Side 1 av 2
PROBLEM LOKALISERT (trenger fortsatt hjelp)
Lagt inn: 04 okt 2007, 15:42
av Edward N812
se ned på sida der jeg takker Ottar for hjelpen, der har tråden fått en ny vri
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------
på aero'n er det gjort et par rare løsninger. det er sikkert 4 t-stykker der, pluss en slange som henger og dingler, som gud veit hvor skal.
dette er jo i prinsippet enkelt. jeg vil rett og slett ha vakuum/trykk fra innsug og opp til målerne. omtrent slik er "nettet" nå, for den som skjønner tegninga mi:
Edit: fjerna tegninga da den var VELDIG misvisende.
som dere ser har jeg funnet en løs slange, og en ledig plugg (så langt) disse to har jeg prøvd å forene/gjenforene, men vakumet ser ikke ut til å gå gjennom den "?'en" jeg får slanger fra målerne til, for målerne holder seg fortsatt på null når jeg starter bilen.
jeg er ikke helt dum, og regner med at minst èn av de boksene jeg har satt spørsmålstegn på, er cruisecontrol-relatert

de to som sitter på slangene som kommer fra innsuget sitter forresten rett over pedalene, den fra målerne litt ovenfor der igjen tror jeg.
så om noen har et forslag, en tegning, eller enda bedre, et slags koblingsskjema for vakumnettet til en og900 turbo 16v med cruisecontrol, så er jeg veldig takknemlig! kanskje løsningen til og med fører til at bilen ikke bare kjører på glt lenger også?
Mvh Edward
Lagt inn: 04 okt 2007, 15:55
av Edward N812
forresten så var jeg litt kjapp med å si at slangen kommer fra innsuget. det kommer herifra, rett over venstre hjulbue. skal det det? vi har jo hatt motoren ute en gang, men da går jeg ut ifra at det aldri ble løsna på noe akkurat der..

Lagt inn: 04 okt 2007, 17:22
av Eirik N396
Jeg vet ikke hvor langt du kommer med det, men det siste bildet der viser to ting som har med cc å gjøre. En vacuumpumpe, og en bryter.
Lagt inn: 04 okt 2007, 17:31
av Edward N812
hmm, tror det sier meg at det faktisk ikke er derifra jeg skal trekke slanger til målerne mine? vet ikke om disse slangene ar vakum og trykk til samme tidspunkter som om de var tatt rett fra innsuget jeg?
nok et spørsmål: den eneste andre slangen som kan se ut til å gå inn i kupèen (fra innsug) er en som går innom dette møkkete trekkspillet rett ved siden av det runde hullet i karosseriet.

det kommer altså en slange fra innsuget, inn i det trekkspillet, ny slange ut, og inn i kupeen (på passasjerside alt sammen). det kan ikke være denne som målerne skal kobles til? jeg prøvde å dra ut slangen der han satt inn i torpedoveggen, så hørte jeg en suse/surklelyd i noen sekunder, som avtok.
Lagt inn: 04 okt 2007, 19:56
av Eirik N396
Vakuum til målerne skal du vel kunne ta fra hva som helst, som kommer fra innsuget. Men jeg trodde denne slangen skulle gå gjennom i nærheten av rattet(?) Har du ikke slange inn til den originale trykkmåleren? Er det liv i den? For isåfall kan du koble deg inn på denne
Den trekkspillboksen vet jeg Ottar spurte om en gang tidligere her. Jeg husker ikke hva det var for noe, men det er ikke der du skal koble deg innpå. (selv om det sikkert går det også)
Lagt inn: 04 okt 2007, 20:29
av Edward N812
som du ser på tegningen så er det jo en slange inn i originalmålern, som møter slangen fra den uoriginale. det er jo ikke liv i noen av målerne, da hadde jo saken vært grei.
når jeg la meg under pedalene nå, fikk jeg øye på en slange som kom inn gjennom torpedoveggen også. denne gikk inn i enda et t-stykke, og fortsatte et sted jeg ikke hadde tid og lys til der og da.. kan det være denne vi vil huke oss inn på?
Lagt inn: 04 okt 2007, 20:48
av Hjelle, N6
Den som kjem ifrå "trekkspelet" i høgre framskjerm går vel inn på den nippelen nærmast torpedoveggen. Derifrå går det ein slange inn til den originale turbotrykksmålaren, trykkvakt og trykkgivar. Når eg tenkjer meg om kjem vel den slangen inn litt over pedalane, og går vel fysst til trykkvakt/trykkgivar før den originale målaren om eg ikkje huskar feil.
Ellers kan det være ein ide og sjå om T-stykka set "rett" vei, slik at ikkje tilbakeslagsventilen sperrar på feil sett

Lagt inn: 04 okt 2007, 22:13
av Ottar N398
Den slangen fra trekkspillet er vakum til å operere luftspjellene til varmeapparatet ditt. Blir feil å koble seg innpå den for da vil du aldri få trykk. Dette er en vakumforsterker/lagringsenhet som gjør at du kan styre spjellene dine selv når du har ladetrykk i innsuget
Tror løsningen din ligger med denne løse slangen. Vil gjette at den når litt lenger en til intercooleren og skal kobles inn på resten av vakumnettet som er bilde nr 2

Lagt inn: 05 okt 2007, 11:03
av Edward N812
Hjelle, N6 skrev:
Ellers kan det være ein ide og sjå om T-stykka set "rett" vei, slik at ikkje tilbakeslagsventilen sperrar på feil sett

hehe, tuller du? det er vel ikke noen tilbakeslagsventil på disse t-stykkene, da hadde vel strengt tatt målerne mine stått på 0,45 bar hele døgnet rundt, om ikke trykket slapp ut igjen? (0,3 da, siden jeg nettopp fant ut at det var for lavt) så enten er jeg litt smådum allikevel, eller så ser jeg ikke en spøk like lett som jeg burde
Ottar N398 skrev:Den slangen fra trekkspillet er vakum til å operere luftspjellene til varmeapparatet ditt. Blir feil å koble seg innpå den for da vil du aldri få trykk. Dette er en vakumforsterker/lagringsenhet som gjør at du kan styre spjellene dine selv når du har ladetrykk i innsuget
Tror løsningen din ligger med denne løse slangen. Vil gjette at den når litt lenger en til intercooleren og skal kobles inn på resten av vakumnettet som er bilde nr 2

ok, da veit jeg at jeg ikke kobler meg inn der..
men folkens, det jeg egentlig lurer på, er hvor ORIGINALSLANGEN kommer inn. så klart kan jeg sette et t-stykke på en hvilken som helst slange på innsuget, for å få målerne til å funke (det er det jeg har gjort foreløpig)
men grunnen til at jeg vil finne originalslangen er at kanskje den løser glt-problemet mitt i samme slengen. mulig det er en tegning av dette i haynesboka, men den har jeg ødelagt
Edit: og jeg er redd løsningen ikke ligger i den løse slangen heller, der var det ikke vakum i det hele tatt.kanskje den bare begynner å trekke vakum når jeg skrur på cruisecontrollen? jaja.. kom gjerne med forslag til andre steder jeg kan sette den, hehe.
Lagt inn: 05 okt 2007, 11:23
av Ottar N398
Orgianalslangen skal gå gjennom et hull som sitter over pedalene, slik som hjelle har beskrevet. Er egentlig ganske enkel å finne, så ned ved siden av bremsevesketanken

Lagt inn: 05 okt 2007, 13:30
av Edward N812
Ottar N398 skrev:så ned ved siden av bremsevesketanken

det var akkurat det jeg trengte å høre, takk! har aldri skjønt hvor i motorrommet den skal være.. *ut og kikke*
men jeg kikka nettopp på der den kommer inn i kupèen, der går den som hjelle sier til trykkvakt og trykkgiver (går jeg ut ifra at de boksene er) går den videre fra en av dem og til original turbotrykksmåler? for det går i alle fall ingen slange forbi trykkvakt/giver og noe videre..
det som forvirrer meg mest er at den slangen som kommer fra turbotrykksmåler går til en helt annen ting!
Lagt inn: 05 okt 2007, 13:36
av Edward N812
Lagt inn: 05 okt 2007, 16:58
av Ottar N398
Hvis du ser på det øverste bilde, så går det en tykk slange fra bremsekreftforsterkeren og inn i innsuget. På en av de andre niplene skal egentlig turbotrykksmåleren være koblet, men her er det jo fullt. Den ene som går ut derfra går vel til det kjente og kjære trekkspillet. Her må du nok enten finne noe du kan plugge ut eller sette på enda en T sjøt. Ikke en slik som brukes på spylerveska for der finner du en tilbakeslagsventil som Hjelle advarte deg mot.
I kupeen sitter det to sylinder formede saker, det jeg antar at du kaller for bokser. det skal være en T splitt på slangen rett før disse som det går en slange til hver. På den ene er det forresten to nippler, på nippel nr to er slangen til den orginale trykkmåleren koblet til (tror jeg

)
Lagt inn: 05 okt 2007, 22:32
av Edward N812
Ottar N398 skrev: På en av de andre niplene skal egentlig turbotrykksmåleren være koblet, men her er det jo fullt.
men ehhh. hvorfor er det fullt? hehe, det skal vel strengt tatt være plass til den der

jaja, får sette på et t-stykke der da. og så klart setter jeg på et helt vanlig t-stykke, og ikke tilbakeslagsventil ala spylevæsket-stykke
Lagt inn: 05 okt 2007, 22:39
av Ingvar N629
Ja, hvorfor er det fullt!! Om det er en løs ende et sted så drar bilen falskluft, sjekk SAMTLIGE slanger ved å klemme de flate og lytt. Du sier du har noe visling et sted, og da lekker det!
Om brakka går på glt, så sjekk om det er pga defekt(e) APC komponent(er) eller om den får tenningsbank rundt 0,4 bar. Sjekk at tenninga stilles om ved trykksetting (det går vacuumslange dit også) og sjekk om MV tikker med tenninga på og motor av (skal tikke litt når du skrur på tenninga, men skal slutte ganske fort) som en begynnelse.