Side 1 av 1
Blårøyk
Lagt inn: 12 okt 2007, 20:47
av Leo2
Når jeg lar bilen trille i gir i nedoverbakker har den en tendens til å blåse ut litt blårøyk ved nytt gasspådrag, er dette unormalt eller bare et DUMT spørsmål
LÆR AV ANDRES FEIL, DINE EGNE KAN KOSTE DEG LIVET
Lagt inn: 12 okt 2007, 21:08
av EdHunter N815
Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Lagt inn: 12 okt 2007, 21:22
av Aleks-ander_N948
Er vel noe som gjør at det kommer nevneverdig mye olje inni forbrenningen, som feks ventiltetninger, stempelringer eller noe sånn...
Bruker bilen unormalt mye olje?
Lagt inn: 12 okt 2007, 21:42
av Leo2
Bilen er ny for meg men forrige eier (stefar) sier det er normalt for bruk
Lagt inn: 12 okt 2007, 21:44
av Skaten N671
EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....
Vegard
Lagt inn: 12 okt 2007, 21:58
av Surbotaab N369
Vegard Skaten skrev:EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....
Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...
Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...
Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....
men se på pluggene dine først

legg gjerne ut bilde her på forumet oxo

Lagt inn: 12 okt 2007, 22:00
av Leo2
Det skal bli gjort....
Lagt inn: 12 okt 2007, 22:42
av Skaten N671
Surbotaab N369 skrev:Vegard Skaten skrev:EdHunter N815 skrev:Blårøyk er generelt et tegn på sliten toppakning, i alle fall siden du ikke har turbo (antar det gjelder bilen i signatur, kan være lurt å skrive hvilken bil det gjelder...)
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....
Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...
Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...
Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....
men se på pluggene dine først

legg gjerne ut bilde her på forumet oxo

Pluggane vil vera oljete om olja kjem inn gjennom ventiltetning/stempelfjør og....Treng ikkje vera toppakning om dei er oljete.
Kontroller også veivhusventilasjon, at den er open og det er gjennomstrømning. For høgt trykk i veivhus kan også føra til oljeforbruk/blårøyk...
Vegard
Lagt inn: 12 okt 2007, 22:45
av Peter
Jeg vil tror det er en/flere ventil tettning(er), akkurat sånn du forklarer det med å motorbremse ned en bakke, for så å gi på, er nøyaktig det vi lærte på skolen at var en grei måte å sjekke om det var dårlige ventiltettninger.
Lagt inn: 12 okt 2007, 22:50
av Leo2
P3t3r skrev:Jeg vil tror det er en/flere ventil tettning(er), akkurat sånn du forklarer det med å motorbremse ned en bakke, for så å gi på, er nøyaktig det vi lærte på skolen at var en grei måte å sjekke om det var dårlige ventiltettninger.
Snakker vi om mye penger/arbeid her??
Lagt inn: 13 okt 2007, 00:26
av Aleks-ander_N948
Kan vel ikke si noe annet enn ja...
Men viss du har en kompis med litt peiling så skal ikke det vere noe problem og gjøre selv, overhaling av topper er ikke så gale

Lagt inn: 13 okt 2007, 00:56
av Skaten N671
Ventiltetningane kan skiftast med toppen på....Trykkluft i sylindrane
Vegard
Lagt inn: 13 okt 2007, 10:07
av Surbotaab N369
Vegard Skaten skrev:Surbotaab N369 skrev:Vegard Skaten skrev:
Er vel egentli oftare ventiltetningar/stempelfjører enn toppakning. Ved lekkasje toppakning er det som regel vatn som kjem inn i forbrenninga, og ein får kvit røyk/pluggar.....
Vegard
Hvis det er en sprekk mellom oljekanalen og inn til syl1 (i topp-pakningen) vil det kunne virke sånn som dette...
Se på pluggene dine du... er nr1 oljete/mørkere enn de andre ligger ihvertfall feilen ved denne, og med stor sansynlighet def topp-pakning...
Men for all del, det kan like gjerne være en ventiltetning, eller en knekt stempelfjær osv osv....
men se på pluggene dine først

legg gjerne ut bilde her på forumet oxo

Pluggane vil vera oljete om olja kjem inn gjennom ventiltetning/stempelfjør og....Treng ikkje vera toppakning om dei er oljete.
Kontroller også veivhusventilasjon, at den er open og det er gjennomstrømning. For høgt trykk i veivhus kan også føra til oljeforbruk/blårøyk...
Vegard
Yepps
Men føst må en se om det er på en eller flere syl
