Side 1 av 2

Noen som har litt peiling på NG900

Lagt inn: 10 okt 2007, 10:22
av PetterT
Har noen spørsmål angående 900'n min?
1. Hvis jeg f.eks. kjører i byen og girer mye, slakker clutch-wiren min seg med en gang. Bilen blir håpløs å kjøre, ettersom jeg nesten ikke får den i gir. Noe som kan gjøres for å fikse dette problemet?

2. Hva er forskjellen på giroverføringa på 9-3 og NG900? Jeg har nemlig girkasse fra 9-3 i bilen min, og noen ganger virker det som at det er noe som ikke stemmer helt i overføringa. Vanskelig å få i gir. Spesielt revers.

3. Nå som det har blitt kaldt i lufta knirker det helt forferdelig i dempere/fjærer når jeg reiser avgårde om morran, men det gir seg etter en liten stund. Er det noe som begynner å bli dårlig? Eller er det bare slik det er på 900'n?

Håper noen kan hjelpe meg litt!:)

Lagt inn: 10 okt 2007, 11:37
av Morten-N146
1. Har du wire kan det være at den burde byttes eller strammes.

2. Gearoverføringa må justeres eller at det kanskje er slitt slik at den burde byttes. Hør med Stensgård evt.

3. Kjent problem på NG900. Det er nok ikke dempere eller fjærer men foringer. Behøver ikke bety at de er slitt men at de må smøres.

Har du passert 450000km ennå eller? :)

Lagt inn: 10 okt 2007, 11:39
av matrox N522
Bytt wire om den blir "slakk".
Om den er vrien og få i gir, så KAN det være klutsjen din som begynner å bli dårlig. Gjelder spess racer giret. Om det er noen forskjell på giroverføringen fra og9-3/ng900 vet jeg ikke. Men 9-3 er mye mer lettgiret enn ng900, så noe må det være :wink:
Det du hører som knirker er foringer. Disse kan smøres opp, eller bare byttes. Men det er ett velkjent problem med denne knirkinga. Jeg hadde min inne på service, og da ba jeg de se på/smøre opp foringene. Og da ble det borte :)
Vet ikke akkurat hvilke foringer som lager denne knirkingen, men det vet kanskje noen andre her inne.

Edit: Morten var raskere enn meg gitt :roll:
Gamlebilen din Morten?

Lagt inn: 10 okt 2007, 12:30
av Morten-N146
matrox N522 skrev:Gamlebilen din Morten?
Er nok den ja :D

Lagt inn: 10 okt 2007, 13:10
av PetterT
Wire'n bytta jeg i vår eller sommer tror jeg fordi den røyk av. Hvordan går det ann å stramme den da? Skal den ikke egentlig være selvjusterende? Clutchen har ikke gått mer enn 30000 km. så får nå virkelig ikke håpe det er den. Kan hende det er giroverføringa som er utslitt ja. En kamerat av meg som har klart og fått den ut av den ringen på braketten til bakre motorfeste to ganger mens han kjørte så. Hvis den er slitt vurderer jeg å bytte til et fra en 9-3, veit de er forskjellige og den nyeste er sikkert ikke dårligere enn den gamle.
Hvordan går det ann å smøre foringene da?

Nei, den har gått 449000 nå, så det er veldig snart!:D

Lagt inn: 10 okt 2007, 15:05
av Aleks-ander_N948
Strammet du opp wiren nede ved pedalen da du byttet wiren? Jeg glømte og gjøre det og blien ble akkurat som du forklarte, fikk Saabverkstedet til og se på det og de fant ut at wiren ikke var strammet til nede med pedalen da den ble byttet så sjølstrammingen ikke virket som den skulle...

Akkurat hvordan wiren skal strammest opp nede med pedalen aner jeg ikke bilen min ble iallefall mye bedre :)

Lagt inn: 10 okt 2007, 16:37
av PetterT
Nei, det gjorde jeg ikke. Da er det nok det som er problemet? Da trenger jeg bare å vite hvordan det gjøres da? Noen som har gjort dette?

Re: Noen som har litt peiling på NG900

Lagt inn: 26 okt 2007, 06:51
av turban
Pp8s skrev:Har noen spørsmål angående 900'n min?
1. Hvis jeg f.eks. kjører i byen og girer mye, slakker clutch-wiren min seg med en gang. Bilen blir håpløs å kjøre, ettersom jeg nesten ikke får den i gir. Noe som kan gjøres for å fikse dette problemet?

Håper noen kan hjelpe meg litt!:)
Det sitter et slags klammer/klips som skal holde clutch wiren, vet ikke om dette var spesielt for bilen min, men uten denne påsatt så ville ikke selvstrammingen fungere, dette var fordi vinkelen inn til torpedo veggen ble for brå, slik at den ikke låste seg..
litt krunglete forklart, er litt for tidlig for meg :coffeecup: :coffeecup: :coffeecup: :coffeecup:

Lagt inn: 26 okt 2007, 08:13
av PetterT
Er det den som sitter nede ved styrestaget? Jeg ringte til Stensgård på Lillehammer og de sa jeg skulle prøve å dra ut igjen wire'n litt. Og da ble den bra, men veit jo ikke hvor lenge det virker. Det ser egentlig ut som vinkelen inn i torpedoveggen, så kan hende det er noe å gjøre med det.

Lagt inn: 26 okt 2007, 14:52
av Saab900STCR
1) Verkar som om du fått svar på det.
2) Det kan oxo vara länkaget som sitter mellan girspak och girkasse som blivit slitt.
Du ser det om du tittar ner mellan motor och torpedvägg och lyser med en lomme lykt.
3) Smör foringer i forstilling eller bytt till PowerFlex.

Mvh Anders

Lagt inn: 26 okt 2007, 16:45
av PetterT
Hvordan får jeg smurt foringene? Er det bare å sprute på olje?

Lagt inn: 26 okt 2007, 20:42
av Saab900STCR
Jag pleier å ta dem fra hverandre och smöre med fett.
Jag använder lithiumfett, men biltema-fett funkar nog lika bra.
Muligens går det att bruke WD40, men jag har aldrig brukt det på foringer.


Mvh

Lagt inn: 26 okt 2007, 20:56
av PetterT
Huff da. Det hørtes ut som mye jobb. Angrer på at jeg ikke kjøpte PowerFlex når jeg skifta forstilling for et år siden! :(

Lagt inn: 26 okt 2007, 21:07
av Saab900STCR
Pp8s skrev:Huff da. Det hørtes ut som mye jobb. Angrer på at jeg ikke kjøpte PowerFlex når jeg skifta forstilling for et år siden! :(
Inte för att jag tänker vara elak, men där är jag väldigt enig! :wink:

Mvh

Lagt inn: 26 okt 2007, 21:20
av Kåre N900
1) Hadde samme problemet på min NG900, og med Viggen-lamell ble det helt forferdelig. Forsøkte å bytte clutch-wire uten hell, det viste seg at det ikke var wiren som gav seg men et stag/hendel på selve kassa som wiren trekker i. Løsningen ble å bygge om til hydraulisk clutch med et ombygnings-kit som Speedparts selger.

Dersom du får noen til å clutche inne i bilen mens du ser ned på kassa så ser du enkelt delen som lager problemer. Kan muligens la seg gjøre å forsterke noe med litt sveising og sånt, men det vet andre mye mer om enn meg.