Side 1 av 1
Er det mulig og faa kjoept turbo-kit til en normal Saab 900?
Lagt inn: 01 okt 2007, 20:50
av MartiniusV
Heihei, jeg har da lest litt rundt, og jeg har tenkt til aa anskaffe meg en Saab 900, da jeg syntes det er en veldig fin og sprek nok bil. Tenkte foerst paa en turbo, men 180 hester blir nok litt for mye i starten, vil helst faa litt trening da jeg ikke har lappen enda. Derfor lurte jeg paa om det var mulig aa kjoepe en Saab 900 foerst, og evt. kjoepe et turbo-kit senere, naar jeg kjenner bilen bedre?
Lagt inn: 01 okt 2007, 21:01
av Henrik N449
Dette har blitt tatt opp mange ganger før, og det eneste turbo"kitet" du får kjøpt er nok en hel turbomotor med ledningsnett og alt, desverre
Du får nappe ut sikringen til apc'en da vettu, så går den mye saktere, så kan du heller sette den inn igjen når du føler deg klar, hehe
Lagt inn: 02 okt 2007, 01:09
av Aero1990
Eneste grunn til å ikke alltid å ville velge en SAAB med turbo fremfor en uten (eller generelt ikke ville velge en bil med stor effekt fremfor en med liten), må være følgende:
Dyrere i innkjøp, dyrere forsikring, (muligens) dyrere deler og (muligens) større drivstofforbruk.
Og IKKE:
At det er farligere å ha en bil med større effekt. Hvorfor skulle det være farligere? Er det farligere å ha en bil større toppfart? Får man (i Norge) kjørt bilen i nærheten av toppfart? For stor fart kan man få på en hvilken som helst normal bil, og da spiller det liten rolle hvilken effekt man har på bilen. Det eneste er at en bil beregnet for større fart som regel har bedre kjøreegenskaper, og dermed tvertimot fremstår som en tryggere bil.
Man blir kanskje fristet til å kjøre fortere med en bil med stor effekt, men egentlig er det bare det at man oppnår stor fart litt fortere; for stor fart kan man klare å få uansett!
Min mening!
Lagt inn: 02 okt 2007, 10:25
av Ingvar N629
Hei! Velkommen til forumet vårt!
Gasspedalen har mer enn to posisjoner (av/på), selv om ikke alle har skjønt det.

Det er da bare å unngå å gi full gass... Min mor på over 60 kjørte ved flere anledninger min gamle 900 med vesentlig mer enn 185 hk uten å reagere på effekten, eneste hun merket var at hun slapp å gire så mye

! 185 hk er da heller ikke så mye... Kjøp turbobil, smil og vær glad er mitt råd! Hjelp når du trenger får du på forumet her!
Lagt inn: 02 okt 2007, 23:49
av herman86-N693
Aero1990 = pesimist = min mening =)
Turbo er moro, å er vert pengene !
Lagt inn: 03 okt 2007, 01:32
av Edward N812
det å ikke føle seg klar for en bil med under 200 hestekrefter er en følelse forårsaket av manipulative foreldre
innerst inne vil du, og vet du at en 2.0liters turbomotor er akkurat hva du trenger for å kunne gjøre trygge forbikjøringer og gli lett ifra yplinger med bmw 320 og 740sugingser på motorveien.
Lagt inn: 03 okt 2007, 01:38
av EdHunter N815
Jeg syns det er greit å ha en passe kjapp bil som førstebil, jeg vet selv av egen erfaring at enkelte kjører over evne de første ukene de har lappen (jeg var en av disse). Selv kjørte jeg en Toyota Camry DX 1.8, helt fortreffelig som førstebil syns jeg. Gikk helt greit, men ikke noen sportsbil akkurat. Etter et år i denne og to år i en slapp Ford følte jeg meg klar for Saab Turbo. Og når jeg ser hvor fort den har potensiale for å gå, og hvor lett det er å feilberegne hastigheter, er jeg glad jeg ikke hadde den for 4 år siden...
Lagt inn: 03 okt 2007, 10:49
av HenrikWL
Når jeg ser tilbake på hvordan jeg kjørte den første tiden etter lappen, blir jeg nesten litt skremt.

Den første måneden var jeg veldig forsiktig, så ble jeg villere og villere helt til jeg hadde nok småsmeller og nestenuhell til at jeg ble "skremt forsiktigere" igjen.
Det faktum at jeg jobbet som pizzasjåfør gjorde vel ikke akkurat saken bedre da.
Ha det moro den første tiden, men pass på deg selv og ikke minst andre.
Lagt inn: 03 okt 2007, 22:12
av Peter
Første bilen min var en og900 aero med ca 200hk, gikk fint det....
ivertfall en måned, da jeg la den på taket i en grøft, men det hadde egentlig ikke noe med hvor sprek bilen var, det var jeg som hadde dårlig tid når jeg skulle på jobb og dermed kjørte litt fort i en sving
Lagt inn: 04 okt 2007, 13:17
av na_X
Forsikringen på SAAB er heller ikke så avskrekkende med tanke på hvor bra den går i forhold til andre typiske ungdomsbiler: Golf (gt), bmw og andre slags lugubre tyskere. La de ha den dyre forsikringene for seg selv.

Faktisk så er 5-serie BMW billigere å forsikre enn 3-serie, ungdomsbiler og ulykkestatistikker taler vel for seg selv der. Kjøre tulling kan man gjøre med alle slags biler, selv så har jeg roet meg ned etter jeg fikk skaffet en SAAB med turbo. En av grunnene er da at man må bremse mer før svinger og mister dermed fart i snitt når man gasser på mye, bedre å kjøre jevnt på flate og svinger slik man gjorde før man fikk turbo (også mindre sjangse for å miste kortet da). Menmen, forbikjøringene er ihvertfall sikrere nå med litt mer krutt under panseret.
