Noen som har litt peiling på NG900

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Noen som har litt peiling på NG900

Legg inn av PetterT » 10 okt 2007, 10:22

Har noen spørsmål angående 900'n min?
1. Hvis jeg f.eks. kjører i byen og girer mye, slakker clutch-wiren min seg med en gang. Bilen blir håpløs å kjøre, ettersom jeg nesten ikke får den i gir. Noe som kan gjøres for å fikse dette problemet?

2. Hva er forskjellen på giroverføringa på 9-3 og NG900? Jeg har nemlig girkasse fra 9-3 i bilen min, og noen ganger virker det som at det er noe som ikke stemmer helt i overføringa. Vanskelig å få i gir. Spesielt revers.

3. Nå som det har blitt kaldt i lufta knirker det helt forferdelig i dempere/fjærer når jeg reiser avgårde om morran, men det gir seg etter en liten stund. Er det noe som begynner å bli dårlig? Eller er det bare slik det er på 900'n?

Håper noen kan hjelpe meg litt!:)
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 10 okt 2007, 11:37

1. Har du wire kan det være at den burde byttes eller strammes.

2. Gearoverføringa må justeres eller at det kanskje er slitt slik at den burde byttes. Hør med Stensgård evt.

3. Kjent problem på NG900. Det er nok ikke dempere eller fjærer men foringer. Behøver ikke bety at de er slitt men at de må smøres.

Har du passert 450000km ennå eller? :)
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 10 okt 2007, 11:39

Bytt wire om den blir "slakk".
Om den er vrien og få i gir, så KAN det være klutsjen din som begynner å bli dårlig. Gjelder spess racer giret. Om det er noen forskjell på giroverføringen fra og9-3/ng900 vet jeg ikke. Men 9-3 er mye mer lettgiret enn ng900, så noe må det være :wink:
Det du hører som knirker er foringer. Disse kan smøres opp, eller bare byttes. Men det er ett velkjent problem med denne knirkinga. Jeg hadde min inne på service, og da ba jeg de se på/smøre opp foringene. Og da ble det borte :)
Vet ikke akkurat hvilke foringer som lager denne knirkingen, men det vet kanskje noen andre her inne.

Edit: Morten var raskere enn meg gitt :roll:
Gamlebilen din Morten?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 10 okt 2007, 12:30

matrox N522 skrev:Gamlebilen din Morten?
Er nok den ja :D
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 10 okt 2007, 13:10

Wire'n bytta jeg i vår eller sommer tror jeg fordi den røyk av. Hvordan går det ann å stramme den da? Skal den ikke egentlig være selvjusterende? Clutchen har ikke gått mer enn 30000 km. så får nå virkelig ikke håpe det er den. Kan hende det er giroverføringa som er utslitt ja. En kamerat av meg som har klart og fått den ut av den ringen på braketten til bakre motorfeste to ganger mens han kjørte så. Hvis den er slitt vurderer jeg å bytte til et fra en 9-3, veit de er forskjellige og den nyeste er sikkert ikke dårligere enn den gamle.
Hvordan går det ann å smøre foringene da?

Nei, den har gått 449000 nå, så det er veldig snart!:D
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Aleks-ander_N948
MAX BOOST
Innlegg: 2038
Registrert: 18 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N948
Navn: Aleksander

Legg inn av Aleks-ander_N948 » 10 okt 2007, 15:05

Strammet du opp wiren nede ved pedalen da du byttet wiren? Jeg glømte og gjøre det og blien ble akkurat som du forklarte, fikk Saabverkstedet til og se på det og de fant ut at wiren ikke var strammet til nede med pedalen da den ble byttet så sjølstrammingen ikke virket som den skulle...

Akkurat hvordan wiren skal strammest opp nede med pedalen aner jeg ikke bilen min ble iallefall mye bedre :)
Saab 9-3 SS Vector 2005
Saab 900 S Talladega 1997 - Solgt

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 10 okt 2007, 16:37

Nei, det gjorde jeg ikke. Da er det nok det som er problemet? Da trenger jeg bare å vite hvordan det gjøres da? Noen som har gjort dette?
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
turban
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 149
Registrert: 18 okt 2005, 20:06
Sted: Oppegård

Re: Noen som har litt peiling på NG900

Legg inn av turban » 26 okt 2007, 06:51

Pp8s skrev:Har noen spørsmål angående 900'n min?
1. Hvis jeg f.eks. kjører i byen og girer mye, slakker clutch-wiren min seg med en gang. Bilen blir håpløs å kjøre, ettersom jeg nesten ikke får den i gir. Noe som kan gjøres for å fikse dette problemet?

Håper noen kan hjelpe meg litt!:)
Det sitter et slags klammer/klips som skal holde clutch wiren, vet ikke om dette var spesielt for bilen min, men uten denne påsatt så ville ikke selvstrammingen fungere, dette var fordi vinkelen inn til torpedo veggen ble for brå, slik at den ikke låste seg..
litt krunglete forklart, er litt for tidlig for meg :coffeecup: :coffeecup: :coffeecup: :coffeecup:
900 SE 2.0T RIP

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 26 okt 2007, 08:13

Er det den som sitter nede ved styrestaget? Jeg ringte til Stensgård på Lillehammer og de sa jeg skulle prøve å dra ut igjen wire'n litt. Og da ble den bra, men veit jo ikke hvor lenge det virker. Det ser egentlig ut som vinkelen inn i torpedoveggen, så kan hende det er noe å gjøre med det.
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 okt 2007, 14:52

1) Verkar som om du fått svar på det.
2) Det kan oxo vara länkaget som sitter mellan girspak och girkasse som blivit slitt.
Du ser det om du tittar ner mellan motor och torpedvägg och lyser med en lomme lykt.
3) Smör foringer i forstilling eller bytt till PowerFlex.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 26 okt 2007, 16:45

Hvordan får jeg smurt foringene? Er det bare å sprute på olje?
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 okt 2007, 20:42

Jag pleier å ta dem fra hverandre och smöre med fett.
Jag använder lithiumfett, men biltema-fett funkar nog lika bra.
Muligens går det att bruke WD40, men jag har aldrig brukt det på foringer.


Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 26 okt 2007, 20:56

Huff da. Det hørtes ut som mye jobb. Angrer på at jeg ikke kjøpte PowerFlex når jeg skifta forstilling for et år siden! :(
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 26 okt 2007, 21:07

Pp8s skrev:Huff da. Det hørtes ut som mye jobb. Angrer på at jeg ikke kjøpte PowerFlex når jeg skifta forstilling for et år siden! :(
Inte för att jag tänker vara elak, men där är jag väldigt enig! :wink:

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Kåre N900
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 262
Registrert: 18 jan 2006, 09:31
Sted: Oslo

Legg inn av Kåre N900 » 26 okt 2007, 21:20

1) Hadde samme problemet på min NG900, og med Viggen-lamell ble det helt forferdelig. Forsøkte å bytte clutch-wire uten hell, det viste seg at det ikke var wiren som gav seg men et stag/hendel på selve kassa som wiren trekker i. Løsningen ble å bygge om til hydraulisk clutch med et ombygnings-kit som Speedparts selger.

Dersom du får noen til å clutche inne i bilen mens du ser ned på kassa så ser du enkelt delen som lager problemer. Kan muligens la seg gjøre å forsterke noe med litt sveising og sånt, men det vet andre mye mer om enn meg.
Kåre

9-3 Turbo X
9-3 SS Steg 5 - solgt
NG900 viggen - solgt

Svar