Side 1 av 1
styrekule og for mye rattutslag
Lagt inn: 14 okt 2007, 20:41
av Dopus
Har hatt av styrekulen etter at jeg har skiftet mansjetten på styrestaget på høyre side...telte anntall runder da jeg skrudde den ut og tilsvarende mange da jeg skrudde den på igjen og deretter låste den med mutteren, men jeg synes det virker som jeg må ha rattet mellom en halv og 1 cm mot høyre i forhold til center etter at jeg har hatt dette av og på. skyldes dette styrekulen, i tilfelle skal jeg skru den lenger inn eller lenger ut for å få den i null.
Lagt inn: 14 okt 2007, 21:02
av KongerudN344
De kulene der har en egen evne til å være vanskelige... Har også flere ganger prøvd å skru den tilbake der den satt ved å telle runder og måle med skyvelær. Men resultatet er like nedslående hver gang, rattet er skakt!
For at forstillinga skal bli helt hundre må det nok en forstillingskontroll til...
Lagt inn: 14 okt 2007, 21:40
av Dopus
da får det vente til etter at jeg har skiftet fjærer og dempere.
Lagt inn: 15 okt 2007, 11:08
av Macgeier
Dopus skrev:da får det vente til etter at jeg har skiftet fjærer og dempere.
Kjør til en flat parkeringsplass med utsikt. Legg en plankebit eller lignende (med paralelle sider) på høykant mot dekket. Sikt framover mot horisonten og merk deg hvor du treffer. Gjør det samme på andre side. Juster til begge hjulene treffer på samme sted, da har du 0mm spissing.
Juster på skruen til ønsket verdi.
Obs 1 mm ut tilvarer 2mm spissing, siden 1mm ut gir 1mm ut i bakkant og men også 1 mm inn i forkant.
Det lønner seg å smøre opp låsemutter etc på forhånd, for å unngå unødvendig frustrasjon
Hyssingtrikset kan brukes som grovjustering:
viewtopic.php?t=3244&highlight=spissing
Lagt inn: 15 okt 2007, 17:28
av Dopus
takk for tipset...men har tenkt å ta den inn til 4hjulskontroll etter dempere og fjærer skiftes.
Lagt inn: 16 okt 2007, 11:11
av Macgeier
No problem, som du skjønner så promoterer jeg gjør-det-selv løsninger

Lagt inn: 16 okt 2007, 15:49
av Dopus
hadde gjort det selv dersom det ikke var for at jeg har tenkt å skifte dempere OG fjærer. når bilen blir senka litt må man vel ta både forran og bak for å få ting 100 prosent.
Lagt inn: 22 okt 2007, 22:11
av Dopus
der var 1 x 9-5 98'-01' Koni Equipped Sports Suspension Kit bestillt. går vel et par uker før dem kommer til landet. bestillt fra partsforsaabs.com
så blir det 4hjuls kontroll hos NAF i løpet av høsten etter understells bytte,