pipercross filter. er dem satt inn med olje når dem er nye?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

pipercross filter. er dem satt inn med olje når dem er nye?

Legg inn av Dopus » 30 okt 2007, 18:41

har endelig fått meg pipercross filterer jeg bestillte for 2-3 uker siden. ting tar tid. men det er en ting jeg lurer på. er disse filtrene ferdig innsatt med filterolje eller skal jeg bruke oljen som fulgte med før montering.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
quist
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 178
Registrert: 06 okt 2007, 12:31
Medlemsnummer: N1111
Navn: Henning
Bil: OG9-3
Sted: Stavanger

Legg inn av quist » 30 okt 2007, 19:15

E ikje filterolje med på å misnka levetiå på trådane i luftmengdemåleren ? Anyone ?
Saab OG9-3 2.0T BSR Steg 1 - Til salgs
VW Polo 1.6 TDI Bluemotion

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 30 okt 2007, 19:39

quist skrev:E ikje filterolje med på å misnka levetiå på trådane i luftmengdemåleren ? Anyone ?
Jo, det er den. Men om du ikke bruker filterolje slipper for mye partikler gjennom filteret, så en kan ikke kjøre uten filterolje.

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 30 okt 2007, 19:43

Dom allra flesta tuning-filter är inoljade från fabrik.
Om det blev levert i en eske uten plastbeskyttelse så borde man kunna se brune fett-fläckar i esken.
Om filtret låg i pose, så borde man kunna känna om det ligger ett tunt lag med fett i posen.
Då vet du om det är inoljat eller inte.
Visst är det så att den oljan lägger sig på trådarna i LMM, det beror som oftast på att folk flest inte låter filtret stå och torka minimum 24 timmar efter att ha tvättat filtret och oljat in det på ny!
Nytt filter som är inoljat från fabrik = No problem!

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 30 okt 2007, 23:16

hmm.speedparts sine jr filter er jo oljet dem også vill jeg tro . samme med kn. ser ikke det som noe problem...problmer blir det som regel kunn hvis man bruker for mye olje eller dumm nokk til å spraye det på innsiden av filteret. Men det virker temmlig tørt.....selve filteret og siden oljen følger med så tror jeg at det er mest sansynlig at det ikke er oljet og at man skal olje det før bruk...satser på det.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Brukeravatar
Tor N12
MAX BOOST
Innlegg: 9123
Registrert: 13 aug 2003, 01:00
Medlemsnummer: N012
Navn: Tor
Bil: 9000/9-5/9-3
Sted: Melhus

Legg inn av Tor N12 » 31 okt 2007, 00:29

Husk i allefall å være nøye med påføringa. Ser du har en 9-5 og på disse (samt alle andre med T7) så har du luftmengdemåler, denne kan bli ødelagt om du har på for mye olje slik at det legger seg en oljefilm på "måletråden" i lmm'en.
M97 9000 AERO Godbilen, evighetsprosjekt....
M07 9-5 A60 Hirsch/MgMotor
M07 9-3 Vector/Aero Cab Hirsch/MgMotor
M09 9-3 Aero XWD Hirsch/MgMotor

Brukeravatar
Kenster N800
1.2 bar
1.2 bar
Innlegg: 229
Registrert: 03 okt 2007, 01:23
Medlemsnummer: N800
Bil: Saab 9-3 1.8t biopower
Sted: Mogreina

Legg inn av Kenster N800 » 31 okt 2007, 02:02

er litt off topic her, beklager dette :)
jeg har en M97 900SE 2.0i

er det fare for det på min? tenkte på åssen måler det er?
Why drive a car when you can be pilot in a SAAB:)

2008 saab 9-3 1.8t Biopower
1997 2.0 Saab 900SE(Saabrina) solgt
1986 Silvia S12

Brukeravatar
Dopus
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 529
Registrert: 15 mar 2007, 23:28
Bil: 9-5 2.0T stg2 Bilste lesjofors
Sted: Haugalandet

Legg inn av Dopus » 31 okt 2007, 18:15

er vel forskjell på luftmengdemåler og luftmassemåler hvis jeg har skjønt det rett. er vel luftmassemåler på våre biler og det er vel disse som er oljeutsatt. Har vært forsiktig med påføringen og tror ikke jeg har tatt for mye på. Et jevnt lett lag har tilogmed latt det står og tørke/sette seg før montering. Satser på at det går bra.
Saab 9-5 2.0T SE 2001modell
2,5"catback eksos og sportsfilter
Bilstein Sport og Lesjöfors senkefjærer
speedparts steg 2
http://www.garaget.org/?car=138459

Ottar N398
Overload!!!
Innlegg: 1961
Registrert: 22 jul 2004, 01:00
Medlemsnummer: 398
Navn: Ottar Amdal
Bil: SAAB 900 T16, 9-5 Estate 2,0t
Sted: Skjæveland

Legg inn av Ottar N398 » 31 okt 2007, 19:19

For å spore litt av på dette Luftmasse og luftmengde måler greiene. Jeg har alltid hatt den oppfatningen at Luftmengdemåler er det som står i den mekaniske innspruten til T8 (og i) til og900. Luftmassemålere er vel alle LMM'ene. Altså de elektroniske målerene med glødetråd inni :wink:
900 T16 M89 4d
9-5 Estate 2,0t M05

Svar