'94 900SE V6 Startproblemer og bremser

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Audible1983

'94 900SE V6 Startproblemer og bremser

Legg inn av Audible1983 » 03 nov 2007, 21:51

Jeg er den nye lykkelige eier av en saab 900SE med V6. Men opplever etpar pussigheter ved denne.
Det blir sikkert mere småproblemer med denne bilen. Gammel dame som brukte og lot stå lenge, så var _mye_ rust i kanalene, helt strøken innvendig og overalt ellers. Rusten lar seg fikse billig. Men litt hodebry med resten.

Er vel greit å få med at jeg absolutt ikke er mekaniker. Litt DIY, resten skjer hos fagpersoner.

1.
Når jeg starter bilen kan den fuske veldig, stoppe etc til den blir varm. Hører også en svak tikkelyd. Når bilen sviver etpar minutter maler den som en katte.
Ingen spesiell farge på eksos eller lignende ved start. Ikke trykk på vannet eller majones i olja.
Jeg tenker kondens i fordelerlokket? Andre forslag?

2.
Men bremsene som jeg skal bytte gir meg litt hodebry. Bremseskivene har rust på seg, men virker for meg som det er jevnt med rust rundt, ikke noe kant.
Når jeg trykker på bremsepedalen, "slår" denne langt ute. Men det er ikke typisk ABS slag som jeg har opplevd på andre biler, føles som det er litt lengre tid mellom hvert slag. Når jeg trykker pedalen hardt ned bremser bilen normalt.
Må jeg gå ut fra å bytte drivaksel pga ABS systemet eller er det mulig å overhale dette? Eller kan det holde med å bytte alle bremseskiver ?

Svar