NG900 som tikker

Åpent forum for alle Saab entusiaster. Her postes Saab/bil-tekniske innlegg.

Moderator: Moderatorer

Svar
Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

NG900 som tikker

Legg inn av PetterT » 05 nov 2007, 16:05

Bilen min har stått på tomgang for å få bort litt is fra rutene et par ganger nå, og etter en stund har den begynt å tikke noe forferdelig. Lyden ble også litt høyere ved ettersom turtallet steg, tenkte ikke noe over om frekvensen økte også. Men når jeg skulle ta opp panseret for å høre ble jo selvsagt lyden borte. Den driver bare på et halvt minutt eller noe og da har bilen stått ei stund på tomgang allerede. Hva kan dette være?
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 05 nov 2007, 16:22

Troligen dom hydrauliska ventiltryckarna.
Dags för ett oljeskift eller så börjar dom bli slitt.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 05 nov 2007, 16:36

Jeg skifta olje for 3 dager siden, så spørs det om dem er slitt. Får jeg funnet ut om de er slitt på en lett måte? Mye jobb og evnt. skifte dem?
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Morten-N146
MAX BOOST
Innlegg: 2227
Registrert: 01 jul 2003, 01:00
Medlemsnummer: N146
Navn: Morten
Bil: NG9-5 Aero XWD/OG9-5 2,3t 2002
Sted: Lillehammer

Legg inn av Morten-N146 » 05 nov 2007, 16:45

Brukte du en annen type olje enn du har pleid å bruke? Feil olje?
NG9-5 Aero T4 XWD 2010 Hirsch: http://www.garaget.org/?car=333137
OG9-5 2,3t Vector Estate 2002 "Biopower": http://www.garaget.org/?car=35048

Brukeravatar
Ingvar N629
MAX BOOST
Innlegg: 12871
Registrert: 14 mar 2006, 16:41
Medlemsnummer: 629
Navn: Ingvar Garåsen
Bil: 9-5, 9-3SS, 900, Sonett
Sted: Rissa

Legg inn av Ingvar N629 » 05 nov 2007, 16:47

Først, hvilken olje har du fylt på? Olje med feil viskositet kan gi tikkende ventiltrykkere.

Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.

Trykkerne kan demonteres og renses i diesel. Løft ut trykkerne (med f eks en magnet) og slå de hardt mot f eks en treplanke. Da kommer innmaten ut, og du kommer til inni der.

Hjelper ikke rensing, må de byttes.

Om den tikker litt på tomgang ved oppstart så er da det normalt, men lyden skal forsvinne etter en liten stund.

EDIT: husk rett moment på kamoverfallene og drevene ved montering.
Mean effective pressure is the substitute for cubic inches!
M09 Saab 9-3 Aero XWD, B207R+
M03 Saab 9-5 Aero Hirsch original Troll R 305 hk
M02 Saab 9-5 Aero B235R, konebilen
M94 Saab 900 B202L cabriolet
M72 Saab Sonett III, morobilprosjekt uten tidsplan

Brukeravatar
PetterT
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 93
Registrert: 23 okt 2005, 13:31
Navn: Petter Riise Thorstad
Bil: NG900 Turbo
Sted: Gjøvik

Legg inn av PetterT » 05 nov 2007, 16:52

Har brukt Castrol TXT før, men brukte Castrol SLX nå. Begge er 5w-30 hvis jeg ikke tar feil. Bilen hadde stått nesten 10 min. på tomgang før lyden kom. Det var hverfall ikke med en gang. Er ikke sikker på om de er byttet før på bilen, men er det en ca km.stand de pleier å bli dårlig på?
95 mod. Saab 900 Turbo

Brukeravatar
Saab900STCR
MAX BOOST
Innlegg: 2211
Registrert: 07 okt 2004, 01:00
Medlemsnummer: N652
Navn: Anders Alkevad
Bil: Ng900 Turbo
Sted: Ludvika(Sverige) och Hokksund

Legg inn av Saab900STCR » 05 nov 2007, 17:06

Om tickningen blir borta så har du inget att oroa dig för.
Men om den är där när motorn är varm, så är det annledning att se över tryckarna samt dom drev, kjedja, spännare och släpor som har med kamaxeldrivningen att göra.

Mvh
Anders N652
Horsepower is how hard you hit the wall! Torque is how long you take the wall whith you!!!!
Nothing beats displacement!!! ;-)

Brukeravatar
Emefve N1214
Grunnladetrykk
Grunnladetrykk
Innlegg: 45
Registrert: 26 nov 2007, 22:25
Medlemsnummer: N1214
Navn: Magne
Bil: M00 95 2,3t SE Aut
Sted: Scania R580

Re:

Legg inn av Emefve N1214 » 02 jun 2009, 20:10

Ingvar N629 skrev:Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.
Er dette nok på min 2000 mod 9-5 2,3t også? Er det tilstrekkelig å stripse fast kjedet til kamdrevene? Hva om jeg slipper kjedet for langt ned; er det da fare for at den hopper over en tann lenger nede slik at registeret blir feil? Hva med kjedestrammeren? Må den løsnes eller er det nok å bare gjøre slik du har beskrevet her?
-00 Saab 9-5 SE 2,3t Estate Aut
-05 Subaru Forester 2,0 X
-07 Fiat Strada 1,3 Multijet Diesel

Brukeravatar
doo-kie
Overload!!!
Innlegg: 1960
Registrert: 22 feb 2008, 17:55
Medlemsnummer: N1304
Navn: Jens Petter Jensen
Bil: 06 Saab 9-5, 11 Saab 9-3x
Sted: Rognan, Saltdal

Re: Re:

Legg inn av doo-kie » 02 jun 2009, 20:26

Emefve N1214 skrev:
Ingvar N629 skrev:Om du skrur av ventilkåpa, skrur løs kamdrevene (strips de fast til kjedet) og løfter ut kammene så kommer du til. Trykkerne skal du nesten ikke klare å presse ned, ellers er de klare for utskiftning eller rens.
Er dette nok på min 2000 mod 9-5 2,3t også? Er det tilstrekkelig å stripse fast kjedet til kamdrevene? Hva om jeg slipper kjedet for langt ned; er det da fare for at den hopper over en tann lenger nede slik at registeret blir feil? Hva med kjedestrammeren? Må den løsnes eller er det nok å bare gjøre slik du har beskrevet her?
Om du holder kjeden oppe og fester den med ett lite tau så den ikke glir ned går det nok bra. Men husk å strips kjeda fast først så den ikke blir ei tann feil
Kjeden holdes bra sammen ved hjelp av glideskinnene til kjeden.
MY11 Saab 9-3x sc XWD eLSD 2.0T(maptun)
MY06 Saab 9-5 Vector SC 2.0t(Hirsch)
Dodge Ram d-150 pickup

MY02 saab 9-5 2.0t BSR steg 1(Spiker)
93 Saab 9000cs 2.0T(Solgt)


http://www.garaget.org/doo-kie

Svar