Ytelse!

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Ytelse!

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 18:00

Har som sakt en 900 SE Turbo, 95mod. Jeg kjøpte den ferdig trimmet. Det sitter Steg 3 Software fra SQR, 3''JT Eksos, JR åpent filter og TurboXS RFL dumpventil på den. Da har jeg hørt at den skal yte rundt 240-250 i motoren. Vet ikke helt om jeg synes det stemmer! Er det noen som har erfaring med forskjellige type chipper? Og flytter andre chipper turtallsregisteret like mye som min? Har ikke fult dra før ca 4,5k. Har prøvd å finne noe info angående den steg 3 chippen jeg har, men det finner jeg ikke. Effektkurve og sånn! Noen som har?

Men over til noe annet. Når jeg har fult pådrag på bilen har jeg begynt å møte ''veggen''. Er akkurat som om den kutter ved fult pådrag. Har hørt det er en motorsyring som slår inn pågrunn av for lite bensin. Stemmer det?
Det vil si det er for mye trykk? Stiller jeg det ned ved hjelp av armen på Wastergaten over til turbo'n? Skal den sko'n skrus inn eller ut?(Resultere i kortere eller lengre arm?) For jeg tror det er låsemutteren til den som har løsnet og gjør sånn at dette skjer ved fult trykk.

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 okt 2007, 18:07

Hvor mye lader den? Går den på glt? Du har vel gradert måler?

WG-stanga skal du ikke røre hvis du har korrekt grunnladetrykk, som er 0,4 +/-0,03 bar med T5 styresystem. Feil grunnladetrykk vil gjøre at bilen går dårligere, enten det er for høyt eller for lavt, da ladetrykksstyringa vil "bomme" på maksverdien.

Ellers må du høre med SQR for å høre hva den skal lade maks, hvordan ting er gjort, om det er programmert for annet grunnladetrykk osv.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 18:13

Har ikke Gradert måler. Har bare den standar måleren.
WG-Stangen har blitt rørt på, det ble ikke bedre eller værre. Men hvordan finner jeg ut om grunnladetrykk er feil? Hvordan stiller man det rett igjen? Er det skadlig å kjøre med? Eller gjør det bare så at jeg mister effekt?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 okt 2007, 18:16

Monter en gradert måler, ellers blir det omtrent umulig å feilsøke. Du må uansett ha det for å justere grunnladetrykket. WG-stanga skal du ligge langt unna så lenge du ikke kan måle hva du gjør. For høyt grunnladetrykk kan være skadelig, ja.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 18:30

Den er god. Hva skal den vise på den graderte måleren a? Men kan et verksted foreksempel finne ut av det og få stilt det riktig? Om ja, noen å annbefale?

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 okt 2007, 18:35

Napp sikringa til magnetventilen, evt hold foten såvidt på bremsen sånn at bremselyset er på, så har du grunnladetrykk. Skal være 0,4 +/- 0,03 bar. Justeres ved å skru på WG-stanga.

Hva maks ladetrykk skal være vet vel bare SQR, ring dem!
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 18:36

Noen målere du annbefaler fremfor andre? Føler meg helt bambi på disse bilene. Er vant med Volvo 142, b20+ trim. Så jeg spørr å graver......hehe.
Noe jeg tenkte på med etermontert gradert måler, er det vanskelig å få satt inn? vil den ta plassen til den som er der i dag eller får jeg to målere?

Derfor det er stilt på WG-stangen er: Når bilen ble trimmet med steg 3, ble det ikke så mye merkbar forskjell, før det ble stilt på wg-pinnen.

Ikke jeg som har gjort dette, bare noe jeg har hørt.

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 18:42

Sikringen til magnet ventilen sitter? Men kan et verksted finne ut av dette uten å ha den måleren i bilen? Den skal inn på grunn av noe annet! Men Hvordan skal man skru på WG-stangen for å få enten lavere eller høyere trykk, Inn eller ut?

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 24 okt 2007, 18:48

kjøp måler på TESS. (oljefylt) de har skikkelige målere som egner seg til slike ting.
de egner seg ikkje til permanent montering pga utseendet.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 18:57

Så du bare kopler inn måleren for å få stilt trykket riktig og deretter fjerner den? Hvordan skal denne koples a?

Brukeravatar
Henrik N449
Overload!!!
Innlegg: 1943
Registrert: 10 nov 2004, 01:00
Sted: Drammen

Legg inn av Henrik N449 » 24 okt 2007, 19:12

den skal bare ha vakuum fra innsuget.
altså klipper du den eksisterende vakuumslangen din som går til dumpventilen, setter på et t-stykke og setter måleren innpå der igjen.
strekk gjerne nye slangen til måleren inn i kupeen så du kan kikke på den mens du kjører!
Medlemsnr. N449

-1994 900SE turbo
-1985 og900 aero

Dagens værmelding: Vær snill og grei

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 24 okt 2007, 19:17

Takk... Dette hørtes greit ut.
Men er det noen som har bilde av hvordan dette er utført? (inne i bilen og under panseret)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 24 okt 2007, 22:07

Du kan også kjøpe en vanlig 52mm måler for fastmontering på dashen, det er en del som setter den der hovedlysbryteren sitter, da den passer nesten perfekt i det hullet. Må finne et annet sted å ha hovedlysbryteren da...
kjallemann skrev:Har ikke fult dra før ca 4,5k.
kjallemann skrev: Derfor det er stilt på WG-stangen er: Når bilen ble trimmet med steg 3, ble det ikke så mye merkbar forskjell, før det ble stilt på wg-pinnen.
Høres ut som om det er noe som slett ikke stemmer med enten bilen eller trimminga som er gjort.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 24 okt 2007, 23:08

Hvis den begynne å kutte ved litt ladetrykk kan det tyde på at du burde ha skiftet vakumslanger rundt innsug/avlastningsventil. Når det gjelder info om steg 3 fra Sqr så står det litt her: http://www.sqr.se

lykke til :)
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Kjell N1179
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 472
Registrert: 08 okt 2007, 21:35
Medlemsnummer: N1179
Navn: Kjell Gullerud
Bil: 9-3 Viggen og 9-3SS
Sted: Sande

Legg inn av Kjell N1179 » 25 okt 2007, 17:17

oki.... Skal se på det. Men si at trykket mitt er alt for høyt. Og jeg ikke har gradert måler. Hvor vil nåla på den integrerte turbotrykk måleren ca stå på skala'n når bilen går på tomgang? Noen som har en liten pekepinne?

For om den er farlig høy, kan jeg eventuelt ''prøve'' å stille på WG-stangen.
Men er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan WG-stangen skal justeres. Skal det bli færre eller flere gjenger?

Svar