Side 1 av 1

Blårøyk

Lagt inn: 12 okt 2007, 20:47
av Leo2
Når jeg lar bilen trille i gir i nedoverbakker har den en tendens til å blåse ut litt blårøyk ved nytt gasspådrag, er dette unormalt eller bare et DUMT spørsmål





LÆR AV ANDRES FEIL, DINE EGNE KAN KOSTE DEG LIVET

Lagt inn: 12 okt 2007, 21:08
av EdHunter N815
Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)

Lagt inn: 12 okt 2007, 21:22
av Aleks-ander_N948
Er vel noe som gjør at det kommer nevneverdig mye olje inni forbrenningen, som feks ventiltetninger, stempelringer eller noe sånn...

Bruker bilen unormalt mye olje?

Lagt inn: 12 okt 2007, 21:42
av Leo2
Bilen er ny for meg men forrige eier (stefar) sier det er normalt for bruk

Lagt inn: 12 okt 2007, 21:44
av Skaten N671
EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....


Vegard

Lagt inn: 12 okt 2007, 21:58
av Surbotaab N369
Vegard Skaten skrev:
EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....


Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...

Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...

Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....

men se på pluggene dine først :wink: legg gjerne ut bilde her på forumet oxo :wink:

Lagt inn: 12 okt 2007, 22:00
av Leo2
Det skal bli gjort....

Lagt inn: 12 okt 2007, 22:42
av Skaten N671
Surbotaab N369 skrev:
Vegard Skaten skrev:
EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....


Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...

Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...

Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....

men se på pluggene dine først :wink: legg gjerne ut bilde her på forumet oxo :wink:
Pluggane vil vera oljete om olja kjem inn gjennom ventiltetning/stempelfjør og....Treng ikkje vera toppakning om dei er oljete.
Kontroller også veivhusventilasjon, at den er open og det er gjennomstrømning. For høgt trykk i veivhus kan også føra til oljeforbruk/blårøyk...


Vegard

Lagt inn: 12 okt 2007, 22:45
av Peter
Jeg vil tror det er en/flere ventil tettning(er), akkurat sånn du forklarer det med å motorbremse ned en bakke, for så å gi på, er nøyaktig det vi lærte på skolen at var en grei måte å sjekke om det var dårlige ventiltettninger.

Lagt inn: 12 okt 2007, 22:50
av Leo2
P3t3r skrev:Jeg vil tror det er en/flere ventil tettning(er), akkurat sånn du forklarer det med å motorbremse ned en bakke, for så å gi på, er nøyaktig det vi lærte på skolen at var en grei måte å sjekke om det var dårlige ventiltettninger.

Snakker vi om mye penger/arbeid her??

Lagt inn: 13 okt 2007, 00:26
av Aleks-ander_N948
Kan vel ikke si noe annet enn ja... :roll:

Men viss du har en kompis med litt peiling så skal ikke det vere noe problem og gjøre selv, overhaling av topper er ikke så gale :lol:

Lagt inn: 13 okt 2007, 00:56
av Skaten N671
Ventiltetningane kan skiftast med toppen på....Trykkluft i sylindrane 8)


Vegard

Lagt inn: 13 okt 2007, 10:07
av Surbotaab N369
Vegard Skaten skrev:
Surbotaab N369 skrev:
Vegard Skaten skrev: Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....


Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...

Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...

Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....

men se på pluggene dine først :wink: legg gjerne ut bilde her på forumet oxo :wink:
Pluggane vil vera oljete om olja kjem inn gjennom ventiltetning/stempelfjør og....Treng ikkje vera toppakning om dei er oljete.
Kontroller også veivhusventilasjon, at den er open og det er gjennomstrømning. For høgt trykk i veivhus kan også føra til oljeforbruk/blårøyk...


Vegard
Yepps :wink:

Men føst må en se om det er på en eller flere syl :wink: