Clutch vaier?

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Clutch vaier?

Legg inn av Aleks_ » 04 nov 2007, 05:38

Hei og hallo!

Kvelden gikk til dundas i kveld.
Hadde første gir, og skulle gire til andre når jeg plutselig trykte clutchen rett i bånn, uten motstand. Den funket helt fint før det.
For meg virker det som det er clutch vaieren som røk, kan det stemme?

I såfall, pris på vaier, og hvor lang tid vil det ta å skifte dette?
Er det mye styr?

Og nå som jeg endelig har fått på Ferrita eksosen fra SP så måtte det skje noe :roll:

Bilen det gjelder er en 1997 900S, om det skulle ha noe å bety.

Mvh
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
FleskepupP
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 597
Registrert: 31 okt 2007, 21:25
Medlemsnummer: N1190
Navn: Fredrik
Bil: Saab 93 Viggen
Sted: Førde

Legg inn av FleskepupP » 04 nov 2007, 13:16

det kan høre ut som det er clutchen vaieren som gjekk, trur det ikkje den koster all verden.
FKL Racing N1190

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 04 nov 2007, 14:00

hmm...
1997 modell, har inte du hydraulisk clutsj?
Eller är det egentli en 1996 modell registrert i 1997...
Men det är troligen vajern eller om du har hydraulisk, så har noe rykit på den.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 nov 2007, 15:38

1997 mod har vajerklutsj... Hydraulisk klutsj kom først på 1998 mod :cry:
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 04 nov 2007, 17:42

KongerudN344 skrev:1997 mod har vajerklutsj... Hydraulisk klutsj kom først på 1998 mod :cry:
Ja, desverre. :cry:

Fikk sett nedi der i dagslys, og da så vi klart at det var vaieren.. Hadde røket helt inne ved armen.

Er det vanskelig å få satt i ny selv? Leste i en bok jeg har at man burde ha ut sikringsboksen og litt annet dilldall. Ser for meg at det kan være vanselig å føre inn den nye mellom pedalen og torpedoveggen.
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 04 nov 2007, 19:32

KongerudN344 skrev:1997 mod har vajerklutsj... Hydraulisk klutsj kom først på 1998 mod :cry:
Hydraulisk clutsj kom i mitten av 1997.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
KongerudN344
MAX BOOST
Innlegg: 2296
Registrert: 05 aug 2004, 01:00
Medlemsnummer: N344
Navn: Kenneth Kongerud
Sted: Fetsund

Legg inn av KongerudN344 » 04 nov 2007, 19:33

Saab900STCR skrev:
KongerudN344 skrev:1997 mod har vajerklutsj... Hydraulisk klutsj kom først på 1998 mod :cry:
Hydraulisk clutsj kom i mitten av 1997.

Mvh
Helt riktig, som 1998 modell :wink: Kan tenke meg de begynte med det i august. Min er produsert i juni og den har ikke hydraulisk...
2012 VW Sharan 4 - motion
2006 SAAB 9-3 2,0t SC
1998 SAAB 9-5 2,0t ++++
1992 SAAB 900 2,1i
1975 SAAB 99

Brukeravatar
Johan N828
MAX BOOST
Innlegg: 2414
Registrert: 28 aug 2006, 17:18
Medlemsnummer: 828
Navn: Johan H
Sted: Bærum

Legg inn av Johan N828 » 04 nov 2007, 22:11

Hvilket IKKE er interisant i denne tråden!!!!!!

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 04 nov 2007, 23:31

Er vel delvis relevant jo..


OT: Låner tråden litt siden problemet er funnet.

Clutchen min er litt rar.. til vanlig tar den som den skal på midten, men noen ganger tar den heelt inne, og hender også at den ikke tar.. andre ganger heelt ytterst..

Gjelder en M87 OG900 T8

Har hørt at den låner væske fra bremsene, stemmer det? tror væska mi er lettere gammel.
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Brukeravatar
Skaten N671
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 985
Registrert: 14 jan 2005, 01:00
Medlemsnummer: N671
Bil: Saab 900 Aero
Sted: Tysnes

Legg inn av Skaten N671 » 04 nov 2007, 23:46

Prøv å lufta clutchen din. Står omtalt her:
viewtopic.php?t=11901&start=0&postdays= ... chupflaske


Vegard
'82 Saab 99
'86 Saab 900 Aero (go' bilen)
'98 Peugeot Partner (arbeidsbil)
'99 Saab 9-5


- tlf: 94366164 -
"Norges største trosamfunn er folk som har kjøpt ett VAG produkt å tror de har fått en bra bil"

zero900t
Overload!!!
Innlegg: 1919
Registrert: 21 mar 2006, 16:03
Medlemsnummer: N645
Navn: Halvard
Bil: 93 / OG900
Sted: Oslo

Legg inn av zero900t » 04 nov 2007, 23:49

Bjørk N1057 skrev:Er vel delvis relevant jo..


OT: Låner tråden litt siden problemet er funnet.

Clutchen min er litt rar.. til vanlig tar den som den skal på midten, men noen ganger tar den heelt inne, og hender også at den ikke tar.. andre ganger heelt ytterst..

Gjelder en M87 OG900 T8

Har hørt at den låner væske fra bremsene, stemmer det? tror væska mi er lettere gammel.
Låner og låner....

Clutchen går på samme "tank" som bremsevæska....
Veldig fint når det funker, ikke så fint når det ikke funker :wink:
om det er fordi bremsevæska er gammel eller ikke veit jeg ikke....
Bare å bytte det, bare lufte systemet etterpå :)
08 Saab 93 med aerooptikk
87 Saab 900Turbo - viewtopic.php?f=25&t=9896


Saab er en sykdom man aldri blir kvitt ;)

Brukeravatar
Bjørk N1057
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 311
Registrert: 12 mai 2007, 12:11
Medlemsnummer: N1057
Navn: Øivind Bjørklund
Sted: Rykkinn, Bærum

Legg inn av Bjørk N1057 » 05 nov 2007, 10:09

Ok, ferdig låne, takketakk!
x 1986 Saab 9000 Turbo SOLGT

x 1987 Saab 900 T8 Airflow White Spiker

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 05 nov 2007, 11:28

Skal visst ikke være så store jobben å bytte clutchvaier, maks en time på verksted. Selve vaieren koster mellom 3og 400kroner.

Brukeravatar
Aleks_
Overload!!!
Innlegg: 1679
Registrert: 02 mar 2007, 18:45
Medlemsnummer: N1025
Navn: Aleksander
Bil: MY01 9-5 2,3t
Sted: Stange v/ Hamar og Bodø

Legg inn av Aleks_ » 05 nov 2007, 14:40

Andersfo skrev:Skal visst ikke være så store jobben å bytte clutchvaier, maks en time på verksted. Selve vaieren koster mellom 3og 400kroner.
Takk, var det jeg var ute etter :)

Den er inne på Autostrada nå. Forhåpentligvis så er de ferdige idag, hvis de fikk tid til å ta den. Håper det, må kjøre en Peugeot Partner 1,4l i mens, og det er som H****** på jord i forhold til Saaben. :roll:
N1025
- 2001 Saab 9-5 2,3t Sedan
x 1997 Saab 900S
http://www.garaget.org/Aleksander

“Horsepower sells cars, torque wins races” - Carol Shelby

Andersfo
0.7 bar
0.7 bar
Innlegg: 107
Registrert: 12 jul 2007, 13:38
Sted: Oslo

Legg inn av Andersfo » 05 nov 2007, 17:20

Gi gjerne tilbakemelding på hva de tok for deler og jobb!

Svar