Side 1 av 1
16v sugemotor til T16 (og900)
Lagt inn: 02 okt 2007, 03:04
av Vangen N622
Har en Saab 900 16v -90 for hånda til en billig penge. Er det mye pes å bygge om til turbomotor? Skal uansett plukke ned motoren og skifte det meste av slitedeler. Regner med at f.eks kamakslingene må byttes mot noen fra en turbo motor og eksosmanifoild. Men alt i alt så er det mulig?

Lagt inn: 02 okt 2007, 03:05
av Vangen N622
Glemte å føye til at motoren til syvende og sist skal ned i bilen jeg har nå, da delebilen skal på dynga.

Lagt inn: 02 okt 2007, 10:14
av Pål N526
ja.. hvis du alikavell skal demontere motoren og overhale den så er det noe poeng i å gjøre dette.. jeg ville ha levert blokka til et pro firma som kunne ha fresa klar blokka med lager og alt. da er du 99% sikker på at det blir rette lager og rette stempel... regn med en 10000 på det inkl stempler også kommer pakningssett, kamkjedekitt og andre småsaker i tillegg..
gjør du dette får du en ny motor som er "tight å fin" og evigvarende
MVh. Pål
Lagt inn: 02 okt 2007, 10:15
av Kurt N597
Hvis jeg husker riktig fra mine og900 T8 dager, så er det ikke mulig å bygge om en i16 motor til en T16 motor. Forskjellene er for store.
Hvis du har lyst til å bygge om til T16 så er det skrevet massevis om det på forumet, og jeg regner med at de som har gjort en slik operasjon snart kommer med gode råd...
Lagt inn: 02 okt 2007, 10:30
av Vangen N622
Datapaal N526 skrev:ja.. hvis du alikavell skal demontere motoren og overhale den så er det noe poeng i å gjøre dette.. jeg ville ha levert blokka til et pro firma som kunne ha fresa klar blokka med lager og alt. da er du 99% sikker på at det blir rette lager og rette stempel... regn med en 10000 på det inkl stempler også kommer pakningssett, kamkjedekitt og andre småsaker i tillegg..
gjør du dette får du en ny motor som er "tight å fin" og evigvarende
MVh. Pål
Skal ikke gjøre det så heftig, skal bare ha en motor som tåler litt trim og kan kjøres et par sesonger på bane. Skal ikke være i daglig bruk.
Men hva som skulle være forskjell mellom i16 og t16 på blokk og topp bortsett ifra forskjellige tider på kamakslingen? Annen kompresjon?
Lagt inn: 02 okt 2007, 10:37
av Ingvar N629
Det er fullt mulig å bruke blokka fra en 16i, men det er mange forskjeller:
Annen komp (dvs innmat i blokka), oljeretur fra turbo (trengs hull i blokka), annet grenrør, dyser, boks, LMM, vann/olje rør og kjøleslanger, clutch osv osv... Altså er det mulig, men aldri i livet verdt det. Dette var da også nettopp oppe i en annen tråd.
Lagt inn: 02 okt 2007, 14:45
av Vangen N622
Okay, jeg skjønner, men da legger jeg det på is. Takk for råd.

Lagt inn: 02 okt 2007, 15:00
av Macgeier
Den gale finnen har iallfall klart det, original 16V I motor med ettermontert turbo...
viewtopic.php?t=15544&highlight
Lagt inn: 02 okt 2007, 15:12
av Ingvar N629
Fortausmekanisk institutt...

Lagt inn: 02 okt 2007, 21:01
av Øyvind
Det er ikke sant at man ikke kan sette en turbo på en sugemotor. Det går faktisk utmerket og man får både flere hester og mere deriemoment på de rette stedene. MEN det blir aldrig en ekte turbomotor som kan trimmes og herjes med av hvermannsen uten å knele. Skal man sette turbo på en sugemotor må man vite hva man gjør og så klart holde ladetrykket på meget moderate nivåer. Det er jo egentlig dette som kalles turbokitt som fås kjøpt til diverse japsebiler.[/url]
Lagt inn: 02 okt 2007, 23:17
av Trond N47
Hovedforskjellen på motorene er vel at stemplene har forskjellig topp. Turboen har en nedsenking i stempeltoppen for å redusere kompresjonen. Kamakslene er etter hva jeg husker fra mine 9k T16 de samme, bortsett fra modeller før M86. Lager er også de samme såvidt jeg husker.
Lagt inn: 03 okt 2007, 00:26
av Vangen N622
Planen er banebil, så da må jeg ha noe skuddsikkert. Tenker på ladding opp mot 1.5 bar

Lagt inn: 03 okt 2007, 00:35
av Johan N828
Vangen N622 skrev:Planen er banebil, så da må jeg ha noe skuddsikkert. Tenker på ladding opp mot 1.5 bar

Tryggeste er uten tvil og hente seg en hel bil i Sverige. Bytt til en råere insprøytning så kan du ha mye morro =)
Lagt inn: 03 okt 2007, 00:57
av Vangen N622
Ja men jeg har jo så mange biler her i Norge!
