og de ligger stort sett på rett over et par tusen kroner. og det er snakk om bokser fra kjente firmaer som de du nevner selv at du vil kjøpe trim fra.
og hadde jeg vært deg hadde jeg solgt cat backen og kjøpt 3" downpipe i stedet. mindre bråk og bedre for motoren. i hvertfall om du finner deg en chip, for steg 2, 3 og oppover (litt avhengig av firma) er optimalisert for større downpipe som forhindrer mottrykk.