Side 1 av 2
Lav motortemperatur
Lagt inn: 26 okt 2007, 23:02
av Andersfo
Har en NG900 2.3liter som jeg hadde en lekkasje i kjølesystemet i sommer. Ble endel påfylling av rent vann inntil jeg fikk byttet slangen det var lekkasje i. Nå som det har blitt litt kaldere viser det seg at temperaturmåleren sjelden kommer skikkelig opp samtidig som bilen fort bruker 8.6l på langkjøring. Har fyllt på litt frostvæske, men tror kanskje jeg burde byttet ut alt. Noen som vet om dette har betydning for motortemperatur og bensinforbruk?
Lagt inn: 27 okt 2007, 00:04
av Andersfo
Vurderer også å bytte termostaten. Noen som vet hva den koster og om det er stor jobb å bytte den selv?
Lagt inn: 27 okt 2007, 00:07
av Skaten N671
Termostaten kostar 75,- kroner hos speedparts. Og det er ein enkel jobb som du bør klara sjølv
Ligg der som den øvre radiatorslangen går innpå toppen....
Vegard
Lagt inn: 27 okt 2007, 00:09
av Andersfo
Høres ut som en smal sak å bytte. 75kr er jo heller ikke allverden for en ny. Vil det ha noen betydning for bensinforbruket?
Lagt inn: 27 okt 2007, 00:12
av KongerudN344
Hadde samme problem som deg.. På min var en temp. føler problemet
Sånn jeg har skjønt det så sitter det en i radiatoren som måler temp på kjølevannet. Er vel denne som gjør at vifta starter hvis jeg ikke husker feil. Også sitter det en på høyre side av toppen som er til temp.måleren inni bilen. Tror det endte med bytte av begge før min blei varm.
Lagt inn: 08 nov 2007, 18:40
av Andersfo
Hva menes med toppen? Er det der slangen går innpå motoren eller på toppen av radiatoren?
Lagt inn: 08 nov 2007, 18:55
av Skaten N671
Andersfo skrev:Hva menes med toppen? Er det der slangen går innpå motoren eller på toppen av radiatoren?
Inn på motoren
Vegard
Lagt inn: 08 nov 2007, 19:03
av Ingvar N629
Andersfo skrev:Hva menes med toppen? Er det der slangen går innpå motoren eller på toppen av radiatoren?
Toppen = topplokket = den delen av motoren som inneholder ventiler og kamaksler = øverst på motoren
KongerudN344 skrev:
Sånn jeg har skjønt det så sitter det en i radiatoren som måler temp på kjølevannet. Er vel denne som gjør at vifta starter hvis jeg ikke husker feil. Også sitter det en på høyre side av toppen som er til temp.måleren inni bilen. Tror det endte med bytte av begge før min blei varm.
Det er to temperaturgivere og en termokontakt. Den på radiatoren er en termokontakt og jorder releet til kjølevifta ved noen og 80-90 grader. Er den defekt så går vifta enten hele tiden eller ikke i det hele tatt. I tillegg er det giveren som motorstyringa bruker, den sitter også i toppen, og er skrudd gjennom innsugsmanifoilen.
Bytt termostat du, problemet er med 99% sannsynlighet den, og den er dessuten klart billigst. Motoren vil bli varm selv om en giver ikke virker (regner med at du ville merket det om kjølevifta går konstant), selv om du ikke vil få utslag på tempnåla dersom giveren til den er gåen.
Når motoren ikke blir varm så vil den også bruke mer bensin.
Lagt inn: 08 nov 2007, 19:08
av Tor N12
Hmm.. er vel ikke termokontakt på vifta på ng900? Er i allefall ikke på 9k fra M95.. På 9k så styres vifta av EDU (kjørekomputeren, den henter signal fra tempsensoren som sitter på enden av toppen) mens på ng900 så styres den vel av Twice (sentralelektronikken) om jeg nå ikke husker feil da...
Gjør som Ingvar sier å begynn med å skifte termostaten til kjøleveska du.
Lagt inn: 08 nov 2007, 19:12
av Ingvar N629
Ja du har rett i det Tor, slo opp i WISen, og det går via ICE, så da glemmer vi den.
Men TWICE kom vel først på 9-3, og på biler med TWICE er det DICE som styrer kjølevifta. Mye forkortelser her nå...
Lagt inn: 10 nov 2007, 16:29
av Andersfo
Da har jeg byttet termostat og det virket som om temperaturmåleren kom nå ihvertfall opp på midten, mens den tidligere stod på ca. 35-40 et sted. Før jeg byttet var jeg ute og kjørte en tur og når jeg skulle sjekke frostvæsken fosset det over ekspansjonstanken når jeg skrudde opp. Er dette en indikator på at termostaten ikke fungerer som den skal eller at jeg har hatt på for mye frostvæske?
Etter at jeg byttet lot jeg bilen stå å gå i en ti minutter og da fosset det ikke over selv om motorene virket god og varm.
Lagt inn: 10 nov 2007, 17:31
av Skaten N671
Grunnen til at det fosser over når motoren er varm, er at vatnet utvider seg når det blir varmt, og det vil då bli trykk i kjølesystemet. Og dette trykket kjem ut når ein skrur av lokket....
Vegard
Lagt inn: 11 nov 2007, 13:10
av Andersfo
Er klar over at det blir trykk, men når vannet fosser over og virker som det nesten koker så er vel ikke alt som det skal? Trodde kanskje det hadde noe med en "defekt" termostat å gjøre?
Lagt inn: 11 nov 2007, 13:48
av Skaten N671
Kjølevatnet har ofte ein temperatur som e øve kokepunktet i atmosfæretrykk (fri luft), men pga trykket i kjølesystemet vil det ikkje koka der. Men når du slepper ut trykket vil det koka....
Når termostaten er gåen er som regel temp'en for lav.
Vegard
Lagt inn: 11 nov 2007, 20:38
av Andersfo
Etter å ha kjørt 15km idag sjekket jeg frostvæsken og da viste det seg at den kun var lunken selvom om tempmåleren for lenge siden hadde kommet opp på riktig nivå. Hadde god varme inne i bilen, men vannet var kun lunkent. Noen som kan gi meg en god forklaring på dette?