Bytte av Frostvæske?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Bytte av Frostvæske?

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 16:10

Hei...

Skal bytte frostvæske på min 900 Turbo , 95mod.
Der er det vel tappeskrue i bunn av radiatoren!?
Men hva gjør man når man skal fylle på igjen? Igjennom ekspasjonstanken?
Kan ikke si jeg så noe påfylling på toppen av radiatoren.
Hvordan er det med lufting, noe som vet det?

Brukeravatar
Morti
Overload!!!
Innlegg: 1240
Registrert: 31 mai 2006, 21:30
Sted: Drammen
Kontakt:

Legg inn av Morti » 24 okt 2007, 17:06

Det er nok tappeskrue i bunn av radiatoren.. men den har en tendens til å knekke\ryke hvis det er en stund siden den har blitt skrudd opp.

Jeg pleier å nappe vannslangen inn på radiator .. går også fortere å få ut vannet!

Er ikke ekspert på ng900, men har den en eksp.tank så kan du sikkert helle på væske der.

Hvis det fins lufteskrue, så pleier den å være i nærheten av termostathuset et sted.. bare følg vannslangene som går inn på motor..
N744 - Saab 900 t16 på e85 - Solgt.. VRÆÆL!
N744 - Audi 200 20v tq :D
900 Kasser på samvittigheten: 5 På lager: 0
Audi kasser: 3 På lager: 1

Brukeravatar
Macgeier
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 807
Registrert: 18 mar 2005, 01:00

Legg inn av Macgeier » 24 okt 2007, 18:18

Gjør som Morti, løsne slangen in bunnen av radiatoren for å tappe.

Ta og flush hele systemet, for å bli kvitt all gammel frostvæske. Dette er viktig å gjøre annen hvert år for å ha en topppakning som varer uendelig maaange år og uendelig maange kilometer.

Flush: Ta ut termostaten og putt vannslangen i reservoaret, sett på relativt lavt trykk og la vannet renne inn i motoren (ikke spyle). Sett varmeapparatet på fullt, slik at frisk vann også renner igjennom varmeregisteret.
Når du har skylt igjennom motor, radiator også videre til det kommer rent vann ut fra alle kanter så stenger du av vannet.
Skru på plass alle slanger mm. Nå vet du at det ikke er noe gammel frostvæske igjen i hverken motor, radiator eller varmeregister og så kan du fylle på så mye frostvæske som skal til iforhold til volum i kjølesystemet, til slutt etterfyller du vann til "full tank", lufter systemet og eventuellt etterfyller vann.

Puhh ble langt dette...
- Saab 9-5 2.0 SE 1998 (257.000). Multifuel (LPG/Bensin) Skinn + manuellt gear.

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 18:55

Ta ut termostaten og putt vannslangen i reservoaret.

Reservoaret, hvor er det? Har du et annet ord?
''Og fylle på vann til slutt!'' Forsto ikke helt det heller.
Skal man ikke blande opp riktig blanding forstæske og vann og fylle fult. Og etterfylle til det er opp til ''fullt'' på ekspasjonstanken?

Er det lett og komme til Termostaten på disse bilene?

Har hatt sierra og 142 før. De har jeg byttet frostvæske på mange ganger, det er ingen sak. Men er litt skeptisk til nye ting!

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 24 okt 2007, 19:20

du ser fort om det går ann å fylle frostvæske på ekspansjonstanken om det er et lokk der.
og ja, det er det ;)
hvor mange liter frostvæske (ferdig blandet vann/frostvæske) du skal ha på motoren står i instruksjonsboka.
Haynes data bok sier 8.5 liter.
Blandingsforholdet mellom vann/kjølevæske avhenger av fryspunktet, og står på kanna til kjølevæska!

for å lufte så startrer du bilen og lar den stå på tomgang.
Om det er en lufteskrue så skrur du ut den til det renner frostvæske ut uten bobler, så strammer den den igjen.
Er det ingen lufteskrue så åpner du lokket på ekspansjonstanken og venter en stund til det ikke kommer flere bobler opp i væsken på tanken.
Har hørt at det er triks å la bilen stå litt i helling oppver når man lufter kjølesystemet
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 24 okt 2007, 20:34

tapper av ved og ta løs slangen fra vannpumpa til radiotoren, trenger ikke og ta ut termostaten for og skylle ut alt. når du har tappet alt av så fyller du opp med kun vann og lar motoren gå ei stund så tapper du ut igjen, skrur fast slangen og fyller på med frostvæske og vann. fyll den mengden frostvæske du skal ha og resten vann, kjør deg en liten tur så luftes systemet av seg selv. Du ser av væska minker etter du har tatt deg en tur så da fyller du bare opp til max merket. Er ikke værre enn det.
Du fyller i ekspansjonstanken.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Legg inn av Kenster N800 » 25 okt 2007, 01:06

skru ut tappepluggen og lokket på tanken med bilen parkert i en bakke med nesa ned, ALT renner ut av seg selv, derfor den er der, når alt har rent ut fyll gjerne med rent vann i ekspansjonstanken og gjenta til det kommer rent vann..

så blander du 50-50 med vann og kjølevæske (det er det vanligste men står på kanna) skru igjen plugg og fyll på, i tanken opp til max cold, start bilen og etterfyll, når det slutter og synke så skrur du på lokket og lar den gå litt til, da lufter den, hvis du ikke har fått 8,5 liter oppi så kjører du et lite stykke, sjekk og tøm til alle literene er oppi,
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 25 okt 2007, 17:02

Dette var mange kloke svar..... Burde gå som en drøm nå=).
Tusen takk for den gode responsen. =)

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 26 okt 2007, 17:08

Kenster skrev:når det slutter og synke så skrur du på lokket og lar den gå litt til, da lufter den,
Det høres jo helt rart ut, at man lufter kjølessytemet mens alt er tett?
Jeg ser for meg en colaflaske som ristes, då "lufter" man den når man åpner korken.
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 26 okt 2007, 18:18

lufta kommer opp i ekspansjonstanken, så når det er trykk i systemet så kommer det ut av lokket når det har nådd et visst trykk. Står på korka hvor mye det er. Er en ventil i korka.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
frkristiansen
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 468
Registrert: 27 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N-116
Navn: Frode Kristiansen
Bil: SAAB 9-5 Aero Estate
Sted: 9360 bardufoss
Kontakt:

Legg inn av frkristiansen » 27 okt 2007, 13:48

Så hva er den optimale typen, den rosa, eller den blå... den rosa skal visstnokk være bedre for aluminium, så hvordan blir det da med alu topp og støype gods blokk.... hmmm... har de samme godkjennings spekks har de ikke ?...
Frode K
N-116
SAAB 9-5 Aero Estate
Toyota Corolla 1,6
Audi A6 Stv

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Legg inn av Kenster N800 » 27 okt 2007, 13:52

ja noe sånt, for man lufter ikke bremser med åpen nippel og bare tråkker og tråkker, må ha trykk, også siver det ut, rare greier, man fyller på og sitter igjen med to liter, og skrur på korka og det minker litt, men når man først kjører så synker nivået drastisk, det er også sånn at hvis du overfyller så dumper den vannet, men det er jo ganske vanlig det da. veit ikke hvor det renner ut, men det ligger igjen en liten dam under bilen, jeg banna og sverta da, hehe

så det skjer nesten ikke noe med korka av, ihvertfall fra egne erfaringer...
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 27 okt 2007, 15:26

den rosa skal være best. ifølge saab så trenger man aldri skifte hvis du har den rosa væska, nokka longlife greier.

Kenster: hvis du overfyller så dumper ikke systemet automastisk væska, da har du lekkasje et sted.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Legg inn av Kenster N800 » 27 okt 2007, 16:59

PanchoN497:

ok, da tar vel saab mekanikere på lillestrøm feil da..

jeg syntes det var noe rart når den sto på max cold hele tida, så jeg fylte på men det sank iløpet av et kvarter, fikk da vite at det som var for mye ble borte av seg selv, og hvis jeg har en eventuell lekkasje burde jo mer

forsvinne også??
og ikke bare ned til max cold merket...
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Pancho N497
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 725
Registrert: 15 nov 2003, 01:00
Sted: Tromsø

Legg inn av Pancho N497 » 27 okt 2007, 17:27

hvor forsvinner væska da? Kjølevæskesystemet er jo tett, eneste som slipper ut noe er lufta i korka når du får trykk i systemet.
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189

Svar