Jeg skal snart bytte olje på min Saab (se signatur). Forrige oljeskift var i fjor sommer i følge klistrelappen i døra - og ca. 10.000 km siden. Selger anbefalte oljeskift hver 20.000km, eller hvert år - det som skjedde først.
Nå har det seg slik at jeg ikke har hverken bukk eller smøregrav, og jeg har såpass med vett i skolten at jeg er lite sugen på å ligge under en bil som står på jekk. Mitt eneste alternativ (bortsett fra å mase på pappa om å la meg slippe til på gamle jobben) blir da sånne kjekke Biltema-ramper som man kjører opp på. Men er dette forenlig med oljeskift? Sitter tappebolten i forkant eller bakkant av bunnpanna?
Og en annen ting: jeg vet ikke hvor utsatt min bil er for oilsludge problemet, men jeg vurderte om jeg skulle kjøre en sånn engine flush-greie. Er det å anbefale?
For øvrig er alle servicer på min bil fulgt frem til 80.000 servicen i 2002, og den har i skrivende stund gått 128.000.
Råd om oljebytte
Moderator: Moderatorer
-
- 0.7 bar
- Innlegg: 121
- Registrert: 04 sep 2007, 09:56
- Medlemsnummer: 1160
- Bil: NG900 S '96
- Sted: Grannes, Stavanger
Råd om oljebytte
1996 Saab 900 S 2.0i
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Jekk opp og sett under en sånn en, jeg bruker sjelden noe annet:
http://www.biltema.no/products/producti ... emId=82786
Oilsludge er ikke et problem på din bil, men å skylle igjennom med diesel er ikke dumt hvis motoren er svart inni. Du kan jo løfte av ventilkåpa og vurere om det har noe for seg.
http://www.biltema.no/products/producti ... emId=82786
Oilsludge er ikke et problem på din bil, men å skylle igjennom med diesel er ikke dumt hvis motoren er svart inni. Du kan jo løfte av ventilkåpa og vurere om det har noe for seg.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Biltemaramper fungerer ypperlig for oljeskift, har brukt slike mye. Ellers kan du gjerne bruke slik støttebukk som Ingvar viser til, etter å ha jekket opp og satt en slik under traversen forran kan du føle deg trygg under bilen. Mange bruker også å legge f.eks. vinterfelgene under i tilfelle jekk/bukker skulle gi etter. Da slipper du i alle fall å bekymre deg.
Tappepluggen sitter i bakkant av bunnpannen, men er ikke noe problem å komme til. Husk å kjøpe ny plugg og kobberpakning før du skal skifte, så slipper du problemer hvis pluggen er gammel og rundet.
Tappepluggen sitter i bakkant av bunnpannen, men er ikke noe problem å komme til. Husk å kjøpe ny plugg og kobberpakning før du skal skifte, så slipper du problemer hvis pluggen er gammel og rundet.
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
- KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Et annet tips er å sjekke pris på oljeskift hos et verksted. Det er mange småverksteder og også en del bilpleiesjapper tilbyr denne type tjeneste.
Har sett priser helt ned i 495,- inkl. olje. Og det er jo helt overkommerlig. Du slipper å kjøpe utstyr, blir ikke møkkete på fingra og ikke blir du mye fattigere enn om du skulle kjøpt olja sjøl
Du slipper også og kvitte deg med den gamle olja...
Har sett priser helt ned i 495,- inkl. olje. Og det er jo helt overkommerlig. Du slipper å kjøpe utstyr, blir ikke møkkete på fingra og ikke blir du mye fattigere enn om du skulle kjøpt olja sjøl

2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
- Peter
- Overload!!!
- Innlegg: 1357
- Registrert: 07 apr 2006, 18:10
- Medlemsnummer: 813
- Navn: Peter Strandmoe
- Bil: '01 9-3 Aero
- Sted: Sandefjord
Jeg har sett mange små verksteder som har gratis oljeskift, mot at du kjøper olja der selvfølgelig.KongerudN344 skrev:Et annet tips er å sjekke pris på oljeskift hos et verksted. Det er mange småverksteder og også en del bilpleiesjapper tilbyr denne type tjeneste.
Har sett priser helt ned i 495,- inkl. olje. Og det er jo helt overkommerlig. Du slipper å kjøpe utstyr, blir ikke møkkete på fingra og ikke blir du mye fattigere enn om du skulle kjøpt olja sjølDu slipper også og kvitte deg med den gamle olja...
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"