Parkbrems 9-5
Moderator: Moderatorer
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2026
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Parkbrems 9-5
Hvordan justeres park bremsen på 9-5 (estate 2002).
Er det samme type som 9-3 (f.eks 1998) med de sære rullene inne i trommelen? Eller virker wiren rett på caliperen?
Er det samme type som 9-3 (f.eks 1998) med de sære rullene inne i trommelen? Eller virker wiren rett på caliperen?
"Alt" fra totakt til turbo
- Kenster N800
- 1.2 bar
- Innlegg: 229
- Registrert: 03 okt 2007, 01:23
- Medlemsnummer: N800
- Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
- Sted: Mogreina
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
eller vist du er lat så justerer du bare på vaieren inne i bilen
Men du bør justere bandene til grunninstilling før du justerer vaieren..
Men du bør justere bandene til grunninstilling før du justerer vaieren..
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
- Pancho N497
- 2.0 bar
- Innlegg: 725
- Registrert: 15 nov 2003, 01:00
- Sted: Tromsø
hvorfor har de justering på vaieren hvis man aldri skal justere på den da?sondreot skrev:Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
man justerer alltid båndene først, så vist ikke brekket er stramt nok så må man jo justere på vaieren, vaieren strekkes jo etter hvert så det blir jo ikke like stramt om man justerer båndene til grunninnstilling etter noen år?
2003 9-3ss Aero
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
[x]1995 NG900SE (SOLGT)
[x]1984 saab 900 T-16 lux edition (SOLGT)
http://www.garaget.org/?car=215189
- audun-eg N228
- 1,5 bar
- Innlegg: 413
- Registrert: 11 sep 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N228
- Navn: Audun Eggen
- Bil: Saab 9-5 Aero 2000 mod - solgt
- Tor N12
- MAX BOOST
- Innlegg: 9123
- Registrert: 13 aug 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N012
- Navn: Tor
- Bil: 9000/9-5/9-3
- Sted: Melhus
Nei.. Litt vanskelig å forklare uten bilder, søk litt her eller på STCS for jeg vet at det har vært oppe tidligere evt kjøp deg ei Haynes-bok eller lignende slik at du får illustrasjonene.audun-eg skrev:Er det samme justeringsmåte på 9000? Har aldri hatt bra håndbrems på mine 9000.
Selve jobben er enkel.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor
- Sondreot
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 99
- Registrert: 18 sep 2006, 06:17
- Bil: 99 Saab 9-5 Estate 2.0
- Sted: Bergen
Selvfølgelig må wiren etterstrammes, men poenget er at altfor mange justerer uten å ha peiling på hva de driver med. Dersom parkbremsen er slakk på en 9-5, er det på grunn av klaring på banda, ikkje wireslakk. Har drevet veldig mye med 9-5, og wirejustering har enda ikkje vært nødvendig. Det viktigste er å justere banda på rett måte!Pancho N497 skrev:hvorfor har de justering på vaieren hvis man aldri skal justere på den da?sondreot skrev:Parkbremsen skal aldri justeres ved å stramme wiren. Der finnes alltid en annen justering. Demonter bakhjula, bruk en hammer å slå trommelen et par ganger, før du justerer ut bremsebandene så langt du klarer. Gjenta ved å banke først, så justere. Nå kan du justere tilbake 3-5 hakk, slik at hjulet løsner. Då funker bremsen kjempebra.. NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
man justerer alltid båndene først, så vist ikke brekket er stramt nok så må man jo justere på vaieren, vaieren strekkes jo etter hvert så det blir jo ikke like stramt om man justerer båndene til grunninnstilling etter noen år?
03 Saab 9-5 sedan Vector
- Morten S.
- MAX BOOST
- Innlegg: 2026
- Registrert: 20 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N1507
- Navn: Morten Sølsnæs Strandmoe
- Bil: 2 x TT, V4, og900 og 9-3 SC
- Sted: Vestfold
- Kontakt:
Dette er min første 9-5, og spurte her på forumet før jeg gadd å skru av bakhjulene for å se. Har justert på 9-3 med godt resultat, men håpet at Saab hadde tatt til vett og byttet ut GM bremsene på 9-5Sondreot skrev:NB! Min mening er at dersom du vet så lite om bremser, bør du la et verksted ta seg av jobben!
"Alt" fra totakt til turbo