Saab 900 S 97 modell. 2.0 olje lekasje ved topp

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Saab 900 S 97 modell. 2.0 olje lekasje ved topp

Legg inn av Azeton » 28 okt 2007, 20:03

Hei alle sammen. Har hatt saaben en stund nå. Lånte den bort til faren min. og han klarte da selvfølgelig kjøre den tom for vann. en slange som gikk i stykker. Og etter dette har bilen lekt litt olje ved toppdekselet på høyre side.. renner litt ned på eksosannlegget og lukter ordentli god olje der.

Det jeg lurer på. hvilket matriale er toppen på denne motoren lagd av? er det stor sannsynlighet for at toppen har blitt skev?

ca. hvor mye koster toppakning og strekkbolter? Er det vanskelig og skifte topppakning på denne motoren, noen som har noen enkle instrukser som NM på bolter og skru rekkefølge?

Har forøvrig kommet litt olje i kjølevæska også. har kjørt med bilen 1mnd sånn. så tenkte at det muligens kunne vært lurt å begynne å skifte ut deler. :wink:

Morten N88
Overload!!!
Innlegg: 1263
Registrert: 29 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N 88
Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
Sted: Levanger

Legg inn av Morten N88 » 28 okt 2007, 21:02

Hei
Er vel temmelig sikkert at toppakningen din har røket. I beste fall..
Toppen er av aluminium, kan ha sprukket, men det vet man vel ikke før du har vært av med den. Kommer vel an på hvor varm den har blitt. Du må jo uansett av med den for å skifte pakning, og det anbefales å plane toppen når du er av med den.
Hvorvidt jobben er grei eller ikke får vel heller 900-ekspertene uttale seg om :)
M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)

Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Legg inn av Azeton » 28 okt 2007, 22:12

Alu ja. håper bare det ikke er samme kvalitet som det den som er på bmwen. der var forøvrig toppensprukket.

Noen som har hatt problemer med sprukket topp? At toppakningen er gåen er det ingen tvil om. Lurer bare på litt fakta rundt skift av pakningen og andre potensielle feil.

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 28 okt 2007, 22:15

Har ikke hørt om noen jeg som har hatt sprukket topp på disse bilene... Har sikkert skjedd, men er ikke noe utbredt fenomen. Så det har nok gått bra :wink:

Når det gjelder jobben så har jeg ikke gjort dette, men skal vel i utgangspunktet være en grei jobb. Disse bilene er ganske greie å skru på. Kjøp deg ei verkstedhåndbok og sett i gang!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 29 okt 2007, 00:51

Få toppen planslipt för du monterar den igen.
Det är inte säkert att den har blivit skeiv, men möjliheten är där.

Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Legg inn av Kenster N800 » 29 okt 2007, 02:18

moment rekkefølge

først 60nm
så 80 nm
til slutt 90 grader
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 12:08

Momenter er som følger:

Gammel bolt skal dras 60-80-90, dvs 60 Nm, 80 Nm og 90 grader til slutt.

Nye bolter dras med 40-60-90.

Oversikt over tildragningsrekkefølge på topp og ventilkåpe ligger her, samt bilder av ny og gammel bolt:

viewtopic.php?p=64232#64232
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 29 okt 2007, 13:46

Ingvar N629 skrev:Momenter er som følger:

Gammel bolt skal dras 60-80-90, dvs 60 Nm, 80 Nm og 90 grader til slutt.

Nye bolter dras med 40-60-90.

Oversikt over tildragningsrekkefølge på topp og ventilkåpe ligger her, samt bilder av ny og gammel bolt:

viewtopic.php?p=64232#64232
er det du som har tatt bildene i denne faq'en? litt synd at det kun er thumbnails som er lagt inn bilder av, man ser jo ingen verdens ting..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 14:44

Klikkbart...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
EdHunter N815
MAX BOOST
Innlegg: 4525
Registrert: 02 sep 2006, 13:11
Medlemsnummer: N815
Navn: Bjørn
Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
Sted: Bergen

Legg inn av EdHunter N815 » 29 okt 2007, 15:20

Ingvar N629 skrev:Klikkbart...
Er fremdeles thumbstørrelse når man kommer inn på geting...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 29 okt 2007, 18:53

EdHunter N815 skrev:
Ingvar N629 skrev:Klikkbart...
Er fremdeles thumbstørrelse når man kommer inn på geting...
my point excactly, glemte jeg å si, sorry.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Legg inn av Azeton » 29 okt 2007, 19:15

Tusen takk for alle svar. Er juks å ha bruksanvisning på ting! :wink:

Da er det bare begynne og skru litt til helga da 8)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 22:13

Edward N812 skrev:
EdHunter N815 skrev:
Ingvar N629 skrev:Klikkbart...
Er fremdeles thumbstørrelse når man kommer inn på geting...
my point excactly, glemte jeg å si, sorry.
Funka før... Blir de sånn når de har ligget lenge på geting?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Azeton
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 31
Registrert: 26 okt 2007, 01:18

Legg inn av Azeton » 29 okt 2007, 23:32

Hjalp lite og gi den linken der. da det sto at det var for bruker med spesielle rettigheter.

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 okt 2007, 02:33

Azeton skrev:Hjalp lite og gi den linken der. da det sto at det var for bruker med spesielle rettigheter.
Det er fordi den delen er forbeholdt medlemmer. Ikke alltid like lett å vite hvem av forumbrukerne som er medlemmer :)

Svar