Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 09 okt 2007, 00:06
Vel så var det meg igjen da. Sliter ennå med at bilen min tikker litt mer enn ønskelig på tomgang. Var ganske sikker på at problemer var lokalisert da lyden fulgte takten til dysene men, nye dyser gav samme lyd
Tok forøvrig diselrens på bilen på lørdag, og på den tredje runden disel ble lyden skremmende

Er dette et tegn på at en av løfterene lekker? Noen gode triks for å sjekke?
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 okt 2007, 00:13
Stetoskop pleier å kunne lokalisere lyden bra, men vi har slitt med det samme på bilen til Vesto også. Vi bytta en trykker på søndag, men det ble ikke bedre. Han prøver dieselrens nå, så får vi se.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Aero1990
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 96
- Registrert: 18 mar 2006, 23:47
- Sted: Bergen
Legg inn
av Aero1990 » 09 okt 2007, 01:12
Når hydrauliske ventiltrykkere blir slitte, klarer de ikke å holde tett. Da får man ventiltikking i større og mindre grad.
Man kan sikkert avhjelpe en slik feil med ulike "triks", men er slitasjen stor nok, kan man ikke komme utenom å skifte til nye/nyoverhalte.
Som det ble sagt her på forumet, at hydrauliske trykkere ikke slites i det hele tatt, stemmer ikke overens med virkeligheten!
SAAB 900 T16 AERO M1991
-
Pål N526
- MAX BOOST
- Innlegg: 3615
- Registrert: 19 mar 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 526
Legg inn
av Pål N526 » 09 okt 2007, 10:01
De må nokk byttes ja. Det er ikke verdens største invistering hvis du handler i fra sp.. på saab koster de 500 pr stk
Tar heller ikke lange tiden heller..
EDIT: Mener at det er en god invistering. Blei litt feil framstillt der oppe..
Mvh. Pål
Sist redigert av
Pål N526 den 09 okt 2007, 20:53, redigert 1 gang totalt.
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 09 okt 2007, 16:17
Nå er jo 3000 også en grei investering

Men det vil nok være vert det. Er det nok med en lørdag i garasjen for å bytte det her eller må det en helg til? Og viktigst av alt klarer jeg det med litt sunt vett og en bokholder?
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 09 okt 2007, 16:57
Da har jeg kjørt dieselrens på min, men den ble ikke mye bedre desverre...
Men det kom ut MYE gørr!! Så det var nok på høy tid at det ble en rensing.
Blir nok til at jeg skifter alle trykkerne tror jeg.
Får de for 135,- stk i gjennom en kjenning.
Litt over 2100,- for alle da altså!
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 09 okt 2007, 17:00
Ottar N398 skrev:Nå er jo 3000 også en grei investering

Men det vil nok være vert det. Er det nok med en lørdag i garasjen for å bytte det her eller må det en helg til? Og viktigst av alt klarer jeg det med litt sunt vett og en bokholder?
Fort gjort å bytte. Av med ventilkåpe, strips kamkjedet fast i drevene, ta drevene av kammene (de passer bare på en måte, så det er ikke noe å være redd for), av med kammene. Nå kan du plukke ut trykkerne. Lettest med en magnet.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Frode N073
- MAX BOOST
- Innlegg: 3080
- Registrert: 01 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N073
- Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
- Sted: Sola
Legg inn
av Frode N073 » 09 okt 2007, 17:37
Vesto skrev:
Får de for 135,- stk i gjennom en kjenning.
Litt over 2100,- for alle da altså!
Vesto: i og med at du briefe med god pris så skaffe du vel te oss og?
eg må nok bytta et par eg og. min tikke bare når'an e kalde då
Ottar: sei i fra hvis du bestille så hive kanskje eg og meg på.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut.
Pappas bil 
Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel)
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt)
Prosjekt Solgt
-
Ottar N398
- Overload!!!
- Innlegg: 1961
- Registrert: 22 jul 2004, 01:00
- Medlemsnummer: 398
- Navn: Ottar Amdal
- Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
- Sted: Skjæveland
Legg inn
av Ottar N398 » 09 okt 2007, 18:21
Jeg er også intresert i å spare tusen kroner

-
Skaten N671
- 2.0 bar

- Innlegg: 985
- Registrert: 14 jan 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N671
- Bil: Saab 900 Aero
- Sted: Tysnes
Legg inn
av Skaten N671 » 09 okt 2007, 19:33
Berre sånn for å ha sagt det, eg hadde lekkasje mellom turbo og eksosmanifold, og pga pakningen som låg mellom der, blei det ein tikkelyd pga vibrasjonen frå den. Berre sånn at dåke ikkje skiftar løftarar for mange tusen og so e da kje da
Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5
- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"
-
Vegars
- 2.0 bar

- Innlegg: 811
- Registrert: 10 jan 2006, 23:17
- Medlemsnummer: N631
- Navn: Vegar
Legg inn
av Vegars » 09 okt 2007, 21:37
Frode N073 skrev:Vesto skrev:
Får de for 135,- stk i gjennom en kjenning.
Litt over 2100,- for alle da altså!
Vesto: i og med at du briefe med god pris så skaffe du vel te oss og?
eg må nok bytta et par eg og. min tikke bare når'an e kalde då
Brife å brife...
Jeg kjenner han ikke så godt, så det kan nok være at andre også får den prisen!?
Kjøper trykkerne fra et firma som heter scanparts, her i Trondheim.
De selger bare opeldeler egentlig, men Saab deler er vel ikke helt utelukket heller! Ikke så rart kanskje...
En link her :
http://www.scanparts.no/
Volvo V60 D5 2017
Yamaha V-Max 1996
Knaus 550
-
Rusta N832
- 0.7 bar

- Innlegg: 122
- Registrert: 24 nov 2006, 05:09
- Sted: Trondheim
Legg inn
av Rusta N832 » 10 okt 2007, 09:00
Jeg hadde litt tikking i min 900 , men etter at jeg tilsatte Prolong oljetilsetting forsvant det. Etter min erfaring er det ett superstoff som virker.

. Billig å prøve det først iallefall...
1984 SAAB 90 SOLGT
1984 SAAB 900 TIC 16V
Garaget
2003 KIA Sorento
2009 VW Touran (Firmabil)
1985 Suzuki madura gv1200 (tohjulingen)