Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.
Moderator: Moderatorer
-
Azeton
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 31
- Registrert: 26 okt 2007, 01:18
Legg inn
av Azeton » 28 okt 2007, 20:03
Hei alle sammen. Har hatt saaben en stund nå. Lånte den bort til faren min. og han klarte da selvfølgelig kjøre den tom for vann. en slange som gikk i stykker. Og etter dette har bilen lekt litt olje ved toppdekselet på høyre side.. renner litt ned på eksosannlegget og lukter ordentli god olje der.
Det jeg lurer på. hvilket matriale er toppen på denne motoren lagd av? er det stor sannsynlighet for at toppen har blitt skev?
ca. hvor mye koster toppakning og strekkbolter? Er det vanskelig og skifte topppakning på denne motoren, noen som har noen enkle instrukser som NM på bolter og skru rekkefølge?
Har forøvrig kommet litt olje i kjølevæska også. har kjørt med bilen 1mnd sånn. så tenkte at det muligens kunne vært lurt å begynne å skifte ut deler.

-
Morten N88
- Overload!!!
- Innlegg: 1263
- Registrert: 29 mar 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N 88
- Bil: 9000 Aero M96 9-5 Estate M07
- Sted: Levanger
Legg inn
av Morten N88 » 28 okt 2007, 21:02
Hei
Er vel temmelig sikkert at toppakningen din har røket. I beste fall..
Toppen er av aluminium, kan ha sprukket, men det vet man vel ikke før du har vært av med den. Kommer vel an på hvor varm den har blitt. Du må jo uansett av med den for å skifte pakning, og det anbefales å plane toppen når du er av med den.
Hvorvidt jobben er grei eller ikke får vel heller 900-ekspertene uttale seg om

M96 9000 AERO (go'bilen)
M96 9000 CS (avskiltet..)
M07 9-5 estate (familiebil)
M11 MB Vito 116 (arbeidsbil)
-
Azeton
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 31
- Registrert: 26 okt 2007, 01:18
Legg inn
av Azeton » 28 okt 2007, 22:12
Alu ja. håper bare det ikke er samme kvalitet som det den som er på bmwen. der var forøvrig toppensprukket.
Noen som har hatt problemer med sprukket topp? At toppakningen er gåen er det ingen tvil om. Lurer bare på litt fakta rundt skift av pakningen og andre potensielle feil.
-
KongerudN344
- MAX BOOST
- Innlegg: 2296
- Registrert: 05 aug 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N344
- Navn: Kenneth Kongerud
- Sted: Fetsund
Legg inn
av KongerudN344 » 28 okt 2007, 22:15
Har ikke hørt om noen jeg som har hatt sprukket topp på disse bilene... Har sikkert skjedd, men er ikke noe utbredt fenomen. Så det har nok gått bra
Når det gjelder jobben så har jeg ikke gjort dette, men skal vel i utgangspunktet være en grei jobb. Disse bilene er ganske greie å skru på. Kjøp deg ei verkstedhåndbok og sett i gang!
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99
-
Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Legg inn
av Saab900STCR » 29 okt 2007, 00:51
Få toppen planslipt för du monterar den igen.
Det är inte säkert att den har blivit skeiv, men möjliheten är där.
Mvh Anders
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

-
Kenster N800
- 1.2 bar

- Innlegg: 229
- Registrert: 03 okt 2007, 01:23
- Medlemsnummer: N800
- Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
- Sted: Mogreina
Legg inn
av Kenster N800 » 29 okt 2007, 02:18
moment rekkefølge
først 60nm
så 80 nm
til slutt 90 grader
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)
2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 12:08
Momenter er som følger:
Gammel bolt skal dras 60-80-90, dvs 60 Nm, 80 Nm og 90 grader til slutt.
Nye bolter dras med 40-60-90.
Oversikt over tildragningsrekkefølge på topp og ventilkåpe ligger her, samt bilder av ny og gammel bolt:
viewtopic.php?p=64232#64232
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 29 okt 2007, 13:46
Ingvar N629 skrev:Momenter er som følger:
Gammel bolt skal dras 60-80-90, dvs 60 Nm, 80 Nm og 90 grader til slutt.
Nye bolter dras med 40-60-90.
Oversikt over tildragningsrekkefølge på topp og ventilkåpe ligger her, samt bilder av ny og gammel bolt:
viewtopic.php?p=64232#64232
er det du som har tatt bildene i denne faq'en? litt synd at det kun er thumbnails som er lagt inn bilder av, man ser jo ingen verdens ting..
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 14:44
Klikkbart...
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
EdHunter N815
- MAX BOOST
- Innlegg: 4525
- Registrert: 02 sep 2006, 13:11
- Medlemsnummer: N815
- Navn: Bjørn
- Bil: 2008 9-3 2,0t Hirsch
- Sted: Bergen
Legg inn
av EdHunter N815 » 29 okt 2007, 15:20
Ingvar N629 skrev:Klikkbart...
Er fremdeles thumbstørrelse når man kommer inn på geting...
M91 Saab 9000cc 2.3 Turbo S (godbil)
M08 Saab 9-3 SC 2,0t Vector (Hirsch)
M98 Saab 9-5 sedan 2.3t steg 1
-
Edward N812
- MAX BOOST
- Innlegg: 3096
- Registrert: 29 sep 2006, 14:17
- Medlemsnummer: 812
- Navn: Edward S. Palm
- Sted: Drammen
Legg inn
av Edward N812 » 29 okt 2007, 18:53
EdHunter N815 skrev:Ingvar N629 skrev:Klikkbart...
Er fremdeles thumbstørrelse når man kommer inn på geting...
my point excactly, glemte jeg å si, sorry.
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s
-
Azeton
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 31
- Registrert: 26 okt 2007, 01:18
Legg inn
av Azeton » 29 okt 2007, 19:15
Tusen takk for alle svar. Er juks å ha bruksanvisning på ting!
Da er det bare begynne og skru litt til helga da

-
Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Legg inn
av Ingvar N629 » 29 okt 2007, 22:13
Edward N812 skrev:EdHunter N815 skrev:Ingvar N629 skrev:Klikkbart...
Er fremdeles thumbstørrelse når man kommer inn på geting...
my point excactly, glemte jeg å si, sorry.
Funka før... Blir de sånn når de har ligget lenge på geting?
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
-
Azeton
- Grunnladetrykk

- Innlegg: 31
- Registrert: 26 okt 2007, 01:18
Legg inn
av Azeton » 29 okt 2007, 23:32
Hjalp lite og gi den linken der. da det sto at det var for bruker med spesielle rettigheter.
-
Eirik N396
- MAX BOOST
- Innlegg: 5768
- Registrert: 12 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N396
- Bil: 95, 99, 90
- Sted: Sandnes
-
Kontakt:
Legg inn
av Eirik N396 » 30 okt 2007, 02:33
Azeton skrev:Hjalp lite og gi den linken der. da det sto at det var for bruker med spesielle rettigheter.
Det er fordi den delen er forbeholdt medlemmer. Ikke alltid like lett å vite hvem av forumbrukerne som er medlemmer
