NG900 som tikker
Moderator: Moderatorer
- PetterT
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 23 okt 2005, 13:31
- Navn: Petter Riise Thorstad
- Bil: NG900 Turbo
- Sted: Gjøvik
NG900 som tikker
Bilen min har stått på tomgang for å få bort litt is fra rutene et par ganger nå, og etter en stund har den begynt å tikke noe forferdelig. Lyden ble også litt høyere ved ettersom turtallet steg, tenkte ikke noe over om frekvensen økte også. Men når jeg skulle ta opp panseret for å høre ble jo selvsagt lyden borte. Den driver bare på et halvt minutt eller noe og da har bilen stått ei stund på tomgang allerede. Hva kan dette være?
95 mod. Saab 900 Turbo
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
- Morten-N146
- MAX BOOST
- Innlegg: 2227
- Registrert: 01 jul 2003, 01:00
- Medlemsnummer: N146
- Navn: Morten
- Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
- Sted: Lillehammer
Brukte du en annen type olje enn du har pleid å bruke? Feil olje?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048
- Ingvar N629
- MAX BOOST
- Innlegg: 12871
- Registrert: 14 mar 2006, 16:41
- Medlemsnummer: 629
- Navn: Ingvar Garåsen
- Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
- Sted: Rissa
Først, hvilken olje har du fylt på? Olje med feil viskositet kan gi tikkende ventiltrykkere.
Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.
Trykkerne kan demonteres og renses i diesel. Løft ut trykkerne (med f eks en magnet) og slå de hardt mot f eks en treplanke. Da kommer innmaten ut, og du kommer til inni der.
Hjelper ikke rensing, må de byttes.
Om den tikker litt på tomgang ved oppstart så er da det normalt, men lyden skal forsvinne etter en liten stund.
EDIT: husk rett moment på kamoverfallene og drevene ved montering.
Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.
Trykkerne kan demonteres og renses i diesel. Løft ut trykkerne (med f eks en magnet) og slå de hardt mot f eks en treplanke. Da kommer innmaten ut, og du kommer til inni der.
Hjelper ikke rensing, må de byttes.
Om den tikker litt på tomgang ved oppstart så er da det normalt, men lyden skal forsvinne etter en liten stund.
EDIT: husk rett moment på kamoverfallene og drevene ved montering.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan
- PetterT
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 93
- Registrert: 23 okt 2005, 13:31
- Navn: Petter Riise Thorstad
- Bil: NG900 Turbo
- Sted: Gjøvik
Har brukt Castrol TXT før, men brukte Castrol SLX nå. Begge er 5w-30 hvis jeg ikke tar feil. Bilen hadde stått nesten 10 min. på tomgang før lyden kom. Det var hverfall ikke med en gang. Er ikke sikker på om de er byttet før på bilen, men er det en ca km.stand de pleier å bli dårlig på?
95 mod. Saab 900 Turbo
- Saab900STCR
- MAX BOOST
- Innlegg: 2211
- Registrert: 07 okt 2004, 01:00
- Medlemsnummer: N652
- Navn: Anders Alkevad
- Bil: Ng900 Turbo
- Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund
Om tickningen blir borta så har du inget att oroa dig för.
Men om den är där när motorn är varm, så är det annledning att se över tryckarna samt dom drev, kjedja, spännare och släpor som har med kamaxeldrivningen att göra.
Mvh
Men om den är där när motorn är varm, så är det annledning att se över tryckarna samt dom drev, kjedja, spännare och släpor som har med kamaxeldrivningen att göra.
Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!!

- Emefve N1214
- Grunnladetrykk
- Innlegg: 45
- Registrert: 26 nov 2007, 22:25
- Medlemsnummer: N1214
- Navn: Magne
- Bil: M00 95 2,3t SE Aut
- Sted: Scania R580
Re:
Er dette nok på min 2000 mod 9-5 2,3t også? Er det tilstrekkelig å stripse fast kjedet til kamdrevene? Hva om jeg slipper kjedet for langt ned; er det da fare for at den hopper over en tann lenger nede slik at registeret blir feil? Hva med kjedestrammeren? Må den løsnes eller er det nok å bare gjøre slik du har beskrevet her?Ingvar N629 skrev:Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.
-00 Saab 9-5 SE 2,3t Estate Aut
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel
- doo-kie
- Overload!!!
- Innlegg: 1960
- Registrert: 22 feb 2008, 17:55
- Medlemsnummer: N1304
- Navn: Jens Petter Jensen
- Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
- Sted: Rognan, Saltdal
Re: Re:
Om du holder kjeden oppe og fester den med ett lite tau så den ikke glir ned går det nok bra. Men husk å strips kjeda fast først så den ikke blir ei tann feilEmefve N1214 skrev:Er dette nok på min 2000 mod 9-5 2,3t også? Er det tilstrekkelig å stripse fast kjedet til kamdrevene? Hva om jeg slipper kjedet for langt ned; er det da fare for at den hopper over en tann lenger nede slik at registeret blir feil? Hva med kjedestrammeren? Må den løsnes eller er det nok å bare gjøre slik du har beskrevet her?Ingvar N629 skrev:Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.
Kjeden holdes bra sammen ved hjelp av glideskinnene til kjeden.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup
MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)
http://www.garaget.org/doo-kie