Side 1 av 2

15% E85 på OG900T16 - WOW

Lagt inn: 11 okt 2007, 09:41
av Macgeier
Siden jeg har både bankediode og bankealarm som piper så vet jeg meget godt når det banker.

Tanket 6 liter E85 igår på 40 liter bensin.
Effekten var merkbar, føltes som et mer hissig mellomregister, og beviselig null - 0 - tenningsbank i området over 1 bar ladetrykk :P

Kunne klampe foten i gulvet på 5 gir og ladetrykket stabiliserte seg på 1,2bar og holdt seg der uten banking i det hele tatt, skremmende bra :wink:

Så førsteintrykket for blyfri 98 + 15% E85 er skremmende bra 8)

PS. Effekten vil sansynligvis ikke merkes så tydelig på biler med standard ladetrykk.

Lagt inn: 11 okt 2007, 10:26
av matrox N522
Men nå er det jo også veldig kaldt ute da :wink: Men du testa kanskje bilen rett før du fylte?

Lagt inn: 11 okt 2007, 10:51
av Macgeier
Jada, det er kaldt, men testet på vei til stasjonen (uten E85) , og på vei hjem med E85 på tanken, effekten var klart merkbart 8)

Lagt inn: 11 okt 2007, 12:23
av Børre N17
Jeg har også prøvd 5% E85 på T16, lader 1,5bar stabilt da, MEN siden etanol har andre egenskaper tror jeg ikke APC systemet fungerer som tiltenkt, dvs at det ikke detekterer spikning/banking.
Kan noen bekrefte/avkrefte det?
Det er jo forskjeller på BioPower bilene kontra vanlige bensin utgaver, men er det bare programmet?

Lagt inn: 11 okt 2007, 14:02
av Frode N073
banking e vel banking uavhengig av drivstoff type :?:

Lagt inn: 11 okt 2007, 14:18
av Ingvar N629
Børre N17 skrev:Jeg har også prøvd 5% E85 på T16, lader 1,5bar stabilt da, MEN siden etanol har andre egenskaper tror jeg ikke APC systemet fungerer som tiltenkt, dvs at det ikke detekterer spikning/banking.
Kan noen bekrefte/avkrefte det?
Det er jo forskjeller på BioPower bilene kontra vanlige bensin utgaver, men er det bare programmet?
Slik APC fungerer så funker det nok som det skal.
Jeg har derimot hørt noe om at det kan bli problem med å detektere tenningsbank via pluggene på biler med DI, men dette vet jeg ikke mye om og skal derfor ikke si noe sikkert.

Lagt inn: 11 okt 2007, 15:25
av Børre N17
Jeg vet ikke hvordan dette vil slå ut jeg, men om det funker som en "oktan-booster" som det heter, så er det jo helt topp. Men om det fører til en annen type tenningsbank som ikke oppdages av sensoren i APC systemet så er det ikke så bra.

Lagt inn: 11 okt 2007, 15:53
av Macgeier
Oktan booster er ordet, og det er det etanol er for oss 8)

85 prosent av all bensin som selges i Sverige er E5, så det er mange av dere som har kjørt med E5 uten å vite om det :D

Så tanker man 98 blyfri og tilsetter E85 så er resultatet høyere oktan og mindre tenningsbank.



Dokumentasjon:
85 prosent av all bensin som selges i Sverige er E5 kan dokumenteres, les side 17 i dette dokumentet (statelig kilde):
http://www.regjeringen.no/Upload/UD/Vedlegg/bio.pdf

I USA sier de at ALLE kjøretøyer kan kjøre på E10 uten noen modifikasjon, "E10 can be used in any gasoline vehicle without modification.":
http://www.p2pays.org/ref/05/04167.pdf

Edit:
bare så det er sagt E10 har 10% etanol, E5 har 5% etanol.

Lagt inn: 11 okt 2007, 23:13
av Peter
Jeg har lest et sted for en stund siden at Saab selv sa at man kan fylle opp til 15% etanol på hvilken som helst bensin bil.

Lagt inn: 12 okt 2007, 08:49
av Børre N17
Da får det lukte sprit av kjerra mi, det er helt greit! :-)

Lagt inn: 12 okt 2007, 09:29
av Kongpetrus
Vil få effektforbedring, det sier seg selv, men....

Ikke glem at SAAB måtte tilbakekalle x antall biler fordi bensinpumpa ikke tålte etanolen!!!

I eldre biler som ikke er klargjort for E85 vil jeg påstå at det med stor sannsynlighet vil opstå uventede/uønskede feil...

Lagt inn: 12 okt 2007, 10:28
av Macgeier
Kongpetrus skrev:Vil få effektforbedring, det sier seg selv, men....

Ikke glem at SAAB måtte tilbakekalle x antall biler fordi bensinpumpa ikke tålte etanolen!!!

I eldre biler som ikke er klargjort for E85 vil jeg påstå at det med stor sannsynlighet vil opstå uventede/uønskede feil...
Tilbakekalling? Regner med at det var på E85 biler?
På E85 biler er det nok kritisk med pakninger etc. på grunn av 85% etanol i blandingen...
Det er stor forskjell på en flaske med noe som er sterkere enn blå-smirnoff (85%) og en flaske øl (5%) :D


Oljeselskapet Esso Norge (Exxon mobil) sier følgende i sitt interne magasin XOM (side 5) følgende:
"Vanlige bensinbiler kan ikke anvende E85. Men alle bensinbiler
kan bruke E5, som er betegnelsen for bensin innblandet
med inntil 5 volumprosent bioetanol."
http://www.exxonmobil.com/Norway-Norweg ... r_2_07.pdf

Tror ikke et oljeselskap ville sagt dette hvis de var redde for at pakninger og bensinpumper ville bli ødelagt? Og oljeselskap vil jo helst selge oljeprodukter, ikke planteprodukter :wink:

Snart er det desverre ingen vei utenom, neste år kommer E5 til Norge og erstatter blyfri95...
http://www.motor.no/forbruker/nyheter/article80517.ece

Lagt inn: 12 okt 2007, 10:45
av Kongpetrus
Mulig det, men hvorfor er det ikke påbudt med E15 på alle bensinpumper da?

Lagt inn: 12 okt 2007, 11:35
av matrox N522
Problemet med pumper og pakninger er nok ikke der ved 5% sprit. Men om en bil konverteres om til E85 så vil nok de dårlige pumpene melde seg. For da snakker vi dårlig smøring i forhold til oljeprodukter.

Lagt inn: 12 okt 2007, 12:13
av Macgeier
Kongpetrus skrev:Mulig det, men hvorfor er det ikke påbudt med E15 på alle bensinpumper da?
Påbudet kommer nok, E5 og E10 vil presse seg frem og skvise ut alkoholfri bensin, for EU direktivet kommanderer 5,75% biodrivstoff innen 2010 :!:
Innen TRE år så er målet 5,75% bioblanding i drivstoff, i gjennomsnitt :roll: En umulig oppgave, men dere vet jo hvem som alltid vil være flinkest i klassen når det gjelder EU regler....

Det jeg vil frem til er at jakten på bio drivstoff ikke er drevet av oljeselskaper, men av andre aktører.

Personlig synes jeg det er forkastelig å bruke dyrkbar mark/mat for å lage noe til å fylle på biler :cry:


Men, samtidig er det OK å bruke det som octan booster, for å verne om miljøet :oops:

Regnet litt på det og laget en tabell med 55 liter`s tank (full) som inneholder X antal liter E85 gir "ny" E-verdi.

2 liter E85 gir E3
4 liter E85 gir E6
8 liter E85 gir E12

Trim forskjellen ligger i at det blandes med 98 oktan (og ikke 87 oktan), og man får et høyt oktantall for heime-mixen :)