Ukjennt "ventil"

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Ukjennt "ventil"

Legg inn av laesi N1097 » 20 okt 2007, 13:55

Hei!

Monterte ny resirk-dumpvalve fra SP i går.
Men for å få denne til å fungere måtter eg koble den utenom en så "ventil" sak.
Noen som vet hva denne er god for?

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 20 okt 2007, 14:09

Vet ikke om jeg helt forstår hva du mener, men.. (Du kunne kanskje forklart litt nærmere hva du mener :)) Prøver du å si at du byttet ut den originale avlastningsventilen med en annen ?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 okt 2007, 14:30

Du har ikke kobla ut vacuumventilen som styrer den originale resirk ventilen? Den ventilen sitter der for at elektronikken skal kunne bestemme når avlastningsventilen skal åpne, så å koble den ut er kanskje litt dumt. Gir vel CE-lampe etterhvert også...

EDIT: selvsagt mulig jeg misforstår deg, spørsmålet ditt kunne jo ha vært litt mer presist... bilde kanskje?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
laesi N1097
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 287
Registrert: 30 jun 2007, 11:10
Medlemsnummer: 1097
Navn: Lars-Ove Eie
Bil: 9-5 Vector 03-mod
Sted: Fiskå

Legg inn av laesi N1097 » 20 okt 2007, 14:44

:oops:

ja, byttet ut den originale.
Slangen som går til AV'en går fra en "ventil" som står montert på torpedoveggen.
fra denne ventilen går det slanger til manifoilen, å en går opp mot innsuget(Under dekselet, så jeg kunne ikke se helt hvor).

Ladetrykksmåleren min har jeg også koblet på slangen til AV'en, når jeg satte slangen fra AV'en rett på manifoilen viste denne andre "verdier".
antar at den vise mer korrekt nå.

Men spørsmålet er, hvilken oppgave har den ventilen på torpedoveggen?
å har den dumpventilen fra SP en sånn "blaffrende" lyd? (Resirkventil, åpent luftfilter)

Å her snakker vi 98-mod 9-5 :wink:

Har ikke fått opp noen feilmeldinger enda!

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 20 okt 2007, 14:56

laesi N1097 skrev: Men spørsmålet er, hvilken oppgave har den ventilen på torpedoveggen?
Den åpner for vacuum til AV når den skal åpne. Skal ikke være noe problem å la systemet jobbe som det er tenkt selv om du monterer en "magic" AV.

Koble inn ladetrykksmåleren din på f. eks vacuumslangen til BTR.
laesi N1097 skrev: å har den dumpventilen fra SP en sånn "blaffrende" lyd? (Resirkventil, åpent luftfilter)
Det håper jeg da virkelig ikke...

EDIT: Åpent luftfilter er vel heller ingen slager på T7 med mindre luftmassemåler kalibreres for dette, rett meg om jeg har feil, men mener å ha lest dette et sted.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 20 okt 2007, 23:13

skal vel ikke være noe problem med åpent luftfilter på T7.....men i og med at for eksempel saab 9-5 har luftfilter boksen,som man eventuelt må fjerne, helt ned i høyre forskjerm så vill jeg ikke anbefale noen det på grunn av faren for at motoren drar inn vann gjennom filteret. men luftmengemåleren/ ECUEN skal vel ikke vite om det sitter orginal eller "sportsfilter" der.

Mulig jeg tar feil...men for meg så virker dette logisk.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Svar