Side 1 av 1

Hva koster det og overhale registeret på 9000?

Lagt inn: 10 okt 2007, 00:42
av Pasient N657
Bilen er en 96 model. Og topic sier vel det meste. Er det noen som har hatt bilen på verksted for og gjøre det? Og vet hva det koster?

Registeret lager litt mer lyd enn nødvendig synes jeg, så jeg tenkte jeg skulle høre på pris for og få det overhalt..

Lagt inn: 10 okt 2007, 01:01
av Pasient N657
Å "insert dirtye ting og bannskap her" meg!

DET blir for dyrt. Vet du hva bare delene kostet?

Lagt inn: 10 okt 2007, 01:04
av Paradigm N558
Kan du kjøpe på speedpartsnorway.no :)

Lagt inn: 10 okt 2007, 01:05
av Pasient N657
Hva trenger jeg? :P

Edit: Så litt på SP sine sider, og kom fram til dette. Er dette alt jeg trenger?

900, 9000

Innehåller
1 x Kedja
2 x Drev övre
1 x Nedre drev
1 x Drev sida
1 x Övre glidskena
1 x Glidskena sida
1 x Spännare

Lagt inn: 10 okt 2007, 01:08
av Pasient N657
Tror jeg fant rett ja.

Må man ikke heise opp motoren for og komme til registeret?

Lagt inn: 10 okt 2007, 01:19
av Pasient N657
Får høre med noen kjenninger som er mekanikere om de vil ta det svart. Planene for vintern er Aero clutch og register-overhaling.

Takker for svar :)

Lagt inn: 10 okt 2007, 01:20
av Tor N12
Du har noe som heter balanseaksler også ;)
Enten så må du kjøpe deler til dette også eller så må du koble de bort.

Man kan godt skifte register med motoren i bilen men det er trangt.

Lagt inn: 10 okt 2007, 08:27
av Macgeier
Kommer an på hvor lenge du skal ha bilen, men hvis du tror kjedespenner etc pluss drev er nogenlunde OK, og at kjedet er den slitte delen så kan du rulle inn et nytt kjede. Da trenger du kun ta av toppdekselet kappe det gamle kjedet, koble det nye kjedet til det gamle og rulle inn det nye kjedet ved å sveive motoren sakte rundt.
Gjorde det på min OG900T16 ved 215.000km, kjedet raklet mye, motoren har nå gått 510.000km raklingen har fortsatt ikke kommet tilbake 8).

Deler koster da 410kr "Öppen nitbar kedja" på Speedparts, pass på at kjedelås følger med :wink:

Vet ikke hvordan det er med drevkvaliteten på de forskjellige Saab`er, men roll-in er i allefall et rimelig alternativ og enkelt. Gjorde det på en Opel engang, kjørte inn på en do-it-yourself drive in bensinstasjon verkstedhall, rullet ut en time senere fiks ferdig med nytt registerkjede (motoren var riktignok ikke en twin cam :wink: ).

Lagt inn: 10 okt 2007, 09:34
av Ingvar N629
Funker fint å dra rundt nytt kjede, men om drevene er mye slitt så vil ikke det kjedet holde lenge. Blir som på mc, man bytter alltid kjede+drev fordi ting slites sammen.

Balanseakseltransmisjonen må også byttes, evt må balanseakselkjedet fjernes som Tor sier. Liten vits med ny kamkjede om balanseakselkjedet ryker og forårsaker at resten raser.
Alt kan byttes med motoren i bilen, det er trangt, men det er trangere på 9-5 og det går også.

Forøvrig finnes komplett sats på Saab for 1500 kr. Det er til 9-5, men det meste er likt som på 9k. Noen andre kan sikkert svare deg på hva du kan bruke og ikke.

Lagt inn: 10 okt 2007, 11:57
av Kurt N597
Som Ingvar sier så koster komplett kit for bytte av register/balanse til 9-5 1700,- og har delenr. 93184480. Hos Din Bil AS har vi 10% rabatt ved framvisning av medlemskortet.
Kitet inneholder også rødstoff, simmring, ventildekselpakning og flere O-ringer. Mye for pengene her altså.
Det meste passer på 9000 fra M94 og utover bortsett fra et par balansekjedehjul som er forskjellige frem til motornr. W002470. Disse er nr. 9142068 og 9142035 på 9000. Fra W002471 og utover er disse også samme som på 9-5.

Lagt inn: 20 okt 2007, 00:58
av Pasient N657
Jeg hadde av toppdekslet i dag for og se om den "slidern" eller hva det nå heter var løs, det var den ikke.

Men en kompis var der og mente at registeret var helt fint. Kjedet var stramt og fint. Ingen slark.

Er det bare jeg som er paranoid? Trenger det en overhaling? Er bare minimalt med "rasling" som er der..

Lagt inn: 20 okt 2007, 12:22
av Ingvar N629
Du må skru ut kjedestrammeren og se hvor langt ut den er. Kjedet vil være stramt uansett så lenge strammeren gjør jobben sin, selv om det har blitt lengre enn det skal være.