Side 1 av 2

Plassering av brytere for vindusheiser

Lagt inn: 18 okt 2007, 20:45
av cozmo
Prøvekjørte for første gang en 9-5 i dag...Saab har jo som Citroen en del, eh, spesielle løsninger.
Det jeg lurer på er om det er noen teknisk grunn til at kontrollene for vindusheisene sitter bak girspaken - det er jo ikke brytere i dørene foran i det hele tatt så vidt jeg kunne registrere (?)
Eller er det bare en "vi vil være spesielle" greie... 8) Spesielt praktisk er det imho ihvertfall ikke :-)

Lagt inn: 18 okt 2007, 20:50
av Eirik N396
Saab har vel pleid å ha bryterne der. Men jeg kan ikke se hva som er upraktisk med det :) Det eneste "upraktiske" er jo om du har rotet deg borti andre bilmerker, og pådratt deg upraktiske uvaner ;)

Jeg vil tro det er mer en vanesak. Om du er vant med å finne brytere i døra, tar det nok litt tid å venne seg til å lete mellom setene.

Lagt inn: 18 okt 2007, 20:53
av cozmo
Hehe ....Så det er ikke noe annet enn "ergonomi og særhet" som ligger bak ?...

..glemte å sjekke om baksetepassasjerene har egne brytere i dørene - men det må de vel nesten ha?..

Lagt inn: 18 okt 2007, 20:53
av Brede N979
Selv syns jeg det står bra til den midtstilte tenningslåsen. Er vel ikke no mindre praktisk enn å ha de i døra? :)

Lagt inn: 18 okt 2007, 21:01
av KongerudN344
Skal være litt enig med deg i at de er litt dumt plassert. Ofte når jeg har med meg f. eks brusflasker og sånt som ligger i midten eller på passasjersetet så kommer ting borti bryterne og vinduene går ned.

Men på en annen side er det veldig praktisk å ha de der, man kan liksom bare flytte hånda noen cm fra girspaken så har man full kontroll.

Nå har jo SAAB gjort noe med dette da, på 9-3 så er de jo flyttet til døra.

En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger :twisted:

Lagt inn: 18 okt 2007, 21:04
av heinrich
KongerudN344 skrev:
En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger :twisted:
Jeg er helt enig, det er ingenting som irriterer meg mer ved bilene mine enn det! På 9-5 mener jeg å huske at man kan programmere inn en slik funksjon ved hjelp av Tech-2?

Lagt inn: 18 okt 2007, 21:04
av cozmo
KongerudN344 skrev:Skal være litt enig med deg i at de er litt dumt plassert. Ofte når jeg har med meg f. eks brusflasker og sånt som ligger i midten eller på passasjersetet så kommer ting borti bryterne og vinduene går ned.

Men på en annen side er det veldig praktisk å ha de der, man kan liksom bare flytte hånda noen cm fra girspaken så har man full kontroll.

Nå har jo SAAB gjort noe med dette da, på 9-3 så er de jo flyttet til døra.

En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger :twisted:
Glemte å sjekke om de var auto-opp på dem...Tror da vitterlig at det var det - ellers tror jeg at jeg hadde reagert på det...

Plasseringen er sikkert en vanesak. Det viktigste er at de virker. Kjørte Citroen C4 leiebil i Frankrike i høstferien. Vinduet på førersiden fant plutselig ut at det ikke ville virke mere når jeg hadde hatt det nede i en av betalingene på motorveien. Kunne bare glemme å holde fartsgrensen i 130 med maks åpent vindu ; av på første rasteplass. Tenning av/på og plutselig virket det igjen. Argh. Xantiaen min er super - men det blir ikke noen nyere Citroen på meg. Saab derimot....... 8)

Lagt inn: 18 okt 2007, 21:19
av KongerudN344
Litt enklere med både Turbo og automat da Daniel :wink:

På Opelen er det auto opp og ned både på fører og passasjer vindu og det fungerer utmerket 8) Kommer det en hindring i veien så fyker vinduet ned igjen. Har enda ikke klart å stoppe SAAB vinduet med hindring så der kan det fort gå noen fingre.

Men Opel er kanskje litt mer avansert? :wink:

Lagt inn: 18 okt 2007, 21:20
av Peter
Saab har hatt bryterene til vinduheisene der helt siden de kom med el.vinduer.

KongerudN344 skrev:En annen ting som irriterer meg med vinduene er at det ikke er noen autofunksjon opp på de, mulig det er det på 9-5, men ikke på NG900. Når man akselrerer ut av f. eks bomringer så må man lukke vinduet i to omganger :twisted:
Jeg har da auto-opp på vinduene på 9000

Lagt inn: 18 okt 2007, 21:33
av Peter
Jeg har ikke fiksa noe som helst, men kan hende forige eier har rota litt rundt med noe ledninger nedi der, tror nemelig ikke det er auto-ned på den :roll: husker ikke helt i farta

Lagt inn: 18 okt 2007, 21:57
av Pasient N657
Synes det er praktisk og ha de i midtkonsollen jeg. Du har full kontroll over alt. Vinduer, takluke, lås osv osv..

Lagt inn: 18 okt 2007, 22:19
av Tor N12
Daniel N683 skrev:
KongerudN344 skrev:Men Opel er kanskje litt mer avansert? :wink:
Saab er mer solid :wink:
P3t3r skrev:Jeg har da auto-opp på vinduene på 9000
Er det lov å spørre hvordan du fisket det?
Er nok Thomas som enten skiftet om på noen kabler i det han byttet ledningsnett på den... er jo opprinnelig en engelsk Aero som ble reddet 8)

Er denne bilen det er snakk om viewtopic.php?t=7780

Lagt inn: 18 okt 2007, 22:20
av Edward N812
P3t3r skrev:Jeg har ikke fiksa noe som helst, men kan hende forige eier har rota litt rundt med noe ledninger nedi der, tror nemelig ikke det er auto-ned på den :roll: husker ikke helt i farta
hehe, da er noe snudd om på bryterne et sted. samme greia er det med aero'n vår ;)

Lagt inn: 18 okt 2007, 23:11
av Paradigm N558
Skal være auto ned...
Auto opp hadde ikke saab fordi motorene er så kraftige at om de går opp automatisk.. og man eri ei jæ*** pingle.. som meg :p
så dør man..

Tok ei colaflaske med korken på.. og la mellom vinduet på tverra.. og vinduet gikk HELT opp i den 9000enen.. dvs. en M95 9000 cs :p

Prøvde ikke på min Aero

Lagt inn: 18 okt 2007, 23:16
av KongerudN344
Skjønner ikke hvorfor SAAB ikke har funnet opp sånn klemsikring som det er på de aller fleste andre biler :roll: