15% E85 på OG900T16 - WOW

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

15% E85 på OG900T16 - WOW

Legg inn av Macgeier » 11 okt 2007, 09:41

Siden jeg har både bankediode og bankealarm som piper så vet jeg meget godt når det banker.

Tanket 6 liter E85 igår på 40 liter bensin.
Effekten var merkbar, føltes som et mer hissig mellomregister, og beviselig null - 0 - tenningsbank i området over 1 bar ladetrykk :P

Kunne klampe foten i gulvet på 5 gir og ladetrykket stabiliserte seg på 1,2bar og holdt seg der uten banking i det hele tatt, skremmende bra :wink:

Så førsteintrykket for blyfri 98 + 15% E85 er skremmende bra 8)

PS. Effekten vil sansynligvis ikke merkes så tydelig på biler med standard ladetrykk.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 11 okt 2007, 10:26

Men nå er det jo også veldig kaldt ute da :wink: Men du testa kanskje bilen rett før du fylte?
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 okt 2007, 10:51

Jada, det er kaldt, men testet på vei til stasjonen (uten E85) , og på vei hjem med E85 på tanken, effekten var klart merkbart 8)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 okt 2007, 12:23

Jeg har også prøvd 5% E85 på T16, lader 1,5bar stabilt da, MEN siden etanol har andre egenskaper tror jeg ikke APC systemet fungerer som tiltenkt, dvs at det ikke detekterer spikning/banking.
Kan noen bekrefte/avkrefte det?
Det er jo forskjeller på BioPower bilene kontra vanlige bensin utgaver, men er det bare programmet?
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 11 okt 2007, 14:02

banking e vel banking uavhengig av drivstoff type :?:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 11 okt 2007, 14:18

Børre N17 skrev:Jeg har også prøvd 5% E85 på T16, lader 1,5bar stabilt da, MEN siden etanol har andre egenskaper tror jeg ikke APC systemet fungerer som tiltenkt, dvs at det ikke detekterer spikning/banking.
Kan noen bekrefte/avkrefte det?
Det er jo forskjeller på BioPower bilene kontra vanlige bensin utgaver, men er det bare programmet?
Slik APC fungerer så funker det nok som det skal.
Jeg har derimot hørt noe om at det kan bli problem med å detektere tenningsbank via pluggene på biler med DI, men dette vet jeg ikke mye om og skal derfor ikke si noe sikkert.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 11 okt 2007, 15:25

Jeg vet ikke hvordan dette vil slå ut jeg, men om det funker som en "oktan-booster" som det heter, så er det jo helt topp. Men om det fører til en annen type tenningsbank som ikke oppdages av sensoren i APC systemet så er det ikke så bra.
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 11 okt 2007, 15:53

Oktan booster er ordet, og det er det etanol er for oss 8)

85 prosent av all bensin som selges i Sverige er E5, så det er mange av dere som har kjørt med E5 uten å vite om det :D

Så tanker man 98 blyfri og tilsetter E85 så er resultatet høyere oktan og mindre tenningsbank.



Dokumentasjon:
85 prosent av all bensin som selges i Sverige er E5 kan dokumenteres, les side 17 i dette dokumentet (statelig kilde):
http://www.regjeringen.no/Upload/UD/Vedlegg/bio.pdf

I USA sier de at ALLE kjøretøyer kan kjøre på E10 uten noen modifikasjon, "E10 can be used in any gasoline vehicle without modification.":
http://www.p2pays.org/ref/05/04167.pdf

Edit:
bare så det er sagt E10 har 10% etanol, E5 har 5% etanol.
Sist redigert av Macgeier den 12 okt 2007, 08:31, redigert 1 gang totalt.
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Peter
Overload!!!
Innlegg: 1357
Registrert: 07 apr 2006, 18:10
Medlemsnummer: 813
Navn: Peter Strandmoe
Bil: '01 9-3 Aero
Sted: Sandefjord

Legg inn av Peter » 11 okt 2007, 23:13

Jeg har lest et sted for en stund siden at Saab selv sa at man kan fylle opp til 15% etanol på hvilken som helst bensin bil.
N813
'75 96 v4 Rallybil Prosjekt
'80 96 v4 Jubileum Prosjekt
'88 900 Aero Prosjekt
'90 900 Aero Delebil
'96 9000 Aero Grom bilen - solgt
'01 9-3 Aero "Gulingen"

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 12 okt 2007, 08:49

Da får det lukte sprit av kjerra mi, det er helt greit! :-)
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 12 okt 2007, 09:29

Vil få effektforbedring, det sier seg selv, men....

Ikke glem at SAAB måtte tilbakekalle x antall biler fordi bensinpumpa ikke tålte etanolen!!!

I eldre biler som ikke er klargjort for E85 vil jeg påstå at det med stor sannsynlighet vil opstå uventede/uønskede feil...
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 12 okt 2007, 10:28

Kongpetrus skrev:Vil få effektforbedring, det sier seg selv, men....

Ikke glem at SAAB måtte tilbakekalle x antall biler fordi bensinpumpa ikke tålte etanolen!!!

I eldre biler som ikke er klargjort for E85 vil jeg påstå at det med stor sannsynlighet vil opstå uventede/uønskede feil...
Tilbakekalling? Regner med at det var på E85 biler?
På E85 biler er det nok kritisk med pakninger etc. på grunn av 85% etanol i blandingen...
Det er stor forskjell på en flaske med noe som er sterkere enn blå-smirnoff (85%) og en flaske øl (5%) :D


Oljeselskapet Esso Norge (Exxon mobil) sier følgende i sitt interne magasin XOM (side 5) følgende:
"Vanlige bensinbiler kan ikke anvende E85. Men alle bensinbiler
kan bruke E5, som er betegnelsen for bensin innblandet
med inntil 5 volumprosent bioetanol."
http://www.exxonmobil.com/Norway-Norweg ... r_2_07.pdf

Tror ikke et oljeselskap ville sagt dette hvis de var redde for at pakninger og bensinpumper ville bli ødelagt? Og oljeselskap vil jo helst selge oljeprodukter, ikke planteprodukter :wink:

Snart er det desverre ingen vei utenom, neste år kommer E5 til Norge og erstatter blyfri95...
http://www.motor.no/forbruker/nyheter/article80517.ece
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Kongpetrus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 846
Registrert: 20 feb 2004, 01:00
Medlemsnummer: 300
Navn: Petter Danielsen
Bil: Viggen fakecab
Sted: Oslo

Legg inn av Kongpetrus » 12 okt 2007, 10:45

Mulig det, men hvorfor er det ikke påbudt med E15 på alle bensinpumper da?
Petter D. N300
************
SAAB (Suveren Artig Annerledes Bil)
Bilene mine

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 12 okt 2007, 11:35

Problemet med pumper og pakninger er nok ikke der ved 5% sprit. Men om en bil konverteres om til E85 så vil nok de dårlige pumpene melde seg. For da snakker vi dårlig smøring i forhold til oljeprodukter.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 12 okt 2007, 12:13

Kongpetrus skrev:Mulig det, men hvorfor er det ikke påbudt med E15 på alle bensinpumper da?
Påbudet kommer nok, E5 og E10 vil presse seg frem og skvise ut alkoholfri bensin, for EU direktivet kommanderer 5,75% biodrivstoff innen 2010 :!:
Innen TRE år så er målet 5,75% bioblanding i drivstoff, i gjennomsnitt :roll: En umulig oppgave, men dere vet jo hvem som alltid vil være flinkest i klassen når det gjelder EU regler....

Det jeg vil frem til er at jakten på bio drivstoff ikke er drevet av oljeselskaper, men av andre aktører.

Personlig synes jeg det er forkastelig å bruke dyrkbar mark/mat for å lage noe til å fylle på biler :cry:


Men, samtidig er det OK å bruke det som octan booster, for å verne om miljøet :oops:

Regnet litt på det og laget en tabell med 55 liter`s tank (full) som inneholder X antal liter E85 gir "ny" E-verdi.

2 liter E85 gir E3
4 liter E85 gir E6
8 liter E85 gir E12

Trim forskjellen ligger i at det blandes med 98 oktan (og ikke 87 oktan), og man får et høyt oktantall for heime-mixen :)
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Svar