Side 1 av 2
Motorproblem Saab 9-5 2.0t
Lagt inn: 04 nov 2007, 22:30
av Jørgen N237
Har fått litt problemer med bilen min. I går stoppet den da jeg bremset ned i en kø, startet og giokk nok bare på 3 sylindre, kjørte inn på bensinstasjon, stoppet, og startet. Da bare sank den på turtall, men gikk greit om jeg holdt litt turtall på den. Kjørte hjem og skrudde av DI kassetten og på igjen, "check engine" forsvant og bilen var helt normal igjen. Kjørte 4-5 mil, og bilen funket, men så kom "ceck engine" lys på igjen, men bilen virket normalt. Siden har den vært tung å starte, og går på 3 sylindre en liten stund før den går normalt igjen. "Check engine" lyser konstant.. Har også vært en klikking i dashbordet når tenningen blir satt på, denne forsvinner (tror jeg) etter et minutyt eller så.
I noen dager har motortemp vært litt ustabil, og motoren ikke alltid har vært varm nok. Viften på varmeapparat har også laget mer lyd enn vanlig når disse motorgreiene har holdt på. Er disse to tingene en sammenheng med fuskingen til motor?
Hva kan være problemet? Skal til Saab i morgen og få lest av feilkoder..
Mistenker både DI og Lmm..
Lagt inn: 04 nov 2007, 23:01
av ottorasmussen N242
Jeg har jo stort sett de samme delene på min bil.
Ring meg i morgen, så kan vi sette delene fra min bil over på din, så ser vi.
Når er du ferdig på jobb?
Lagt inn: 04 nov 2007, 23:17
av Mats900R
kansje jeg ser deg i morgen da jørgen visst du skal på scanauto

Lagt inn: 05 nov 2007, 13:58
av ottorasmussen N242
Det blir nok Bergheim, ja.
Jørgen er med i Bergheim-mafiaen.

Lagt inn: 06 nov 2007, 00:06
av Mats900R
ottorasmussen N242 skrev:Det blir nok Bergheim, ja.
Jørgen er med i Bergheim-mafiaen.

bergheim må være den saabforhandleren i norge som har minst kunnskap om Saab

hehe
vi som hadde tenkt å montere viggen styrenhet og greier i Jørgen sin bil

Lagt inn: 06 nov 2007, 00:24
av Ingvar N629
Mats900SQR skrev:
bergheim må være den saabforhandleren i norge som har minst kunnskap om Saab

hehe
vi som hadde tenkt å montere viggen styrenhet og greier i Jørgen sin bil

Det må da være dagens selvmotsigelse?

Lagt inn: 06 nov 2007, 00:55
av Mats900R
neste stunt blir å montere viggen boks i en 9-5 ja

Lagt inn: 06 nov 2007, 00:57
av Jørgen N237
Mats900SQR skrev:neste stunt blir å montere viggen boks i en 9-5 ja

Det blir IKKE i min..
Men synes det er nok offtopic her nå.
Lagt inn: 06 nov 2007, 01:26
av ottorasmussen N242
Fikk du lest ut feilkodene?
Jeg fikk ikke telefonkontakt med deg i dag.
Lagt inn: 06 nov 2007, 19:57
av Mortimer-N18
Du har riktige plugger i? Jeg kjørte en 9000 som fikk samme syken en gang. - T5 motor riktignok, men samme symptom. På den satt det ikke resistorplugger, noe det skal gjøre på T5 og T7. Etter å ha byttet plugger så gikk den bra ei stund helt til DI kasetten takket for seg. Mulig den fikk en knekk av å kjøre med feil plugger..
Lagt inn: 06 nov 2007, 21:16
av Jørgen N237
Fikk lest ut feilkoder i dag, og det sto Limp home på på techen, og gasspjell som har hengt seg opp sånn jeg forsto det, skal fikses en av dagene nå.
Lagt inn: 06 nov 2007, 21:30
av Jørgen N237
De sa det samme på verkstedet, men at feilkoden måtte slettes først?
Lagt inn: 06 nov 2007, 21:44
av Ronny_N169
Hm, klarte visst å slette inlegget mitt::oops:
Prøv å resette gasspjeldet,
http://photo.platonoff.com/Auto/2004100 ... _reset.jpg
vet ikke om det går an å slette feilkoder på T7 på samme måte som T5, plukke av batterikabelen i noen minutter?.
Lagt inn: 07 nov 2007, 01:20
av Ingvar N629
Ronny_N169 skrev:vet ikke om det går an å slette feilkoder på T7 på samme måte som T5, plukke av batterikabelen i noen minutter?.
Det går. Jeg har forresten skrevet en FAQ om akkurat dette, ligger under FAQ 9-5...
Altså: resett spjellhuset fysisk, og slett feilkoden.
Om feilen kommer tilbake og du trenger et nytt spjellhus Jørgen, så har jeg ett liggende.
Lagt inn: 07 nov 2007, 13:05
av Ingvar N629
Hvilken feilkode fikk du Jørgen? Spjellhuset kan sette flere feilkoder, avhengig av om feilen ligger i pedalgiverne eller i spjellreguleringsfunksjonen. Jeg tenker da på feilkode typ eks P1530.