Bytte fra gasser til t16

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Bytte fra gasser til t16

Legg inn av kristianur N1169 » 05 nov 2007, 13:29

Hei

Planlegger å bytte ut gassermotoren i min 87 900 med en t16-motor og trenger tips og råd. Det jeg lurer mest på er ledningsnett og bytte av dette. Om det går an å få tak i koplingsskjemaer som kan være til hjelp, om det er noen ting som kan være spesielt vanskelig med ledningsnettet, og om det generelt er noen utfordringer jeg burde være forberedt på.

Mvh
Kristian

Brukeravatar
Surbotaab N369
Overload!!!
Innlegg: 1612
Registrert: 01 des 2004, 01:00
Medlemsnummer: 369
Sted:

Re: Bytte fra gasser til t16

Legg inn av Surbotaab N369 » 05 nov 2007, 18:01

kristianur skrev:Hei

Planlegger å bytte ut gassermotoren i min 87 900 med en t16-motor og trenger tips og råd. Det jeg lurer mest på er ledningsnett og bytte av dette. Om det går an å få tak i koplingsskjemaer som kan være til hjelp, om det er noen ting som kan være spesielt vanskelig med ledningsnettet, og om det generelt er noen utfordringer jeg burde være forberedt på.

Mvh
Hei.

Dette er bolt on... ledningsnettet til motor er skilt fra resten og fra LH-boksen som skal stå ved føttene til pass, kan du dra ledninger bak til bensinpumpe (OBS, du må også legge opp retur til tank, hvis du ikke har insprut fra før...) Du må også legge opp en ledning fra minus på coil til LH-boksen (denne går orginalt via sikringsboksen og inn på tværs av dashbordet). Ellers så må du legge opp en ny sikring i sikringsboksen til bensinpumpe, (matestrømmen til denne må du muligens også legge opp,, har du en trepolet kontakt under bremsepumpa di er det bare plug and play...) og du må koble deg inn på tenninga.... APC er også en fordel å montere, dette er også rimelig bolt on.... bare pass på å få tak i hele og fine ledningsnet, uten "interne" feil...


P.S Bensinpumpa skal ikke gå når du slår på tenninga, den starter ikke før LH boksen har fått tenningsignal :wink: mange som sliter litt med det 8)

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 05 nov 2007, 19:09

hvis du ikkje har motor fra før så kjøp ein komplett bil. kan spara det for møye unødvendig arbeid.
T16 blei levert som både fulltrykkar og lavtrykksturbo. sistnevnte med Lucas innsprut.
ltt bilane e ganske så trivelige å kjøra med tanke på at du får ladetrykket litt før pga mitsubishi turbo kontra Garret som står på fulltrykkarane.

ein ltt e lett å gjør om te flt. har gjordt detta sjøl på min og900.
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

AndreasE N1216
1,5 bar
1,5 bar
Innlegg: 350
Registrert: 17 okt 2006, 18:56
Medlemsnummer: N1216
Navn: Andreas Ente
Bil: opalgrønn -76 99 2d
Sted: sandnes

Legg inn av AndreasE N1216 » 05 nov 2007, 20:45

sorry at jeg låner tråden litt, men lurer på hvor mye arbeid det skiller mellom å bytte motor sammen med girkasse kontra uten.
sort 900gasser fra -85 ---- solgt
opalgrønn 99 2d fra -76 ---- nå med racing-gir og brekk bak

Børre N17
MAX BOOST
Innlegg: 3628
Registrert: 25 feb 2003, 01:00
Medlemsnummer: N17
Navn: Børre Midtlien
Bil: -63 96/-73 99/-76 95
Sted: Lillehammer
Kontakt:

Legg inn av Børre N17 » 05 nov 2007, 22:21

Det enkleste på og900 og 99/90 er alltid å ta ut kasse og motor som en enhet samme hva som skal byttes. Har alltid gjort det, og bare hørt snakk om noen får som ikke har gjort det, og det høres ut som et helv.... Å ta ut alt er egentlig ikke så vanskelig, har du gjort det før er det gjort på et par timer. Litt mer tid om ikke, og om det er en turbo (mer rør og slanger, men ikke mye).
-63 96TT // -73 99 // -99 9-5 LPG // -11 9-3 TTiD
TECH2 // Lawicel & BDM

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 06 nov 2007, 13:23

Takk for det.. Kommer sikkert til å bli til god hjelp.

At det er mer lettvint å kjøpe komplett turbobil har jeg blitt fortalt før og jeg tviler ikke på at det stemmer. Men jeg har lyst til å ha turbomotor i 2-dørern min som er relativt strøken og om jeg skulle være så heldig å finne en sånn så har jeg neppe råd til den.
Kristian

Brukeravatar
Edward N812
MAX BOOST
Innlegg: 3096
Registrert: 29 sep 2006, 14:17
Medlemsnummer: 812
Navn: Edward S. Palm
Sted: Drammen

Legg inn av Edward N812 » 06 nov 2007, 13:35

kristianur skrev:Takk for det.. Kommer sikkert til å bli til god hjelp.

At det er mer lettvint å kjøpe komplett turbobil har jeg blitt fortalt før og jeg tviler ikke på at det stemmer. Men jeg har lyst til å ha turbomotor i 2-dørern min som er relativt strøken og om jeg skulle være så heldig å finne en sånn så har jeg neppe råd til den.
det er mulig jeg misforsto Frode, men jeg tolka det som at han mente at du kjøper en komplett bil du flytter over alt fra. ikke en som du bytter ut den gamle med, og begynner å bruke ;)
1993 9000 CS 2.3 Turbo
1986 900 Aero
1976 Vespa 50s

Brukeravatar
Eirik N396
MAX BOOST
Innlegg: 5768
Registrert: 12 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N396
Bil: 95, 99, 90
Sted: Sandnes
Kontakt:

Legg inn av Eirik N396 » 06 nov 2007, 13:42

Jeg tror nok det var det Frode mente ja! En komplett turbo-delebil ;)

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 06 nov 2007, 13:44

Edward N812 skrev:det er mulig jeg misforsto Frode, men jeg tolka det som at han mente at du kjøper en komplett bil du flytter over alt fra. ikke en som du bytter ut den gamle med, og begynner å bruke ;)
Du misforsto nok ikke :wink:
Kjøp deg en komplett bil, kan være rusten og fæl, bare motoren og kassa er bra. Ei kasse i reserve er kjekt å ha, tro meg! Når du da er igang så kjøper du en M88 eller nyere, og flytter over understellet og får brekk bak og mye bedre bremser. Så kan du jo også vurdere å renovere motoren fra delebilen før du setter den inn i bilen din. Det er så mye mindre jobb å bytte kamkjede, drev og toppakning når motoren først er ute at det er bare å gjøre det. Du kan jo også vurdere å gå på en full overhaling når du først har motoren i biter, og bytte alt av lager. Og pakninga til oljepumpelokket, det er et vanlig lekkasjested, og det er ikke gøy å bytte det med motoren i bilen.

EDIT: Ser at du er ny her, velkommen skal du være! Når du skal til med en slik operasjon, så kan det lønne seg å melde seg inn i klubben her. Du får da en del rabattavtaler som er gull verdt når du skal handle deler, og du får tilgang til de lukkede forumene her, bl a prosjektforumet der du vil finne en del og900-prosjekter som omhandler motorbytter, trim og ombygging med mye bilder. :wink:
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
Frode N073
MAX BOOST
Innlegg: 3080
Registrert: 01 mar 2003, 01:00
Medlemsnummer: N073
Bil: 2005 9-5 Vector Sport Estate
Sted: Sola

Legg inn av Frode N073 » 06 nov 2007, 16:42

det va delebil eg meinte ja :wink:
2017 Huyndai Ionic
2005 9-5 Estate Vector Sport 2.0t aut. Pappas bil :twisted: Solgt
2017 Ford Kuga ST-Line AWD (Esel) :lol:
2015 Ford Fiesta 1.0 ecoboost (Konebil)(Solgt)
2002 Peugot 307 1,6 astmamotor (solgt)
1993 Og900s Aero (tidligere ltt, nå ftt) Prosjekt Solgt

Brukeravatar
kristianur N1169
2.0 bar
2.0 bar
Innlegg: 795
Registrert: 26 sep 2007, 22:16
Medlemsnummer: 1169
Navn: Kristian Strømstad
Bil: 1987 900 t16 2d
Sted: Trondheim

Legg inn av kristianur N1169 » 06 nov 2007, 17:05

Okay.. Da er vi enige.
Takk for alle tips

Prøvde å sende mail for å melde meg inn men jeg fikk aldri noe respons.
Kristian

Svar