Side 1 av 2
Slepering må byttes, hvilke alternativer har jeg? ng900
Lagt inn: 09 okt 2007, 12:03
av Henrik N449
Skulle få sletta feilkodene mine på saab, de fikk sletta to, men feilkode 1332 sto igjen.
Slepering må byttes, delenr. 4761417
Han nevnte noe om at tuten ikke virket...
Uansett, delen koster over 1700 kroner, har jeg noen alternativer?
Den skal sitte bak rattet, og skulle gå fint an å bytte selv,
kan noen si meg hvordan jeg får av rattet? (ikke mist fokus på hovedspørsmålet nå, hehe).
På en måte er jeg fornøyd med at saaben min kan si meg akkurat hva som er feil, på en annen måte ikke..
Speedparts hjemmesider er nede for øyeblikket, kan det tenkes jeg finner delen der?
Takknemlig for all hjelp er jeg
edit: Snakket med bent nå, de kunne ikke skaffe.
Blir det for dumt å plukke denne biten av en delebil?
Lagt inn: 09 okt 2007, 12:08
av Eirik N396
Det er kanskje ikke så mye hjelp, men sleperingen er den ringen som pinnen fra rattet ligger inn mot, for at du skal få strøm til hornet

Lagt inn: 09 okt 2007, 16:31
av KongerudN344
Sleperingen gir også strøm og signaler til Airbag dersom det er det på bilen.
Når det gjelder å få av rattet er det bare å løsne mutra og dra. Et tips er å ikke skru muttra helt av, men bare løsne den såpass at det er litt å dra på. Hvis ikke er det fort gjort at den plutselig løsner også sitter du der med rattet oppunder haka og en slepering som er bare filler...
Når du monterer sleperingen igjen må du passe på å få den på rett sted, Du må liksom finne midten på den.
Lagt inn: 09 okt 2007, 17:04
av Ingvar N629
1700??? Det er det mest horrible jeg har hørt! Går helt fint å pelle dette av en delebil. Men jeg lurer på hvordan den kan bli defekt?? Hvilken bil gjelder det?
Lagt inn: 09 okt 2007, 18:23
av KongerudN344
Står vel i Topic at det er NG900.. Har vært borti at den røyk når vi dro av rattet på bilen til BE_foto, men gikk fint å lodde den igjen...
Sjekket pris på ny på SAAB-Huset og mener det var 1400 der, uten at jeg skal si det 100% sikkert... Men var ikke 1700 i alle fall..
Dyrt nok med 1400 da

Lagt inn: 09 okt 2007, 19:26
av Skaten N671
Viss problemet ditt er at du har ein feilkode på airbag'en, så kan du jukse ved å setja inn ein motstand, men på eige ansvar.....
Vegard
Lagt inn: 09 okt 2007, 22:05
av Henrik N449
1775,- koster den, fryktelig dyrt ja!
Kanskje en bilrekvisitaforhandler har noe sånt...
Hvordan kommer jeg til denne mutteren på rattstammen, altså, hvordan løsner jeg dekselet?
Lagt inn: 09 okt 2007, 22:06
av KongerudN344
Må nok kjøpes orginal den delen der...
Lagt inn: 09 okt 2007, 22:10
av Ingvar N629
Henrik N449 skrev:
Hvordan kommer jeg til denne mutteren på rattstammen, altså, hvordan løsner jeg dekselet?
Skru av airbagmodulen først. En skrue på hver side av rattet, bak hver sin gummipropp. Nå har jo du lysende feillampe fra før, men før airbagen kobles av så må batteriet kobles fra, ellers får man feilkode. Kontakten bak airbagmodulen trekker du bare rett ut.
Lagt inn: 09 okt 2007, 22:56
av Frode N073
sitt i passasjerstolen år du demontere. just in case

Lagt inn: 09 okt 2007, 23:04
av Tor N12
Frode N073 skrev:sitt i passasjerstolen år du demontere. just in case

Ingen grunn til det så lenge batteriet er frakoblet

Lagt inn: 09 okt 2007, 23:08
av Frode N073
Tor N12 skrev:Frode N073 skrev:sitt i passasjerstolen år du demontere. just in case

Ingen grunn til det så lenge batteriet er frakoblet

trodde statisk elektrisitet konne ver nok te at airbagen smalt.
Lagt inn: 09 okt 2007, 23:14
av Tor N12
Frode N073 skrev:
trodde statisk elektrisitet konne ver nok te at airbagen smalt.
I såfall bør du være forsiktig med å kjøre med ullgenser på
Neida, strengt tatt så skal man jo "lade seg ut" med å ta på jord før man begynner. Airbagsystemene er jo også selvfølgelig lagd mest mulig idiotsikkre så det skal fryktelig mye uflaks til for at den skal kunne smelle, jeg vil tro at det er tilnærmet umulig om batteriet er frakoblet.
Lagt inn: 09 okt 2007, 23:20
av Peter
Det er ikke noe problem så lenge batteriet er koblet av, men man skal vente 10-15min etter man har tatt av batteripolen fordi air-bag systemet ofte har et lite back-up strøm system som gjør at air-bagsystemet virker f.eks. hvis du får el-problemer langs veien og så blir påkjørt.
Lagt inn: 10 okt 2007, 10:55
av HenrikWL
Tor N12 skrev:Airbagsystemene er jo også selvfølgelig lagd mest mulig idiotsikkre så det skal fryktelig mye uflaks til for at den skal kunne smelle, jeg vil tro at det er tilnærmet umulig om batteriet er frakoblet.
Men det er jo ingen vits i å ta sjanser - det er tross alt eksplosiver det dreier seg om.

Det er ikke
så veldig knotete å sitte i passasjersetet og skru ut den airbagen, er det vel?