Side 1 av 1
900 T16 Tikker
Lagt inn: 09 okt 2007, 00:06
av Ottar N398
Vel så var det meg igjen da. Sliter ennå med at bilen min tikker litt mer enn ønskelig på tomgang. Var ganske sikker på at problemer var lokalisert da lyden fulgte takten til dysene men, nye dyser gav samme lyd
Tok forøvrig diselrens på bilen på lørdag, og på den tredje runden disel ble lyden skremmende

Er dette et tegn på at en av løfterene lekker? Noen gode triks for å sjekke?
Lagt inn: 09 okt 2007, 00:13
av Ingvar N629
Stetoskop pleier å kunne lokalisere lyden bra, men vi har slitt med det samme på bilen til Vesto også. Vi bytta en trykker på søndag, men det ble ikke bedre. Han prøver dieselrens nå, så får vi se.
Lagt inn: 09 okt 2007, 01:12
av Aero1990
Når hydrauliske ventiltrykkere blir slitte, klarer de ikke å holde tett. Da får man ventiltikking i større og mindre grad.
Man kan sikkert avhjelpe en slik feil med ulike "triks", men er slitasjen stor nok, kan man ikke komme utenom å skifte til nye/nyoverhalte.
Som det ble sagt her på forumet, at hydrauliske trykkere ikke slites i det hele tatt, stemmer ikke overens med virkeligheten!
Lagt inn: 09 okt 2007, 10:01
av Pål N526
De må nokk byttes ja. Det er ikke verdens største invistering hvis du handler i fra sp.. på saab koster de 500 pr stk
Tar heller ikke lange tiden heller..
EDIT: Mener at det er en god invistering. Blei litt feil framstillt der oppe..
Mvh. Pål
Lagt inn: 09 okt 2007, 16:17
av Ottar N398
Nå er jo 3000 også en grei investering

Men det vil nok være vert det. Er det nok med en lørdag i garasjen for å bytte det her eller må det en helg til? Og viktigst av alt klarer jeg det med litt sunt vett og en bokholder?
Lagt inn: 09 okt 2007, 16:57
av Vegars
Da har jeg kjørt dieselrens på min, men den ble ikke mye bedre desverre...
Men det kom ut MYE gørr!! Så det var nok på høy tid at det ble en rensing.
Blir nok til at jeg skifter alle trykkerne tror jeg.
Får de for 135,- stk i gjennom en kjenning.
Litt over 2100,- for alle da altså!
Lagt inn: 09 okt 2007, 17:00
av Ingvar N629
Ottar N398 skrev:Nå er jo 3000 også en grei investering

Men det vil nok være vert det. Er det nok med en lørdag i garasjen for å bytte det her eller må det en helg til? Og viktigst av alt klarer jeg det med litt sunt vett og en bokholder?
Fort gjort å bytte. Av med ventilkåpe, strips kamkjedet fast i drevene, ta drevene av kammene (de passer bare på en måte, så det er ikke noe å være redd for), av med kammene. Nå kan du plukke ut trykkerne. Lettest med en magnet.
Lagt inn: 09 okt 2007, 17:37
av Frode N073
Vesto skrev:
Får de for 135,- stk i gjennom en kjenning.
Litt over 2100,- for alle da altså!
Vesto: i og med at du briefe med god pris så skaffe du vel te oss og?
eg må nok bytta et par eg og. min tikke bare når'an e kalde då
Ottar: sei i fra hvis du bestille så hive kanskje eg og meg på.
Lagt inn: 09 okt 2007, 18:21
av Ottar N398
Jeg er også intresert i å spare tusen kroner

Lagt inn: 09 okt 2007, 19:33
av Skaten N671
Berre sånn for å ha sagt det, eg hadde lekkasje mellom turbo og eksosmanifold, og pga pakningen som låg mellom der, blei det ein tikkelyd pga vibrasjonen frå den. Berre sånn at dåke ikkje skiftar løftarar for mange tusen og so e da kje da
Vegard
Lagt inn: 09 okt 2007, 21:37
av Vegars
Frode N073 skrev:Vesto skrev:
Får de for 135,- stk i gjennom en kjenning.
Litt over 2100,- for alle da altså!
Vesto: i og med at du briefe med god pris så skaffe du vel te oss og?
eg må nok bytta et par eg og. min tikke bare når'an e kalde då
Brife å brife...
Jeg kjenner han ikke så godt, så det kan nok være at andre også får den prisen!?
Kjøper trykkerne fra et firma som heter scanparts, her i Trondheim.
De selger bare opeldeler egentlig, men Saab deler er vel ikke helt utelukket heller! Ikke så rart kanskje...
En link her :
http://www.scanparts.no/
Lagt inn: 10 okt 2007, 09:00
av Rusta N832
Jeg hadde litt tikking i min 900 , men etter at jeg tilsatte Prolong oljetilsetting forsvant det. Etter min erfaring er det ett superstoff som virker.

. Billig å prøve det først iallefall...