chiptrimm
Moderator: Moderatorer
chiptrimm
Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en 2002mod saab 93 2,0 turbo. Den er meget fin i understell og er særdeles godt holdt. Bilen har kun 79 000 på telleren.
Med dette i bakhodet tenkte jeg at bilen fint kan tåle en chip, men hvilken og hvem bør jeg handle hos? Bsr er jo ganske hendig med tanke på at du får tilsendt det du trenger. Noen som vil dele på erfaringer og tanker rundt dette? Og er det trygt med åpent luftfilter, dvs jeg lurer på om disse filtrene renser like godt som de orginale?
Hilsen en ny "saab-frelst" Bergenser:-)
Med dette i bakhodet tenkte jeg at bilen fint kan tåle en chip, men hvilken og hvem bør jeg handle hos? Bsr er jo ganske hendig med tanke på at du får tilsendt det du trenger. Noen som vil dele på erfaringer og tanker rundt dette? Og er det trygt med åpent luftfilter, dvs jeg lurer på om disse filtrene renser like godt som de orginale?
Hilsen en ny "saab-frelst" Bergenser:-)
- Paradigm N558
- MAX BOOST
- Innlegg: 6954
- Registrert: 03 jun 2005, 01:00
- Medlemsnummer: 558
- Navn: Robert
- Bil: Ionic
- Sted: Bodø
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
I sammenheng med T7, saa er det LMM og mengden med luft som motoren får inn som er slemmeper. Det vil virke, men motoren får feil mengde luft, og vil da gå på for mager blanding.quist skrev:Har BSR Steg 1, absolutt å anbefala !
Ka e tvilsomt med åpent filter då ? LMM så ryge fortere eller ?
Men det er jo mange som kjører med dette, og det fungerer. Men i det lange løp saa er det ikke sikkert motoren har det like bra.
Edit: Fikk igjen æøå nå ;p Rettet opp.
Sist redigert av matrox N522 den 30 okt 2007, 18:48, redigert 1 gang totalt.
Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten
Nei, for LMM tror at luftfilterboksen din tar inn en bestemt mengde med luft (noe med størrelse på boksen mm), og beregner det som løper forbi etter den "størrelsen" på lufta. Men med openair blir det fri flyt, og den feilberegner, og blandingsforholdet blir feil.
Sikkert noen her inne som har en bedre og dypere forklaring enn meg som kan legge til litt
Sikkert noen her inne som har en bedre og dypere forklaring enn meg som kan legge til litt

Saab 9-5 Estate Vector Sport 2005
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
VW Boble 1200 1963
VW Passat R-Line 4M 2010 || Solgt
Saab og9-3 Turbo || Solgt
Eskil || N522
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Så klart gjør den det, alle biler med katalysator må jo gå på lambda=1 for ikke å ta livet av katalysatoren.quist skrev:Trodde nå disse motorene va någen av di mest avanserte, å at an målte avgass oxo for å kompansera for eventuell rik / mager blanding....
Skal det fungere som tiltenkt med åpent filter må det nok likevel kalibreres for dette. Utengen kan gi et bedre svar på dette.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- matrox N522
- MAX BOOST
- Innlegg: 2089
- Registrert: 14 mar 2005, 01:00
- Medlemsnummer: N522
- Navn: Eskil Bjerke
- Sted: Østre Toten