Bytte av gearkasse

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Bytte av gearkasse

Legg inn av Andersfo » 30 okt 2007, 16:48

Har kommet over gearkasse som har sittet på en NG900 2.0i, men jeg har en NG900 2.3. Er det noen som vet om det er samme gearkassen på disse bilene? Hvor mange timer bør man beregne på å bytte den?

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 okt 2007, 20:52

Det är stort sett samma girkassa, det som möjligen skiljer är utväxlingen på slutväxeln i dom.

Lite beroende på vad utstyr du har när du ska skru den ut å in så tar det allt mellan 3 och 8 timmar.
Jag har bytt girkasse i en Ng900 på strax under 2 timmar, men då hade jag en kamrat till hjälp och tillgång på alla hjälpmedel, typ löftebokk, motor-ok(så att motorn står kvar i bilen medans man byter kassa), ++++

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 30 okt 2007, 21:03

Det var gode nyheter. Er det slik at clutchen også blir byttet når man bytter gearkasse eller sitter denne seperat? Har litt problemer med å få bilen min i revers, det kommer en slik knurrelyd. Det kan også være litt treg å få i de laveste girene, men ellers fungerer den fint. Har fått tips om at det kan være alt fra clutchvire, clutch til at jeg må bytte hele gearkassen.

Larisss
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 700
Registrert: 13 feb 2007, 23:27
Medlemsnummer: N996
Bil: SAAB 9-5 Aero 2001mod
Sted: Nordland (Br.sund)

Legg inn av Larisss » 30 okt 2007, 21:17

Clutch sitter mellom girkasse og motor. Skift clutchen i samme slengen. Kjøp også pakningsett til slavesylinder så får du overhalet den også.

Så slipper du å tenke på at clutch eller slavesylinder skal bli ødelakt 1 uke etterpå du har skiftet girkasse. Det gjorde det til meg, å det var ikke noe artig.
Saab 9-5 Aero, 2001mod

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 30 okt 2007, 21:52

Saab900STCR skrev: Jag har bytt girkasse i en Ng900 på strax under 2 timmar
Da veit jeg hvem jeg skal leie inn hvis min ryker i alle fall! Du skal få fin timelønn også :P

Her er vel egentlig ALT avhengig av utstyr! Sørg for å ha det du trenger av løfteutstyr og verksted så går det nok bra :wink:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

HenrikWL
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 121
Registrert: 04 sep 2007, 09:56
Medlemsnummer: 1160
Bil: NG900 S '96
Sted: Grannes, Stavanger

Legg inn av HenrikWL » 31 okt 2007, 12:22

KongerudN344 skrev: Her er vel egentlig ALT avhengig av utstyr! Sørg for å ha det du trenger av løfteutstyr og verksted så går det nok bra :wink:
Jeg og min onkel (mest ham, jeg var for det meste verktøylanger) byttet clutch på den første bilen min - en Corolla - i grusen på gårdsplassen der jeg bodde. :? Det var en øvelse jeg er lite lysten på å prøve igjen. Det kom noen heftige gloser fra under bilen da, gitt.

;)
1996 Saab 900 S 2.0i

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 31 okt 2007, 18:23

Begynte med orginaljekker og biltemaverktøy første gang jeg bytta girkasse på OG'en også. Heldigvis var onkelen min med som læremester og blei ganske fort dritt lei så han kjøpte ordentlig hazetverktøy til oss :P

Og da sparte vi MYE tid.. He he...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 12 nov 2007, 14:35

Var en tur på Snapdrive idag og forhørte meg om bytte av gearkassen. De mente at det likeså greit kunne være clutchen. Karen sa at revers var det enest gearet som ikke var synkronisert og det var der treg giring oppstod først ved slitt clutch. Det jeg synes er litt rart er at det ble byttet clutch på bilen i 2004 og at den allerede er utslitt. Speedparts sliter litt med levering av ny clutchvaier, er det noe annet sted man får tak i den til ok pris?

Svar