Side 1 av 2
Ytelse!
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:00
av Kjell N1179
Har som sakt en 900 SE Turbo, 95mod. Jeg kjøpte den ferdig trimmet. Det sitter Steg 3 Software fra SQR, 3''JT Eksos, JR åpent filter og TurboXS RFL dumpventil på den. Da har jeg hørt at den skal yte rundt 240-250 i motoren. Vet ikke helt om jeg synes det stemmer! Er det noen som har erfaring med forskjellige type chipper? Og flytter andre chipper turtallsregisteret like mye som min? Har ikke fult dra før ca 4,5k. Har prøvd å finne noe info angående den steg 3 chippen jeg har, men det finner jeg ikke. Effektkurve og sånn! Noen som har?
Men over til noe annet. Når jeg har fult pådrag på bilen har jeg begynt å møte ''veggen''. Er akkurat som om den kutter ved fult pådrag. Har hørt det er en motorsyring som slår inn pågrunn av for lite bensin. Stemmer det?
Det vil si det er for mye trykk? Stiller jeg det ned ved hjelp av armen på Wastergaten over til turbo'n? Skal den sko'n skrus inn eller ut?(Resultere i kortere eller lengre arm?) For jeg tror det er låsemutteren til den som har løsnet og gjør sånn at dette skjer ved fult trykk.
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:07
av Ingvar N629
Hvor mye lader den? Går den på glt? Du har vel gradert måler?
WG-stanga skal du ikke røre hvis du har korrekt grunnladetrykk, som er 0,4 +/-0,03 bar med T5 styresystem. Feil grunnladetrykk vil gjøre at bilen går dårligere, enten det er for høyt eller for lavt, da ladetrykksstyringa vil "bomme" på maksverdien.
Ellers må du høre med SQR for å høre hva den skal lade maks, hvordan ting er gjort, om det er programmert for annet grunnladetrykk osv.
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:13
av Kjell N1179
Har ikke Gradert måler. Har bare den standar måleren.
WG-Stangen har blitt rørt på, det ble ikke bedre eller værre. Men hvordan finner jeg ut om grunnladetrykk er feil? Hvordan stiller man det rett igjen? Er det skadlig å kjøre med? Eller gjør det bare så at jeg mister effekt?
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:16
av Ingvar N629
Monter en gradert måler, ellers blir det omtrent umulig å feilsøke. Du må uansett ha det for å justere grunnladetrykket. WG-stanga skal du ligge langt unna så lenge du ikke kan måle hva du gjør. For høyt grunnladetrykk kan være skadelig, ja.
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:30
av Kjell N1179
Den er god. Hva skal den vise på den graderte måleren a? Men kan et verksted foreksempel finne ut av det og få stilt det riktig? Om ja, noen å annbefale?
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:35
av Ingvar N629
Napp sikringa til magnetventilen, evt hold foten såvidt på bremsen sånn at bremselyset er på, så har du grunnladetrykk. Skal være 0,4 +/- 0,03 bar. Justeres ved å skru på WG-stanga.
Hva maks ladetrykk skal være vet vel bare SQR, ring dem!
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:36
av Kjell N1179
Noen målere du annbefaler fremfor andre? Føler meg helt bambi på disse bilene. Er vant med Volvo 142, b20+ trim. Så jeg spørr å graver......hehe.
Noe jeg tenkte på med etermontert gradert måler, er det vanskelig å få satt inn? vil den ta plassen til den som er der i dag eller får jeg to målere?
Derfor det er stilt på WG-stangen er: Når bilen ble trimmet med steg 3, ble det ikke så mye merkbar forskjell, før det ble stilt på wg-pinnen.
Ikke jeg som har gjort dette, bare noe jeg har hørt.
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:42
av Kjell N1179
Sikringen til magnet ventilen sitter? Men kan et verksted finne ut av dette uten å ha den måleren i bilen? Den skal inn på grunn av noe annet! Men Hvordan skal man skru på WG-stangen for å få enten lavere eller høyere trykk, Inn eller ut?
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:48
av Frode N073
kjøp måler på TESS. (oljefylt) de har skikkelige målere som egner seg til slike ting.
de egner seg ikkje til permanent montering pga utseendet.
Lagt inn: 24 okt 2007, 18:57
av Kjell N1179
Så du bare kopler inn måleren for å få stilt trykket riktig og deretter fjerner den? Hvordan skal denne koples a?
Lagt inn: 24 okt 2007, 19:12
av Henrik N449
den skal bare ha vakuum fra innsuget.
altså klipper du den eksisterende vakuumslangen din som går til dumpventilen, setter på et t-stykke og setter måleren innpå der igjen.
strekk gjerne nye slangen til måleren inn i kupeen så du kan kikke på den mens du kjører!
Lagt inn: 24 okt 2007, 19:17
av Kjell N1179
Takk... Dette hørtes greit ut.
Men er det noen som har bilde av hvordan dette er utført? (inne i bilen og under panseret)
Lagt inn: 24 okt 2007, 22:07
av Ingvar N629
Du kan også kjøpe en vanlig 52mm måler for fastmontering på dashen, det er en del som setter den der hovedlysbryteren sitter, da den passer nesten perfekt i det hullet. Må finne et annet sted å ha hovedlysbryteren da...
kjallemann skrev:Har ikke fult dra før ca 4,5k.
kjallemann skrev:
Derfor det er stilt på WG-stangen er: Når bilen ble trimmet med steg 3, ble det ikke så mye merkbar forskjell, før det ble stilt på wg-pinnen.
Høres ut som om det er noe som slett ikke stemmer med enten bilen eller trimminga som er gjort.
Lagt inn: 24 okt 2007, 23:08
av Morten-N146
Hvis den begynne å kutte ved litt ladetrykk kan det tyde på at du burde ha skiftet vakumslanger rundt innsug/avlastningsventil. Når det gjelder info om steg 3 fra Sqr så står det litt her:
http://www.sqr.se
lykke til

Lagt inn: 25 okt 2007, 17:17
av Kjell N1179
oki.... Skal se på det. Men si at trykket mitt er alt for høyt. Og jeg ikke har gradert måler. Hvor vil nåla på den integrerte turbotrykk måleren ca stå på skala'n når bilen går på tomgang? Noen som har en liten pekepinne?
For om den er farlig høy, kan jeg eventuelt ''prøve'' å stille på WG-stangen.
Men er det noen som kan hjelpe meg med å forklare hvordan WG-stangen skal justeres. Skal det bli færre eller flere gjenger?