Side 1 av 1

chiptrimm

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:19
av freshman
Hei. Jeg har nylig kjøpt meg en 2002mod saab 93 2,0 turbo. Den er meget fin i understell og er særdeles godt holdt. Bilen har kun 79 000 på telleren.
Med dette i bakhodet tenkte jeg at bilen fint kan tåle en chip, men hvilken og hvem bør jeg handle hos? Bsr er jo ganske hendig med tanke på at du får tilsendt det du trenger. Noen som vil dele på erfaringer og tanker rundt dette? Og er det trygt med åpent luftfilter, dvs jeg lurer på om disse filtrene renser like godt som de orginale?

Hilsen en ny "saab-frelst" Bergenser:-)

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:21
av Paradigm N558
BSR er jo rimelig safe ja :)

Open air kan diskuteres i det vide og fjerne, men det anbefales uansett ikke.

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:26
av quist
Har BSR Steg 1, absolutt å anbefala !

Ka e tvilsomt med åpent filter då ? LMM så ryge fortere eller ?

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:35
av freshman
Takker for raske svar:-)
Blir nok bsr...
Hva er dette jeg har hørt om svakheter på disse turboagregatene? Mange som bytter på rundt 70 - 100 på telleren..

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:46
av matrox N522
quist skrev:Har BSR Steg 1, absolutt å anbefala !

Ka e tvilsomt med åpent filter då ? LMM så ryge fortere eller ?
I sammenheng med T7, saa er det LMM og mengden med luft som motoren får inn som er slemmeper. Det vil virke, men motoren får feil mengde luft, og vil da gå på for mager blanding.
Men det er jo mange som kjører med dette, og det fungerer. Men i det lange løp saa er det ikke sikkert motoren har det like bra.

Edit: Fikk igjen æøå nå ;p Rettet opp.

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:48
av quist
Kompansere ikje computeren for denne ekstra mengden med loft å tilsette merr benzin oxo da ?

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:52
av matrox N522
Nei, for LMM tror at luftfilterboksen din tar inn en bestemt mengde med luft (noe med størrelse på boksen mm), og beregner det som løper forbi etter den "størrelsen" på lufta. Men med openair blir det fri flyt, og den feilberegner, og blandingsforholdet blir feil.
Sikkert noen her inne som har en bedre og dypere forklaring enn meg som kan legge til litt :)

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:54
av quist
Trodde nå disse motorene va någen av di mest avanserte, å at an målte avgass oxo for å kompansera for eventuell rik / mager blanding....

Någen andre med meninger om dette ?

Lagt inn: 30 okt 2007, 18:59
av Ingvar N629
quist skrev:Trodde nå disse motorene va någen av di mest avanserte, å at an målte avgass oxo for å kompansera for eventuell rik / mager blanding....
Så klart gjør den det, alle biler med katalysator må jo gå på lambda=1 for ikke å ta livet av katalysatoren.

Skal det fungere som tiltenkt med åpent filter må det nok likevel kalibreres for dette. Utengen kan gi et bedre svar på dette.

Lagt inn: 30 okt 2007, 19:03
av matrox N522
Utengen som har fortalt dette, (Men ja, skal legge meg flat for at hukommelsen vil huske noe annet enn hele sannheten til tider :lol: )