Side 1 av 2
9000 motor til RWD bil
Lagt inn: 21 okt 2007, 00:00
av PerI
Er det noen som kjenner til noen som har brukt motor fra 9000 (2,3 nyere enn 95) på en bakhjulstrekker?! Jeg lurer på om det er noen RWD gearkasser som passer rett på, eller er det adapterplater som gjelder...
Lagt inn: 21 okt 2007, 00:02
av Tor N12
Det går fint, kassa fra Omega V6 passer
Du finner et par på svenskeforumet som har gjort dette, bla.a en med en ascona og en med sierra om jeg ikke husker feil...
Lagt inn: 21 okt 2007, 00:03
av Edward N812
hei, leker med tanken selv, og har ikke mye bra å komme med. men jeg har hørt opel omega girkasse passer rett på faktisk.
drømmen er å ha en 9000 av nyere årgang, kjempestrøken og med bahjulstrekk. ellers klin original. hva er dine hensikter? for min del burde jeg vente til jeg har en skikkelig jobb og en del erfaring når det gjelder karosseriarbeid

edit: jada, tor kom meg noen sekunder i forkjøpet, hehe.
Lagt inn: 21 okt 2007, 00:35
av Paradigm N558
har hørt at calibra 4x4 kassen passer rett på...

Lagt inn: 21 okt 2007, 00:47
av Frode N073
ka med den kassen så står i Lotus Omega Carlton? det e vel den samme kassen som står i corvette (av samme årsmodell) meine eg å ha lest.
Lagt inn: 21 okt 2007, 05:33
av Pasient N657
Så i teorien kan du bygge om en 9000 til RWD ved hjelp av opel drivverk?
Lagt inn: 21 okt 2007, 10:22
av Frode N073
eg har og lest at det går an å bruga drivverk fra Alfa Romeo (4*4). q4 hette det hvis eg ikkje huske feil.
Lagt inn: 21 okt 2007, 11:05
av PerI
Takker for tips! Da høres det ut for at dette kunne gå. Da kan jeg ihvertfall begynne å lete deler og mer info.
Hva dette skal inn i????? Det tør jeg ikke si....

Lagt inn: 21 okt 2007, 14:13
av Peter
Dette er jo et godt utgangspunkt

Lagt inn: 21 okt 2007, 15:07
av Joachim N370
Frode N073 skrev:eg har og lest at det går an å bruga drivverk fra Alfa Romeo (4*4). q4 hette det hvis eg ikkje huske feil.
164 Q4 er nesten bolt-on

Mener å huske at den har bedre oppheng bak også, som også skal passe etter lettere modifikasjon.
Problemet er at de kun finnes i begrenset antall, dvs prisen er deretter
Ellers hadde det nok vært et sånt sett i Østfold nå

Lagt inn: 21 okt 2007, 15:43
av Tor N12
Joachim N370 skrev:Frode N073 skrev:eg har og lest at det går an å bruga drivverk fra Alfa Romeo (4*4). q4 hette det hvis eg ikkje huske feil.
164 Q4 er nesten bolt-on

Mener å huske at den har bedre oppheng bak også, som også skal passe etter lettere modifikasjon.
Problemet er at de kun finnes i begrenset antall, dvs prisen er deretter
Ellers hadde det nok vært et sånt sett i Østfold nå

Bolt on med Alfa-motoren ja.... ingen som enda har klart å parre dette med B234-motoren så vidt jeg vet

Lagt inn: 21 okt 2007, 17:24
av Saab900STCR
F28 som sitter i Calibra och Vectra 4x4 är en stabil girkasse för trimmade framhjulsdrivna saabar.
MEN fördelningskassa som sitter i dom för 4hjulsdriften är och förblir fruktansvärt vek.
Den tål knappt orginal effekt från en Opel-motor.
Det ska visst finnas nån som modifierar den fördelningskassa men det kostar en hel del pengar.
R28 som är motsvarande girkasse för bakhjulsrift sitter i Lotus omega och i Corvette.
Om R28 också sitter i andra Omega vet jag inte.
Det går ju att använda R25 också, men den är betydligt svagare.
Corvette-kassa må overhalas och byggas upp på nytt med delar från Omega-kassa om man tänker använda den.
Dessutom är girkasse-huset sämre stöpt.
Jänkarna bygger inte girkasser lika noga som tyskarna gör...
Lagt inn: 21 okt 2007, 22:56
av Edward N812
med andre ord er det fortsatt girkassa fra opel omega V6 som blir både lettest og billigst å få tak i? pluss lettest å ta i bruk?
fördelningskasse = differensial ?
må innrømme at å sette i gang et prosjekt som dette frister så sinnsykt..
Lagt inn: 21 okt 2007, 23:04
av Peter
Edward N812 skrev: fördelningskasse = differensial ?
Fordelingskasse er den som fordeler kreftene mellom fram-, og bakakselen, kan også kalles en senterdiff.
Lagt inn: 22 okt 2007, 01:18
av Joachim N370
Tor N12 skrev:Joachim N370 skrev:Frode N073 skrev:eg har og lest at det går an å bruga drivverk fra Alfa Romeo (4*4). q4 hette det hvis eg ikkje huske feil.
164 Q4 er nesten bolt-on

Mener å huske at den har bedre oppheng bak også, som også skal passe etter lettere modifikasjon.
Problemet er at de kun finnes i begrenset antall, dvs prisen er deretter
Ellers hadde det nok vært et sånt sett i Østfold nå

Bolt on med Alfa-motoren ja.... ingen som enda har klart å parre dette med B234-motoren så vidt jeg vet

Kan være greit at den passer der også ja

Hvordan er det med bakopphenget? Har ikke 164'n MacPherson bak?
