chiptrimm

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
freshman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 30 okt 2007, 17:59
Sted: Bergen

chiptrimm

Legg inn av freshman » 30 okt 2007, 18:19

Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en 2002mod saab 93 2,0 turbo. Den er meget fin i understell og er særdeles godt holdt. Bilen har kun 79 000 på telleren.
Med dette i bakhodet tenkte jeg at bilen fint kan tåle en chip, men hvilken og hvem bør jeg handle hos? Bsr er jo ganske hendig med tanke på at du får tilsendt det du trenger. Noen som vil dele på erfaringer og tanker rundt dette? Og er det trygt med åpent luftfilter, dvs jeg lurer på om disse filtrene renser like godt som de orginale?

Hilsen en ny "saab-frelst" Bergenser:-)

Brukeravatar
Paradigm N558
MAX BOOST
Innlegg: 6954
Registrert: 03 jun 2005, 01:00
Medlemsnummer: 558
Navn: Robert
Bil: Ionic
Sted: Bodø

Legg inn av Paradigm N558 » 30 okt 2007, 18:21

BSR er jo rimelig safe ja :)

Open air kan diskuteres i det vide og fjerne, men det anbefales uansett ikke.
2022 Ionic 5
2018 Suzuki SV650 X
2024 NEVS Emily GT (I wish)
Har eid: MY86 900i, MY85 900t, MY95 9000 Aero, MY01 9-3 2.0t, MY05 9-5 Aero, MY97 9000 Aero

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 30 okt 2007, 18:26

Har BSR Steg 1, absolutt å anbefala !

Ka e tvilsomt med åpent filter då ? LMM så ryge fortere eller ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

freshman
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 38
Registrert: 30 okt 2007, 17:59
Sted: Bergen

Legg inn av freshman » 30 okt 2007, 18:35

Takker for raske svar:-)
Blir nok bsr...
Hva er dette jeg har hørt om svakheter på disse turboagregatene? Mange som bytter på rundt 70 - 100 på telleren..

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 30 okt 2007, 18:46

quist skrev:Har BSR Steg 1, absolutt å anbefala !

Ka e tvilsomt med åpent filter då ? LMM så ryge fortere eller ?
I sammenheng med T7, saa er det LMM og mengden med luft som motoren får inn som er slemmeper. Det vil virke, men motoren får feil mengde luft, og vil da gå på for mager blanding.
Men det er jo mange som kjører med dette, og det fungerer. Men i det lange løp saa er det ikke sikkert motoren har det like bra.

Edit: Fikk igjen æøå nå ;p Rettet opp.
Sist redigert av matrox N522 den 30 okt 2007, 18:48, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 30 okt 2007, 18:48

Kompansere ikje computeren for denne ekstra mengden med loft å tilsette merr benzin oxo da ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 30 okt 2007, 18:52

Nei, for LMM tror at luftfilterboksen din tar inn en bestemt mengde med luft (noe med størrelse på boksen mm), og beregner det som løper forbi etter den "størrelsen" på lufta. Men med openair blir det fri flyt, og den feilberegner, og blandingsforholdet blir feil.
Sikkert noen her inne som har en bedre og dypere forklaring enn meg som kan legge til litt :)
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 30 okt 2007, 18:54

Trodde nå disse motorene va någen av di mest avanserte, å at an målte avgass oxo for å kompansera for eventuell rik / mager blanding....

Någen andre med meninger om dette ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 30 okt 2007, 18:59

quist skrev:Trodde nå disse motorene va någen av di mest avanserte, å at an målte avgass oxo for å kompansera for eventuell rik / mager blanding....
Så klart gjør den det, alle biler med katalysator må jo gå på lambda=1 for ikke å ta livet av katalysatoren.

Skal det fungere som tiltenkt med åpent filter må det nok likevel kalibreres for dette. Utengen kan gi et bedre svar på dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
matrox N522
MAX BOOST
Innlegg: 2089
Registrert: 14 mar 2005, 01:00
Medlemsnummer: N522
Navn: Eskil Bjerke
Sted: Østre Toten

Legg inn av matrox N522 » 30 okt 2007, 19:03

Utengen som har fortalt dette, (Men ja, skal legge meg flat for at hukommelsen vil huske noe annet enn hele sannheten til tider :lol: )
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963

VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt

Eskil || N522

Svar